Potilasvakuutuskeskuksen hakemusten käsittely on hiljalleen ruuhkautunut. Tapausten käsittelyajat ovat nousseet jo lähelle yhdeksää kuukautta. Valoa lyhyempiin hakemuskäsittelyihin on kuitenkin jo näkyvissä.
Potilasvakuutuskeskus on keskitetty yksikkö, joka huolehtii terveydenhuollon yhteydessä aiheutuneiden henkilövahinkojen korvaamisesta ja edistää potilasturvallisuutta.
– Ilmoitusten määrä ollut nousussa vuodesta 2010 pikkuhiljaa joka vuosi. Viime vuosina on ollut vähän isompia nousuja. kertoo Potilasvakuutuskeskuksen yksikönjohtaja Minna Plit-Turunen.
Syy piikkiin on monien asioiden summa ja Plit-Turunen mieltääkin ruuhkautumisen aiheutuneen niiden yhteisvaikutuksesta.
– Keskuksella on ollut sisäisiä ja ulkoisia muutoksia. Olemme myös kehittäneet korvausprosessia ja esimerkiksi siirtyneet sähköisiin järjestelmiin ja se on tilapäisesti hieman hidastanut. Meillä on ollut myös henkilöstömuutoksia, kokenut lähtee ja uusi koulutetaan tilalle.
– Näkemyksemme on, ettei potilasturvallisuus ole heikentynyt. Terveydenhuollossa on kuitenkin enemmän hoitokäyntejä, joten vahinkojakin sattuu.
Minna Plit-Turusen mukaan myös julkisuus, runsas sote-keskustelu ja mediassa esitetyt yksittäiset potilasvahinkotapaukset lisäävät jonoutumista.
– Itsekin olemme viime vuodet olleet aktiivisempia ja tiedottaneet asioista avoimemmin. Ihmisillä on siis myös parempi tietoisuus, että korvauksia voi olla mahdollista saada.
Potilasturvallisuus ennallaan
Potilasvahinkoilmoituksia kertyi viime vuonna 8834 kappaletta. Ratkaistuja vahinkoja, eli valmiita käsittelyjä puolestaan 7537 kappaletta. Näistä evättyjä oli leijonanosa, korvattavia potilasvahinkoja oli 2166 kappaletta.
