Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Verkkokauppa pakottaa perinteiset kaupat muuttumaan: "Myymäläkoko pienee showroomiksi"

1:53Verkkokauppa valtaa alaa
Julkaistu 22.04.2018 19:38
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

anukoooo

Kivijalkakaupat, kauppakeskukset ja verkkokaupat kilpailevat asiakkaista. Samaan tahtiin kun verkkokaupan suosio kasvaa, kaupunkien paraatipaikoille nousee uusia suuria kauppakeskuksia.

Kaupan liiton toimitusjohtajan Juhani Pekkalan mukaan verkkokauppa on huomioitu uusissa kauppakeskuksissa. 

– Ollaan panostettu siihen, että kauppakeskuksista löytyy paikkoja, joista hakea verkkokauppaostoksensa. Kaupat muuttavat toimintaansa siihen suuntaan, mitä verkkokauppa vaatii.  

Kauppakeskuksille kysyntää, jos hyvällä paikalla

Ostokäyttäytymistä tutkineen Aalto-yliopiston professori Pekka Mattilan mukaan kauppojen myymäläkoko pienenee tulevaisuudessa.

– Niistä tulee enemmän esittely- ja palvelutiloja, showroomeja. Menestyksen avain on fyysisessä kaupan ja verkkokaupan yhteensovittamisessa. 

Kaupan liiton arvion mukaan kuluttajien verkko-ostosten arvo on noin viidennes verrattuna tavaratalo- ja erikoiskauppaan.

Mattilan mukaan kauppakeskuksille on yhä kysyntää, jos ne sijaitsevat liikenteen solmukohdassa.

– Keskellä metsää ei kannata enää lähteä isoja paikoitusalueita kolaamaan.  

Lisää aiheesta:

Redin kauppakeskusjohtaja valmistautuu Triplan avajaisiin: "Alkuun annetaan rauha ja sen jälkeen tehdään oma vastaisku"Suomeen avautuu huomenna ensimmäinen outlet-kylä – toimitusjohtaja uskoo mahdollisuuksiin: "Viisi vuotta koputeltiin ovia ympäri Eurooppaa"Tulevaisuudentutkija: Kauppakeskukset ovat onttoutensa osoittaneet – tarvitaan sisältöärsykkeitä ja käytettyjä tuotteitaVerkkoruokakaupat ovat myös Suomen tulevaisuutta – asiantuntija: "Rohkeat kokeilut todella tärkeitä"Lidl valmistautuu ruuan verkkokaupan mullistuksiin: "Tuskin ruokakaupat silti kokonaan häviävät"Professori: Ruoan vähittäiskaupan keskittyminen on kuluttajan etu
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:01
    Liikenneturvallisuus

    Toimitusjohtajan rattiraivo tallentui videolle – "Meni hermot"

  • Eilen19:38
    Joulu

    Suomalaiset stressaavat joulun rahanmenoa, mutta kuluttavat silti – "Välillä hirvittää"

  • Eilen19:12
    Sää

    Kuukausi jouluun – Pekka Poudalta märkä rätti lumen odottajille

  • Eilen16:53
    Mielenterveys

    Ville Merinen suitsuttaa jättihitiksi noussutta videota ja lataa kouluille kovan ehdotuksen – "Weksi rikkoi kaavan"

  • Eilen16:29
    Lappi

    Lapin pelastushelikopteritoiminnalle puoli miljoonaa euroa ministeriöltä