Postin varhaisjakelun työoloissa puutteita – Osa jakajista ei ole päässyt vessaan

MTV Uutiset kertoi alkuviikosta postinjakajien kokemasta häirinnästä. Parannettavaa on riittänyt myös Postin varhaisjakelijoiden työoloissa.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto havaitsi kevään pistotarkastuksissaan, ettei kaikilla Postin varhaisjakelijoilla ollut pääkaupunkiseudulla mahdollisuutta käydä vessassa työvuoronsa aikana. Myös peseytymistilojen saatavuudessa on ollut puutteita jo Avin aiemmissa tarkastuksissa vuosina 2014 ja 2015.

Postin varhaisjakelun aluepäällikön mukaan Avin kehotuksiin korjata tilanne on pyritty vastaamaan mahdollisimman hyvin. Riku Punkkinen muistuttaa, että varhaisjakelu työnä kuitenkin poikkeaa päiväjakelusta – sosiaalitiloille ei aina ole tarvetta.

– Halukkaille pyritään järjestämään joku tila, missä voi käydä vaihtamassa vaatteet, jos tarvetta on, tai lämmittelemässä talvella. Iso osa varhaisjakelijoista on kuitenkin sellaisia, jotka tulevat aamulla, ottavat lehtensä, lähtevät töihin ja hoitavat sen kerralla, aluepäällikkö Punkkinen sanoo MTV Uutisille.

Punkkisen mukaan kaikille jakelureiteille ei ole mahdollista järjestää sosiaalitiloja. Monen jakajan työ alkaa ulkoa ja päättyy ulos.

– Teemme töitä aamuyhden ja aamukuuden välillä ja yhden jakajan työaika on 2,5 tunnista viiteen tuntiin. Pyritään aina siihen, että joko jakelureitillä tai sen lähellä on meidän omia toimitiloja, joita jakajilla on mahdollisuus käyttää. Tai sitten osalla alueella on sovittu muiden alueen toimijoiden kanssa, mihin voi mennä käymään, jos tarvetta on. Se on haaste, sillä auki olevia paikkoja on silloin kovin vähän, Punkkinen jatkaa.

Kärryt korjataan, jos tieto kulkee

Pyyntöjä paremmista sosiaalitiloista tulee jakajilta jonkin verran. Enemmän huolena on kuitenkin työturvallisuus.

Puutteita on tasaisen säännöllisesti myös varhaisjakajien työvälineissä, kuten autoissa, polkupyörissä ja jakelukärryissä. Punkkisen mukaan kyse on yksittäistapauksista, ja korjaaminen venyy usein tietokatkojen takia.

– Jakaja on jossain vaiheessa kertonut jollekin ja sitten se ketju on jossain vaiheessa katkennut. Tässä on kehityskohde, johon meidän pitää paikallisesti löytää oikea keino ja viestikapula, millä asiat saadaan varmasti järjestymään.

Kommunikaatio varhaisjakajien kanssa on muutenkin haasteellista. Posti tiedustelee henkilöstönsä tyytyväisyyttä jälleen syksyllä, ja juuri varhaisjakajien vastausprosentit ovat olleet erityisen alhaisia.

– Siihen koetamme saada viisasten kiveä, että ihmisiä saataisiin innostettua kyselyyn.

Kysely kahdella kielellä

Syyksi ei selity pelkkä kielimuuri, vaikka suuri osa varhaisjakajista on ulkomaalaistaustaisia. Kysely tehdään sekä suomeksi että englanniksi. Varhaisjakajilla ei kuitenkaan ole työtilaa, missä vastata nettikyselyyn, mikä voi selittää alhaista vastausprosenttia.

Punkkisen mukaan yhteistyö aluehallintoviraston kanssa on kaikesta huolimatta mallillaan.

– Kuten muillakin työpaikoilla, Avi tekee tarkastuksia, joista saadaan pöytäkirja, jossa on mahdollisesti korjauskehotuksia. Ilman muuta ne havaitut puutteet korjataan hyvässä yhteistyössä työsuojelumme kanssa. Tällä hetkellä meillä ei ole voimassa velvoitteita (Avin suunnalta), Punkkinen vakuuttaa.

Avi suorittaa varhaisjakelussa jälkivalvontaa syksyn aikana. Päiväjakelijoiden kokemaa häirintää tai väkivaltaa Avi ei ole selvityksissään havainnut varhaisjakelussa.

Postin mukaan yhtiöllä on 6000 perusjakajaa ja noin 1600 varhaisjakajaa.

Taksikuskeista lähettejä ja postinkantajista puutarhureita - mitä ihmettä? 8:44

Lue myös:

    Uusimmat