Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Positiivisia uutisia THL:ltä: Potilaalle annettu puhelinhoito on nopeuttanut hoitoonpääsyä terveyskeskuksiin

2:38Hoitajapulan seuraukset näkyvät jo Suomessa – jopa leikkaussaleja on jouduttu sulkemaanHoitajapulan seuraukset näkyvät jo Suomessa – jopa leikkaussaleja on jouduttu sulkemaan
Julkaistu 07.06.2021 11:37

MTV UUTISET – STT

Puhelimessa asiakkaalle annettu hoito sekä laaja-alainen ongelman läpikäynti ovat nopeuttaneet hoitoonpääsyä terveyskeskuksiin, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Koronaepidemia on vauhdittanut etäasiointia sekä uusien toimintatapojen käyttöönottoa, mikä näkyy lisääntyneinä etäkäynteinä terveydenhuollossa.

Siksi perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn raportointitiedoissa on fyysisten käyntien lisäksi huomioitu myös etäasioinnit, THL kertoo.

Maaliskuussa 60 prosenttia avosairaanhoidon kiireettömistä lääkärikäynneistä toteutui viikon sisällä hoidon tarpeen arvioinnista.

Osa yhteyttä ottaneista asiakkaista sai palvelun jo heti puhelimessa. Lisäksi pidemmän aikaa käynnille odottaneiden osuudet pienenivät viime vuodesta lähtien.

Alueiden välillä on kuitenkin edelleen eroja hoitoonpääsyssä.

Esimerkiksi Itä-Suomen aluehallintoviraston (avi) alueella käynneistä viikon sisällä toteutui 70 prosenttia, kun Lounais-Suomen ja Pohjois-Suomen avien alueilla 52 prosenttia.

Yli kolme kuukautta lääkärin vastaanottokäyntiä odotettiin Pohjois-Suomen avin alueella neljässä prosentissa käynneistä.

Hammaslääkärin kiireettömistä käynneistä reilu puolet toteutui kolmen viikon kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista.

Yli puoli vuotta hoidon tarpeen arvioinnista toteutuneiden käyntien osuus oli suhteellisesti suurin Lapin avin alueella.

Useampi kuin joka kymmenes ei pidä sähköisiä palveluita esteettöminä

THL:n kyselyn mukaan joka viides ihminen asioi sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa sähköisesti viime vuonna.

Asiointi on voitu toteuttaa esimerkiksi videoyhteydellä tai chatin välityksellä.

Väestön sähköisten palveluiden käyttöä tutkittiin nyt kolmatta kertaa.

Esimerkiksi vuonna 2014 Omakanta-palvelua oli käyttänyt vain 16 prosenttia väestöstä, kun vuonna 2020 kyselyyn vastanneista 64 prosenttia kertoi käyttäneensä palvelua edeltävän vuoden aikana.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisistä palveluista hyödynnettiin erityisesti laboratoriotestien tai muiden tutkimustulosten vastaanottamista, omien potilastietojen tarkastelua sekä ajanvarausta.

Vajaa puolet vastaajista koki, että sähköiset palvelut helpottavat yhteistyötä ammattilaisten kanssa.

Kuitenkin viidennes vastaajista koki tarvitsevan opastusta verkkopalveluiden käyttöön, ja 15 prosenttia koki, etteivät sähköiset palvelut ole heille esteettömiä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota ja sähköisten palveluiden käyttöä tutkittiin osana FinSote-väestökyselyä, jonka tiedonkeruu oli syyskuusta helmikuuhun. Vastaajia oli noin 65  000.

Lue myös: Tekonivelleikkaukseen joutuu pääkaupunkiseudulla odottamaan lähes vuoden ja se maksaa HUSille miljoonia vuodessa: "Tilanne on historiallisen huono"

Lisää aiheesta:

Terveyskeskukseen saa yhteyden samana päivänä vain harvassa paikassa – kärjessä yllättävä alueTHL: Hoitotakuun tiukentuminen nopeuttanut lääkäriin pääsyäDigitaalisen terveyspalvelun suosio yllätti Johanneksen – vanhin chat-asiakas 97-vuotiasLääkäriin pääsy hidastui tänä keväänä – syitä esimerkiksi sote-uudistus ja tiimimalliHieman yli puolet sairaanhoitajista arvioi, että tietojärjestelmät parantavat hoidon tai palvelun laatuaSuomalaisten tyytyväisyys terveyskeskuksiin vähentynyt – THL:n kysely paljastaa pahimmat kipukohdat
Terveys ja hyvinvointiTHLSairaalat ja hoitolaitoksetSairaudet ja tauditKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Terveys ja hyvinvointi
  • 14:45
    Mielenterveys

    Tutkimus: Läheisen kuoleman aiheuttama suru voi jopa tappaa

  • 07:21
    Donald Trump

    Tuore terveystarkastus: Trump on erinomaisessa kunnossa

  • 06:45
    Kuolema

    Miksi kuoleva virkoaa yllättäen juuri ennen menehtymistään? "Ajattelin, että isä on lähtenyt toipumaan"

  • 05:27
    Sairaudet ja taudit

    Suomalaisilla yleinen vaiva voi estää elinsiirron – Anu Häkkinen sai jatkokauden elämälleen

  • Eilen20:47
    Lifestyle

    Tutkimus: Lähes kaikki yli 55-vuotiaat ovat ostaneet ravintolisiä kysymättä lääkäriltä