Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tulevaisuudentutkija: Kauppakeskukset ovat onttoutensa osoittaneet – tarvitaan sisältöärsykkeitä ja käytettyjä tuotteita

2:04Moni vierastaa tavarapaljouttaLehtikuva
Julkaistu 19.11.2018 20:38
Toimittajan kuva

Johanna Tuuri

johanna.tuuri@mtv.fi

Tulevaisuustutkija Ilkka Halavan mukaan helsinkiläisen Redin kauppakeskuksen ongelmaksi voidaan katsoa monimutkaisuuden lisäksi myös hypermarketin puute. Vaikka ruokakauppoja Redissä riittää, hypermarketista suomalaiset kokevat voivansa ostaa kaiken tarpeellisen.

– Perinteinen kauppakeskus on aina luvannut niiden isojen hypermarkettiensa kautta, että täällä on varmasti yksi paikka, josta löydät kaiken sen mitä haet, tulevaisuustutkija Halava sanoo. 

– Ja tämä lupaus on jäänyt Redin kauppakeskuksessa ohueksi, kun se tehdään ilman hypermarkettia erikoiskaupoilla ja niiden yhdistelmillä.

Helsingin Kalasatamassa sijaitsevaa kauppakeskus Rediä on johtaja Pia Svenskin mukaan lähdetty kehittämään kaupunkilaisena kauppakeskuksena. Hän myöntää, että ruokakauppojen löytäminen on ollut haasteellista asiakkaille.

"Pintakivasta tulisi päästä eteenpäin"

Kolmannes Suomen kauppakeskuksista sijaitsee pääkaupunkiseudulla ja lisää on tulossa.

Redin liepeille nousevat seuraavan kahden vuoden aikana Tripla Pasilaan ja Hertsi Herttoniemeen. Kaksi kauppakeskusta, Ainoa ja Lippulaiva laajenevat Espoossa. 

Massiiviset kauppakeskukset ovat Halavan mukaan pulassa, mikäli eivät onnistu uudistumaan.

– Tällainen "pintakiva", jota nyt on tarjolla, että tässä on joulu ja isänpäivä, on kyllä oman onttoutensa osoittanut, ja pitäisi mennä eteenpäin.

– Ei tämä tarkoita kauppakeskusten kuolemaa, mutta tämä tarkoittaa sitä aikaa, kun täytyy miettiä huomisen päivän reseptejä, Halava sanoo. 

Tutkija: Kannattaa miettiä, ketä vastaan kilpaillaan

Houkutellakseen ihmisiä kauppakeskuksissa tulisi Halavan mukaan olla mielenkiintoisia sisältöjä, jolloin ostaminen itse asiassa vähenee.

Kauppakeskukset ovat ennen kaikkea viihdeympäristöjä.

– Sisätoriympäristöinä kauppakeskukset eivät ole niin houkuttelevia kuin esimerkiksi museota ja kirjastot. Helsingissä esimerkiksi Musiikkitalo ja kohta valmistuva Helsingin uusi keskustakirjasto Oodi ovat tämmöisiä sivistysärsyketyyppisiä sisätoreja. Eli se mitä vastaan kilpaillaan, kannattaa tarkasti miettiä, se on aika radikaalissa muutoksessa, Halava sanoo.

Tulevaisuustutkijan mukaan kauppakeskuksista puuttuu käytetyn tavaran myynti, eivätkä ilmastotalkoissa kaikki innostu tavarapaljoudesta. 

Kaupan taustalla iso perustavanlaatuinen kysymys onkin, voisiko tavaran ensin ostaa ja sitten vasta valmistaa. Halavan mukaan tämä etu toteutuu paremmin verkkokaupassa. 

– Kauppa, joka on nykyisillään jättimäinen arvauskone, joka valmistaa kaiken ja myy sen jälkeen. Kuitenkin tällainen rakenteellinen viisaus, mitä meillä pitäisi olla maapallon kestävyyden suojelemiseksi edellyttää toisenlaista ajattelutapaa. Sen ei tarvitse olla pelkästään verkkokaupassa, se voi olla täälläkin (kauppakeskuksessa), Halava sanoo.

Lisää aiheesta:

Tältä näyttää täysin uudistunut Prisma – yksi ehdoton tuotesatsaus: "Ei voi enää ilmankaan olla"Tiedätkö, mistä tulee Citymarketin tai Prisman nimi? Cittari täyttää jo 50 vuotta, mutta yksi harhaluulo hypermarketeista elää yhtä tiukassa: "Myytti on murrettu"Helsingin uusin kauppakeskus Mall of Tripla aukeaa Pasilassa – mutta miksi sen nimi on englanninkielinen?Uusia kauppakeskuksia syntyy lisää kuin sieniä sateella – miten kävijöitä riittää? Kysyimme kauppakeskuspomoiltaRedin kauppakeskusjohtaja valmistautuu Triplan avajaisiin: "Alkuun annetaan rauha ja sen jälkeen tehdään oma vastaisku"Suomi on hylättyjen kyläkauppojen maa – teknologiayritykset tarjoavat futuristista ratkaisua
Kaupan alaHelsinkiPäivittäistavarakauppaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kaupan ala
  • 1.11.08:15
    Alkoholi

    Testasimme, saako alkoholijuomia ostettua kaupasta yhdeksän jälkeen

  • 31.10.16:34
    Politiikka

    Hallitus haluaa kieltää kauppojen omien tuotemerkkien suosimisen

  • 28.10.12:11
    Ryöstöt

    Uhkasi pommilla, sai lääkkeitä: Poliisi julkaisi Kauniaisten apteekkiryöstäjän tuntomerkit

  • 27.10.18:41
    Lääkkeet

    Odotettu uudistus: Lääkkeisiin saa nyt korotonta lainaa Kelalta

  • 27.10.10:00
    Maatalous

    Viljelijöillä karu "sammakkoilmiö", hyväkään sato ei kannata: "Viestimme ministereille menevät kuuroille korville"