Poliisi paljastaa: Tässä kunnossa suomalaisten renkaat ovat – ja näin niitä valvotaan

Renkaiden hyvä kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta, mikä unohtuu turhan monelta.

– Tuossa tuli Länsisatamaan Heinolasta rekka, jonka takaperäkärrystä puuttui yksi pyörä kokonaan. Toisella puolella oli kolme pyörää ja toisella kaksi. Sen olisi pitänyt keskeyttää ajo ja korjata se, kertoo Helsingin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Tuomo Markoff MTV Autoille.

Markoffin mukaan tällaiset tapaukset ovat kuitenkin melko harvinaisia. Hän kertoo, että yleisesti ottaen suomalaisautoilijoiden renkaat ovat melko hyvässä kunnossa, eikä vaarallisilla renkailla ajavia tule paljoakaan vastaan.

Monenlaisia rengasvalintoja

– Renkaissa näkyy myös lama. Jos työttömyys kasvaa, niin autonrenkaat uusitaan viimeisenä, Markoff kertoo huomioistaan.

Ylikonstaapelin mukaan huonoja renkaita esiintyy useammin vanhemmissa henkilö- tai pakettiautoissa.

– Renkaita, jotka olisivat niin huonot, että olisi autosta jopa kilvet pitänyt ottaa pois, en ole nähnyt pitkään aikaan.

Lähes 30 vuoden aikana Markoff on törmännyt monenlaisiin rengasratkaisuihin, kuten sekarengastukseen ja väärän kokoisiin renkaisiin.

– On esimerkiksi poikettu katsastussäännöistä sillä tavalla, että renkaat ovat liian isot tai liian leveät.

Yleensä tällaisia renkaita esiintyy tuunatuissa autoissa, ja tarpeen mukaan auto määrätään muutoskatsastukseen.

– Sellaisia renkaita ei kuitenkaan ole tullut vastaan, jotka olisivat olleet niin isot, etteivät ne mahtuisi pyörimään.

Miksi huonoilla renkailla ajetaan?

Markoff arvelee, että osa ihmisistä tietää ajavansa huonoilla renkailla, osa taas ei ymmärrä, että renkaat ovat liian kuluneet.

Uusien renkaiden hankintaa ihmiset myös tuppaavat lykkäämään, vaikka renkaat olisivat jo kuluneet ja vaihtotarve olisi suuri.

– Ajatellaan, että näillä renkailla ajetaan vielä koko kesä, vaikka ne olisivat periaatteessa finaalissa.

Raha on Markoffin mukaan yksi syy renkaiden huonoon kuntoon, mutta yksi syy on myös välinpitämättömyys.

– Ei ole olevinaan varaa ostaa uusia renkaita. Mutta myös välinpitämättömyys liikenneturvallisuutta kohtaan on lisääntynyt.

Poliisin on helppo valvoa renkaita

– Poliisin on aika helppo puuttua renkaisiin, koska ne ovat hyvin näkyvillä.

– Kun auton pysäyttää, pyytää ajokorttia, puhalluttaa kuskia ja kiertää autoa, niin renkaat ovat ensimmäiset, joita katsotaan.

Renkaita valvotaan toisinaan virallisissa rengasratsioissa, mutta pääsääntöisesti normaalissa liikennevalvonnassa.

Markoff kertoo, että rengasasioissa poliisi yleensä neuvoo ja opastaa. Usein kehotetaan ajamaan lähimmälle huoltoasemalle, jos esimerkiksi renkaassa on liian vähän ilmaa.

– Jos renkaat ovat laittomat, niin kyllä me sakon kirjoitamme ja määräämme valvontakatsastukseen tarvittaessa.

– Eli huomautus ensimmäisenä, sen jälkeen sakotus ja viimeisenä ajon keskeytys, Markoff tiivistää.

Lue myös:

    Uusimmat