Presidentiksi pyrkivä Mika Aaltola (sit.) kieltäytyy yksilöimästä, mitkä tahot ovat antaneet hänen ymmärtää, että mainostilaa ostamalla voisi saada lisää näkyvyyttä journalistisessa mediassa.
Hän kertoo, että mainosmyyjiltä on tullut suoraan hänelle kaksi yhteydenottoa presidentinvaalikampanjan aikana. Toinen yhteydenotoista tuli Aaltolan mukaan puhelimitse ja toinen kampanjatapahtumassa Helsingissä.
Mainosmyyjiltä tulleissa kahdessa yhteydenotossa on Aaltolan mukaan jäänyt epäselväksi, mitä tiedotusvälinettä he ovat mahdollisesti edustaneet.
Lue myös: Antaako media lisää näkyvyyttä uutisissa mainostilan ostamisen myötä? Uutismediat tyrmäävät Aaltolan kohuväitteen
– Tulee esimerkiksi puhelu, joka alkaa siitä, että voidaanko keskustella markkinoinnista ja voidaanko keskustelu tehdä luottamuksellisesti. Sitten henkilö identifioi itsensä hyvin epämääräisesti, että edustaa vaikka tiettyjä maakuntalehtiä. On hirveän vaikea lähteä yksilöimään medioita ennen kuin tietää, mikä tämä henkilö itse asiassa on ja mitä hän edustaa, hän sanoo.
"Ilmiö on yleisempi"
Aaltola kertoo, että lisäksi eräästä paikallislehdestä on tullut sähköpostilla tarjous yhteistyösopimuksesta, joka sisältää "sekä ilmoituksia että journalistista sisältöä".
Aaltola ei paljasta, mistä lehdestä on kyse, mutta hän arvelee, että lehti ei ole sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita.