Puhelimessa asiakkaalle annettu hoito sekä laaja-alainen ongelman läpikäynti ovat nopeuttaneet hoitoonpääsyä terveyskeskuksiin, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Koronaepidemia on vauhdittanut etäasiointia sekä uusien toimintatapojen käyttöönottoa, mikä näkyy lisääntyneinä etäkäynteinä terveydenhuollossa.
Siksi perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn raportointitiedoissa on fyysisten käyntien lisäksi huomioitu myös etäasioinnit, THL kertoo.
Maaliskuussa 60 prosenttia avosairaanhoidon kiireettömistä lääkärikäynneistä toteutui viikon sisällä hoidon tarpeen arvioinnista.
Osa yhteyttä ottaneista asiakkaista sai palvelun jo heti puhelimessa. Lisäksi pidemmän aikaa käynnille odottaneiden osuudet pienenivät viime vuodesta lähtien.
Alueiden välillä on kuitenkin edelleen eroja hoitoonpääsyssä.
Esimerkiksi Itä-Suomen aluehallintoviraston (avi) alueella käynneistä viikon sisällä toteutui 70 prosenttia, kun Lounais-Suomen ja Pohjois-Suomen avien alueilla 52 prosenttia.
Yli kolme kuukautta lääkärin vastaanottokäyntiä odotettiin Pohjois-Suomen avin alueella neljässä prosentissa käynneistä.
Hammaslääkärin kiireettömistä käynneistä reilu puolet toteutui kolmen viikon kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista.