Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lännen Media: Ex-Siwoissa tuntuvaa kasvua

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 30.08.2016 03:00

MTV UUTISET

Siwoista ja Valintataloista K-marketeiksi muuttuneiden lähikauppojen myynti ja asiakasmäärät ovat kasvaneet toistakymmentä prosenttia. Näin sanoo Keskon päivittäiskaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala Lännen Medialle.

– Nämä muutoksen jälkeiset myynnin ja asiakasmäärien kehitysluvut viestivät uudistuksen onnistumisesta, hän toteaa Lännen Median haastattelussa.

Toukokuun alusta tähän päivään saakka noin 70 myymälää on vaihtanut väriään Siwasta tai Valintatalosta K-marketiksi. Loppuvuonna tahti kiihtyy.

Vuodenvaihteeseen mennessä tavoitteena on arviolta 220 myymälän päivitys pääosin K-marketeiksi ja ehkä muutaman yksittäisen kohdalla K-supermarketiksi.

– Olemme halunneet muuttaa valikoimia monipuolisemmiksi ja hinnoittelua asiakkaiden kannalta edullisemmaksi mahdollisimman nopeasti, Rauhala perustelee.

Omistajan lähtökohta on, että mahdollisimman moni nykyisistä Siwoista ja Valintataloista muuttuu K-marketiksi, mutta todennäköisesti edessä on myös joitain sulkemisia.

– Mitä enemmän asiakkaita, sitä enemmän kauppoja, Rauhala
tiivistää Lännen Medialle.

"Noste jatkuu uutuudenviehätyksen jälkeenkin"

Keskossa uskotaan, että lähikauppojen noste jatkuu uutuudenviehätyksen jälkeenkin, vaikka aukioloaikojen vapautuminen on näkynyt ennen kaikkea supermarketkokoluokan suosiossa.

Kaupan aukioloajat vapautettiin tämän vuoden alussa.

– On totta, että isot myymälät ovat edenneet lauantai-illoissa ja pyhien myynnissä. Kuluttajat kuitenkin käyttävät tulevaisuudessa erityyppisiä ja -kokoisia kauppoja, riippuen ostostarpeesta, ajankäytöstä ja perhekoosta. Monet megatrendit, kuten väestön ikääntyminen ja auton käytön väheneminen suosivat lähikauppoja, Rauhala toteaa Lännen Median haastattelussa.

Aalto-yliopisto on markkinoinnin professori Arto Lindblom linkittää kiinnostuksen pienemmän koon päivittäistavarakauppoihin kotitalouksien koon pienenemiseen ja toisaalta lähipalveluiden arvostuksen kasvuun.

– Uusiutunut tuotetarjonta ja sitä kautta uutuudenviehätys voivat selittää myynnin kasvua tässä esimerkkitapauksessa ainakin osittain. Hinnoitteluun on saatu uutta vireyttä muun muassa Pirkka-tuotteiden avulla, Lindblom sanoo Lännen Medialle.

Uusia kauppiaita tarvitaan

Lindblom muistuttaa myös näkyvän markkinointiviestinnän merkityksestä asiakkaiden houkuttelussa. Uudet K-kauppiaat eivät ole astuneet remmiin samaa tahtia kauppojen uusiutumisen kanssa.

Tuoreita kauppiaita tarvitaan useita kymmeniä.

Keskon Rauhala kertoo Lännen Medialle, että parhaillaan on menossa tulevien kauppiaiden valmennusjakso.

– Vastaanotimme keväällä kauppiashakemuksia kuukaudessa yhtä paljon kuin tavallisesti vuodessa.

Ensimmäinen K-marketiksi vaihtunut Siwa sai K-kauppiaan elokuun puolivälissä Helsingissä. Siwat ja Valintatalot siirtyvät kauppiaiden vastuulle kolmella mallilla.

Perinteisessä mallissa yhdellä kauppiaalla on yksi kauppa. Toinen mahdollisuus on, että nykyinen kauppias saa kauppansa rinnalle toisen kaupan. Kauppiaalle voidaan myös niputtaa pienemmän kokoluokan myymälöistä 3–5 kaupan kokonaisuus.

Lisää aiheesta:

MTV selvitti: Näin koronavuosi iski kauppakeskuksiin – varovaisuutta, lopettaneita liikkeitä ja laskenutta myyntiä Tiedätkö, mistä tulee Citymarketin tai Prisman nimi? Cittari täyttää jo 50 vuotta, mutta yksi harhaluulo hypermarketeista elää yhtä tiukassa: "Myytti on murrettu"Moni haluaa välttää koronajoulun ostosten tekemistä ruuhkassa – kuinka kauppaketjut neuvovat turvalliseen asiointiin? "Kaikkea ei tarvitse jättää aatonaattoon"Ruoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä – hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksiAukioloaikojen vapauttaminen vauhdittanut super- ja hypermarketien aikakautta – sadat pikkukaupat sulkeneet ovensa viime vuosinaUutisextra: Näin salamyhkäisestä Lidlistä tuli ruokakaupan kova kasvaja
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 16:41
    Suomi

    Suomeen uusi liputuspäivä

  • 16:34
    Hävittäjät

    Ex-komentaja Lindberg kumoaa kolme epäilystä F-35-hävittäjistä

  • 16:02
    Poliisi

    Poliisi etsi perjantaina veristä miestä Kouvolassa

  • 15:53
    Petteri Orpo

    Orpo: Venäjä ei halua rauhaa – Suomi on uhan etulinjassa

  • 15:46
    Finnair

    Silmienvenytyskohu myrkkyä Finnairille: "Älkää matkustako tähän maahan" – ministeri Tavio kieltäytyi kommentoimasta