Esimerkiksi hoidon jatkuvuus samalla lääkärillä tai hoitajalla on entistä harvinaisempaa.
Pääsy terveyspalveluihin ja yhteyden saaminen omaan terveyskeskukseen on aiempaa vaikeampaa, käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä kyselystä.
THL:n mukaan ihmisten tyytyväisyys terveysasemiin on vähentynyt monin paikoin.
Esimerkiksi hoidon jatkuvuus samalla lääkärillä on entistä harvinaisempaa.
Lue myös: Ministeri Kiuru on huolissaan päivystysten tilanteesta joulun pyhinä – "Tilanne on vakava"
"Nämä kaksi asiaa tulee korjata yhdessä"
Kun vuonna 2018 pitkäaikaissairautta sairastavista vastaajista lähes puolet kertoi asioivansa samalla lääkärillä, viime keväänä näin vastasi enää kolmasosa kyselyyn vastanneista. Hoitajien vastaanotoilla hoidon jatkuvuus on kyselyn mukaan yhtä heikolla tolalla kuin lääkäreidenkin vastaanotolla.
Muiden kuin pitkäaikaissairaiden kohdalla hoidon jatkuvuus on vieläkin heikompaa. THL:n mukaan terveyskeskusten keskeiset ongelmat ovat palvelujen heikko saatavuus ja hoidon jatkuvuuden ongelma.
– Nämä kaksi asiaa tulee korjata yhdessä, vaikka palvelujen saatavuutta olisikin houkuttelevaa parantaa hoidon jatkuvuuden kustannuksella.
– Hyvin toimiva hoitosuhde vähentää asiointia ja siten hyvä jatkuvuus tukee palvelujen riittävyyttä, sanoo THL:n kehittämispäällikkö tiedotteessa.