STT:n haastattelemat uutismediat sekä yrityksiä edustava Medialiitto tyrmäävät ajatuksen, että ilmoitustilan ostamisella voisi hankkia näkyvyyttä uutisissa.
– Ei tule kysymyksenkään, että mediamme antaisivat lisää näkyvyyttä ilmoitustilan ostajille, vastaa Kalevan päätoimittaja Antti Kokkonen sähköpostitse viitaten kaikkiin Kaleva Median julkaisuihin.
Presidenttiehdokas Mika Aaltola (sit.) arveli vastikään Journalisti-lehden haastattelussa, että journalistinen media voisi antaa lisää näkyvyyttä, jos heiltä ostaisi enemmän mainostilaa. Aaltolan mukaan väite perustuu tiedotusvälineiden mainosmyyjien puheisiin.
Lue myös: JSN:n puheenjohtaja: Mika Aaltolan väitteet medianäkyvyyteen liittyen selvitettävä – "Kuulostaa hurjalle"
Aaltolan mukaan koplauksen mahdollisuus on tuotu esiin epämääräisesti.
– Mediat soittavat, onko meillä rahkeita mainostilan hankkimiseen. Aika selvästi tuodaan esille, että se tuo myös muuta näkyvyyttä lehdessä tai kanavalla, sanoi Aaltola Journalistille.