Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

PSA julkaisi todellisia kulutuslukemia – odotetun kaukana nykyisin ilmoitetuista

Julkaistu 11.03.2016 13:12
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Jokainen polttoaineenkulutusta seuraava autoilija on todennäköisesti havainnut, ettei autojen kulutuslukemat käytännössä vastaa valmistajan ilmoittamia lukuja. Ero johtuu nykyisin käytettävästä testausmenetelmästä, joka ei vastaa juurikaan todellista ajamista. Ilmoitetut luvut toimivat lähinnä vertailuarvona eri autojen välillä.

Autonvalmistajilla on puolestaan asetettu tavoitearvot, joihin valmistajan autojen tulisi päästä. Tämä on johtanut siihen, että autoja on saatettu optimoida toimivaan laboratoriossa ajettavalle testisyklille pienemmän kulutuksen toivossa.

Mittaustapaan on kuitenkin tulossa muutos lähitulevaisuudessa. EU:n lanseeraama uusi RDE-mittaus (Real Driving Emissions) suoritetaan normaalin liikenteen seassa, jolloin lukemat ovat lähempänä kuluttajien saavuttamia lukemia. Ranskalainen PSA Peugeot Citroën on ensimmäisenä autonvalmistajana julkaissut tulevaa testisykliä mukailevalla mittauksella saavutetut kulutusarvot.

Pariisin läheisyyteen tehty testireitti on kehitetty yhteistyössä ranskalaisten Transport & Environment ja France Nature Environmet -kansalaisjärjestöjen kanssa. Reitti sisältää 25,5 kilometriä kaupunkiajoa, 39,7 kilometriä maantieajoa ja 31,1 kilometriä moottoritieajoa. Kuljettajan lisäksi autossa on mittauksen aikana matkustaja sekä matkatavaraa.

PSA teki mittauksen kolmella suosituimmalla automallillaan. Saavutetut tulokset poikkeavat odotetulla tavalla nykyisistä ilmoitettuista lukemista, ja ovat lähellä valmistajan aikaisemmin asiakkailtaan keräämää todellista tietoa. Yhtenä esimerkkiautona toimi Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI100. Kyseiselle autolle nykyään ilmoitettu yhdistetty EU-kulutus on tällä hetkellä 3,6 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 92 g/km. Uudella mittaustavalla saadut lukemat ovat 5,0 l/100 km ja noin 130 g/km. Suhteellisesti muutos on iso ja voi vain kuvitella, kuinka isoja erot tehokkailla ja isoilla moottoreilla varustetuilla autoilla tulevat olemaan.

Uudella mittaustavalla on varsin laajat vaikutukset. EU-tasolla tämä tuo haasteita autonvalmistajille päästä lainsäätäjien määrittelemiin tavoitelukuihin valmistettujen autojen keskimääräisten päästöjen osalta. Lisäksi esimerkiksi Suomen autoverotus perustuu tällä hetkellä valmistajan ilmoittamiin CO2-päästöihin, joten periaatteessa kaikkien autojen autoveron määrä tulee kasvamaan. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten autoverojärjestelmä sopeutuu uudistuvaan mittaustapaan ja nouseviin päästölukemiin.

PSA jatkaa käytännön kulutusten mittauksia, ja on ilmoittanut julkaisevansa ennen kesää kaikkiaan 30 automallinsa todelliset kulutuslukemat.

Lisää aiheesta:

Näidenkin hybridien päästöt voivat olla moninkertaiset verrattuna valmistajien ilmoituksiin – ostamista tuetaan avokätisestiLiisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaanAutoverouudistus rankaisi isopäästöisiä – tämän Mercedeksen hinta nousi lähes 13 000 euroa!Voiko WLTP heikentää liikenneturvallisuutta? Näin vastaa asiantuntijaKoeajossa todistettavasti puhdas diesel – tällä tekniikalla päästöt reilusti alle rajojenVW:n korjaukset eivät vaikuta päästöihin tai kulutukseen lähes ollenkaan
PeugeotCitroenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Peugeot
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 03.05.202316:12
    Autot

    KKV kehottaa tarjous-Peugeotien tilaajia "odottamaan tilanteen kehittymistä" – toivoo kuluttajilta väliaikatietoja

  • 21.04.202314:55
    Autot

    "Hullu-Pösön" tilanneet jäävät ilman autojaan – KKV: "Ei lähtökohtaisesti voi pitää ylivoimaisina esteinä"

  • 20.04.202315:56
    Autot

    Peugeotin maahantuoja: Hullut päivät -tarjouksesta tilattuja sähköautoja ei voida toimittaa

  • 13.09.202213:53
    Sähköautot

    Eurooppalaisvalmistajalta täyssähköinen perhefarmari – kuluttaa vähemmän kuin Tesla Model 3