Polttaa tuplasti enemmän vatsarasvaa: Tämä on parempi versio Välimeren ruokavaliosta

1:26
Syötkö tarpeeksi kasviksia? Tältä suositeltu puoli kiloa päivässä käytännössä näyttää.

Lääketieteellisessä BMC Medicine -lehdessä ilmestyneen tutkimuksen mukaan Välimerellinen ruokavalio polttaa tuplasti enemmän vatsarasvaa, kun sitä rikastetaan polyfenoleilla.

Välimerellinen ruokavalio on tunnettu terveyshyödyistään. Vyötärölihavan kannattaa uusimman tutkimustiedon valossa kokeilla ylistetyn dieetin "vihreää" versiota, joka polttaa enemmän sisäelinten ympärille kertynyttä vatsarasvaa kuin tavanomainen terveellinen ruokavalio.

Välimeren ruokavalio sisältää runsaasti vihanneksia, hedelmiä, palkokasveja, kalaa, oliiviöljyä, pähkinöitä ja täysjyvää sisältävää sekä vähän lihaa ja sokeria. 

Kasvispainotteisista aterioista saa paljon polyfenoleita, mutta tutkimuksessa näitä kasvisten aineenvaihduntatuotteita lisättiin dieettiin myös vihreän teen, limaska-vesikasvien sekä vihreän kasvipirtelön muodossa. Tällainen "vihreä Välimerellinen ruokavalio" sisälsi lisäksi tavallista vähemmän lihaa.

Vihertävän ruokavalion havaittiin tutkimuksessa vähentävän vatsarasvaa 14 prosentilla verrattuna perinteisen Välimeren ruokavalion 7 prosenttiin. Ravitsemussuositusten mukainen terveellinen ruokavalio puolestaan vähensi sisäelinrasvan määrää 4,5 prosentilla.

Vatsarasvan vähentäminen tärkeää terveydelle

Kansainvälisen tutkijatiimin havainnot perustuvat 1,5 vuotta kestäneeseen kokeeseen, johon osallistui lähes 300 henkilöä. Osallistujat jaettiin kolmeen eri ryhmään, joissa noudatettiin eri ruokavalioita. Kaikkia ryhmiä neuvottiin liikkumaan suositusten mukaisesti.

– Vatsarasvan väheneminen 14 prosentilla on dramaattinen saavutus yksinkertaisilla ruokavalio- ja elämäntapamuutoksilla. Laihtuminen on tärkeää vain, jos siihen liittyy merkittävää vatsan rasvakudoksen vähentymistä, tutkimusta tehnyt Hila Zelicha Kalifornian yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Keskivartalolle kertyneen rasvan vähentäminen on tärkeää, sillä sisäelinten ympärillä oleva rasvakudos ylläpitää elimistön tulehdustilaa, aiheuttaa aineenvaihdunnan häiriöitä sekä vaikuttaa hormonitoimintaan. 

Vyötärölihavuus liittyy useisiin eri kansantauteihin, kuten tyypin 2 diabetekseen, kohonneeseen verenpaineeseen, uniapneaan, sydänsairauksiin sekä joihinkin syöpiin.

Terveellisen ruokavalion lisäksi liikunta on tärkeässä osassa vatsarasvan karistamista. Etenkin juoksun tai pyöräilyn kaltainen kestävyysliikunta auttaa vähentämään sisäelinten ympärille kertynyttä rasvakudosta.

Koskeeko vaara sinua? Katso videolta vyötärölihavuuden paljastava testi.

0:37
Nopea narukikka paljastaa vyötärölihavuuden.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja