Mainos

Poliisi kokeili ratsiaa kahden peltipoliisin välissä: "Olen kuullut väitteen, että vain tyhmät jäävät kiinni nopeuskameralle"

0:25

Pääkaupunkiseudulla työskentelevä ylikonstaapeli ihmettelee, miten teidemme varsille saadaan yhä enemmän "tönkköjaloin seisovia peltipoliiseja" samaan aikaan, kun oikeaa liikennevalvontatyötä tekevien poliisien määrä vähenee.

Pääkuvan video

Poliisi löysi erikoisen laitteen puolalaisrekan kojelaudan sisältä

Poliisi pysäytti viime perjantaina Raaseporissa puolalaisen rekan. Tarkastuksen yhteydessä ilmeni, että kuljettajalla oli käytössään elektroninen ajopiirturin manipulointilaite.

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen ylikonstaapeli Timo Harjaluoma kertoo Suomen poliisijärjestöjen liiton blogissa olevansa huolissaan siitä, että vaikka liikennevalvontaa tekevien poliisien määrä vähenee jatkuvasti, tuntuu resursseja löytyvän kameravalvontaan.

Harjaluoma kertoo hiljattain olleensa järjestämässä nopeusratsiaa kahden peltipoliisin välisellä tieosuudella, jossa oli 80:n rajoitus.

– Noin 40 minuutin aikana kirjoitimme 31 sakkoa ylinopeuksista, jotka vaihtelivat välillä 96–112 km/h, Harjaluoma kirjoittaa.

Hän uskoo, että mikäli valvontaa tehneet poliisit olisivat puuttuneet ylinopeuksiin yhtä matalilla rajoilla kuin kamerat tekevät, ei työvuorossa olisi tunnit riittäneet kaikkien ylinopeutta ajaneiden sakottamiseen.

Nopeusvalvontaa tarvitaan myös ennakoimattomasti

Harjaluoma ei kyseenalaista kameravalvonnan hyötyjä.

– Olemme lukeneet otsikoista, miten kameravalvonnalla on säästetty lukuisia ihmishenkiä. En tätä voi kiistää, eikä minulla siihen ole edes tarvetta.

Hän kuitenkin muistuttaa, että kuten heidän kahden peltipoliisin välissä järjestetystä ratsiasta on todettavissa, eivät kamerat hillitse nopeuksia muuten kuin tolppien kohdalla.

– Automatisoidun valvonnan lisäksi myös nopeusvalvontaan tarvitaan ennakoimatonta, yllätyksellistä valvontaa.

Mikäli uusien liikennepoliisien rekrytoimiseen saataisiin lisää paukkuja, saataisiin sillä Harjaluoman mukaan ammattilaisia, jotka pystyvät tekemään tarvittaessa myös muita poliisille osoitettuja tehtäviä.

– Jatkuvaa liikennevalvontaa tekevät poliisit olisivat oikea, ammattimainen ja helposti liikuteltava ”reservi” silloin, kun poliisia tarvitaan poikkeustilanteiden hoitamiseen.

"Vain tyhmät jäävät kiinni nopeusvalvontakameralle"

Useimmat navigaattorit varoittavat peltipoliisista, kun autoilija sitä lähestyy, ja älypuhelimiin on saatavissa ilmaisia sovelluksia, jotka hoitavat saman asian.

– Olen kuullut väitteen, että vain tyhmät jäävät kiinni nopeusvalvontakameralle. En tätä allekirjoita, sillä uskon tolppasakon saaneista löytyvän myös professoreita.

Tapakaaharit kuriin keskinopeutta mittaamalla?

Kun uusia nopeuskameroita saadaan kohta teiden varsille, ei ennen tolppaa jarruttaminen enää pelasta ylinopeussakolta. Tutka mittaa auton nopeuden paljon nykyisiä kameroita ja niiden tiehen asennettuja antureita kauempaa.

– Hurraa, ylikonstaapeli toteaa lakonisesti.

Tekniikka taipuisi Harjaluoman mukaan kuitenkin myös keskinopeuden mittaamiseen. Hän ottaa esimerkiksi Kehä I:n, josta hänen mukaansa löytyisi oivia paikkoja, joissa voisi mitata keskinopeuden vaikkapa kilometrin matkalta.

– Näin tapakaahareiden nopeus saataisiin pysymään säädetyssä kokonaisen kilometrin, aikaisemman pistekohtaisen nopeuden sijasta.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.