Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Professori: Ruoan vähittäiskaupan keskittyminen on kuluttajan etu

4:19Aalto-yliopiston professori: Lähikaupat vahvoilla tulevaisuudessa
Julkaistu 11.04.2016 20:49

MTV UUTISET

Vähittäiskauppaan perehtynyt Aalto-yliopiston professori Lasse Mitronen pitää ruoan vähittäiskaupan keskittymistä kuluttajan etuna. Hän myös uskoo pienten lähikauppojen olevan tulevaisuudessa vahvoilla.

Keskon kerrottiin tänään ostavan Suomen Lähikaupan, mutta oston ehtona on 60 kaupan myynti kilpailijoille. Vähittäiskauppaa tutkineen professorin Lasse Mitrosen mukaan Suomen markkinat eivät ole kiinnostaneet ulkomaalaisia kauppaketjua niiden keskittymisen vuoksi.

–Lähikauppasegmentti on kasvava, mutta pelkästään tämä 60 kaupan osuus näistä markkinoista on liian pieni, Mitronen sanoi Seitsemän uutisissa.

Vähittäiskaupan keskittymistä yhä enemmän kahdelle suurelle toimijalle Mirtonen ei näe uhkana kuluttajan kannalta.

– Kuluttajat ovat tässä saajapuolella, koska markkinoilla on kaksi suurta kilpailijaa, jotka ottavat mittaa toisistaan. Jossain mielessä häviäjiksi voidaan ajatella teollisuus ja tavarantoimittajat.

Mitrosen mukaan pienet lähikaupat menettivät viime vuonna hieman markkinaosuuttaan suuremmille. Tänä vuonna kauppojen aukioloajat vapautettiin, joka luo uusia haasteita pienille kaupoille pärjätä kilpailussa.

Hän kuitenkin näkee, että lähikauppojen osuus kasvaa tulevaisuudessa.

– Ihmiset muuttavat kaupunkeihin ja taajamiin eli heidän palvelujaan pyritään kasvattamaan. Tulevaisuudessa pienet kaupat toimivat ihmisten varastoina ja jääkaappeina, kun kauppa löytyy läheltä ja se on melkein aina auki. Ihmiset laskevat sen varaan, että tavaraa on aina saatavilla. Tämä on eittämättä lähikauppasektorin kilpailuetu.

Lisää aiheesta:

Tulevaisuudentutkija: Kauppakeskukset ovat onttoutensa osoittaneet – tarvitaan sisältöärsykkeitä ja käytettyjä tuotteitaVerkkokauppa pakottaa perinteiset kaupat muuttumaan: "Myymäläkoko pienee showroomiksi" Verkkoruokakaupat ovat myös Suomen tulevaisuutta – asiantuntija: "Rohkeat kokeilut todella tärkeitä"Lidl valmistautuu ruuan verkkokaupan mullistuksiin: "Tuskin ruokakaupat silti kokonaan häviävät"Lännen Media: Ex-Siwoissa tuntuvaa kasvuaKaupan liiton toimitusjohtaja pelkää alv-korotusta: "Se olisi kaupalle myrkkyä"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:01
    Liikenneturvallisuus

    Toimitusjohtajan rattiraivo tallentui videolle – "Meni hermot"

  • Eilen19:38
    Joulu

    Suomalaiset stressaavat joulun rahanmenoa, mutta kuluttavat silti – "Välillä hirvittää"

  • Eilen19:12
    Sää

    Kuukausi jouluun – Pekka Poudalta märkä rätti lumen odottajille

  • Eilen16:53
    Mielenterveys

    Ville Merinen suitsuttaa jättihitiksi noussutta videota ja lataa kouluille kovan ehdotuksen – "Weksi rikkoi kaavan"

  • Eilen16:29
    Lappi

    Lapin pelastushelikopteritoiminnalle puoli miljoonaa euroa ministeriöltä