Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Professori: Näin kierosti tupakkaa on mainostettu

Tupakkateollisuus on keksinyt keinot väistellä terveysväittämiä ja mainoskieltoja kautta aikain.
Tupakkateollisuus on keksinyt keinot väistellä terveysväittämiä ja mainoskieltoja kautta aikain.
Julkaistu 16.10.2011 13:00(Päivitetty 15.06.2012 08:37)

Tupakka-askeista suunnitellaan logojen ja värien poistamista. Savukemainontaa väitöskirjassaan tutkinut Aalto-yliopiston kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professori Merja Salo kertoo, kuinka pitkälle entisaikojen sauhuttelumainoksista on tultu.

Tupakkaa on mainostettu niin kauan kuin savukkeita on valmistettu teollisesti eli 1800-luvulta lähtien. 1950-luvulle asti elettiin siinä uskossa, ettei polttamisesta ole mitään haittaa.

– Kutsun tuota viattoman nautinnon ajaksi. Ajateltiin, että tupakka jopa auttaisi astma-potilaita. Se oli vahvasti eksoottinen ja ylellinen nautintoaine, jonka uskottiin parantavan keskittymiskykyä töissä, Merja Salo sanoo.

Terveyshaitat muuttivat mainostusta

Kun tupakan ja keuhkosyövän välinen yhteys selvisi, mainonnassa oli pakko ottaa kantaa tuotteen vaarallisuuteen. Viattomuudesta siirryttiin 1950-luvun alussa vaarallisen nautinnon aikaan.

– Tupakkateollisuudella oli kaksi vaihtoehtoa: joko hyväksyä uusi tieto tai nostaa tuotekehittely uudelle tasolle.

Marlboro-ratsastajat tupakkamainoksessa Helsingissä vuonna 1975.

Molempiin vaihtoehtoihin tartuttiin.

– Yritys tehdä tuotteesta terveellisempi toi markkinoille kevytsavukkeet. Kuvastojen ja tieteellisyyden kautta pyrittiin todistelemaan, ettei touhu olekaan niin vaarallista, Salo sanoo.

Toinen vaihtoehto oli luoda vaarasta houkutus. Tupakoitsijoista leivottiin rohkeita ihmisiä.

– Lanseerattiin Marlboro-mies: omia teitä kulkeva, yksilöllinen ja uskalias yksinäinen ratsastaja.

Tupakka suuhun vaikka viimeisenä tekona

Tavallisimmin tupakointia mainostettiin tyytyväisellä kuluttajalla. Ihmishahmot saivat tyydytystä ja nautintoa polttamisesta.

– Esitettiin, että savuke sopii mihin vain tilanteeseen. Vaikka ihminen olisi ollut putoamassa rotkoon, hän sytytti vielä viimeisenä tekonaan tupakan, Salo kuvailee.

Sauhuttelemisen ajateltiin myös lisäävän luotettavuutta: miehiset miehet, kuten veturinkuljettajat ja lentäjät, esitettiin usein sätkä suussa. Toisaalta myös naisten vapautuminen miesten käskyvallasta liitettiin mainoksiin.

– Pitkähiuksiset neidot pitelivät käsissään tupakkaa samalla, kun miehet kantoivat heidän laukkujaan.

Yllättävää kyllä, tupakkaa ja seksiä ei kovin usein yhdistetty mainoksissa toisiinsa.

Täyskieltoa kierrettiin autoradoilla

Suomessa kiellettiin savukemainonta kokonaan vuonna 1978. Laki oli tiukempi kuin missään muualla maailmassa, ja tavoitteena oli, että tupakan mainostaminen loppuisi kokonaan.

Nikotiinista tuottonsa takovat yhtiöt keksivät kiertoteitä tässä kielletyn nautinnon vaiheessakin. Yksi niistä oli sponsorointi.

Marlboro sai suurta mainosta formuloissa.

– Parhaiten se näkyi autourheilussa. Formulakisojen ja ralliratojen miljööt olivat ajohaalareita ja kypäriä myöten tupakkatehtaiden logoilla kyllästettyjä, Salo sanoo.

– Mainostaminen naamioitiin ovelasti urheilujournalismiin. Toisaalta myös esimerkiksi Pori Jazzin käsiohjelmat ja painotuotteet olivat yhdessä vaiheessa käytännössä tupakkateollisuuden mainoslappusia.

Tupakan ympärille muuta liiketoimintaa

Savukemainonnan kieltäminen johti myös tuoteperheiden ja yrityskuvamainonnan nousuun.

– Marlboro oli kekseliäs ja aikaansa edellä. Se alkoi valmistaa vaatteita firman logolla – Marlboro Classicsia myydään edelleen kauppojen hyllyillä, Salo sanoo.

Yrityksessä äkättiin myös, että vaikka tupakan mainostaminen oli kiellettyä, yritystä ei voinut kieltää mainostamasta itseään ylipäätään.

– Marlboroa valmistavasta Philip Morrisista leivottiin kansallinen monialayritys, joka valmisti vähän sitä sun tätä. Se teki mainoksissa itseään tykö tuotevalikoimansa ja yrityskuvansa kautta.

Ei täysin epäeettistä

Vaikka tupakkaa mainostettiin rajuinkin keinoin, se ei ollut eettisesti aivan niin roistomaista kuin usein kuvitellaan.

– Esimerkiksi lasten tupakoiminen on aina ollut mainoksissa tabu: jos lapsi tupakoi, hän oli heitteille jätetty, surkea rääsyläinen, Salo sanoo.

Kohteliaisuudestakin muistutettiin.

– Joissain mainosteksteissä valiteltiin ympäristön savuisuutta. Jos mies esimerkiksi luki lehteä ja poltti tupakkaa, vieressä istuva viaton nainen katsoi häntä paheksuen.

Professori Merja Salo. Kuva: AnniHanén

Terveysvalistajilta puuttui idoli

1990-luvun puolivälissä tupakkalakia tiukennettiin Suomessa niin, ettei kierokaan mainonta enää pääse läpi.

Aikaisemmin viranomaiset ja raittiusjärjestöt olivat epäonnistuneet terveysvalistuksessa tupakkateollisuuden koneistoa vastaan.

– Heiltä puuttuivat vahvat symbolit, kuten Marlboro-mies.

– Tupakkamainonnassa aikoinaan liikkuneet isot rahat ovat verrattavissa nykyiseen automainontaan. Se oli näkyvää ja rohkaisi varmasti monet tupakoimaan, Salo päättää.

Studio55.fi/ Piia Simola

Kuvat: Colourbox.com ja Lehtikuva

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa