Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Polestar 2 tuhannen kilometrin kestävyyskokeessa – näin monta kertaa autoa ladattiin

3:28Tällainen on Polestarin supermoderni autotehdasTältä näyttää Polestarin supermodernilla autotehtaalla Kiinan Chengdussa.
Julkaistu 12.12.2021 10:54

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Polestarin ensimmäinen täyssähköauto on perso sähkölle, mutta auton lataaminen on kiitettävän nopeaa.

Polestar 2:n täyssähköinen pitkän matkan versio ylitti kirkkaasti mallisarjan muiden versioiden saavutukset Ruotsissa marraskuussa ajetussa tuhannen kilometrin kestävyyskokeessa.

Long Range Dual Motor -versio selvitti matkan 10 tunnissa 40 minuutissa. Yöaikaan ajetun reitin keskinopeudeksi saatiin 93,8 kilometriä tunnissa, InsideEV’s-julkaisu kertoo.

Kiitosta auto sai nopeasta ladattavuudestaan. Moitteita sen sijaan tuli keskimääräistä ahnaammasta sähkönkulutuksesta.

Lue myös: Polestar 2 saa lisää sähkömuskeleita "etälastutuksen" ansiosta – eikä hintakaan ole kohtuuton

Kuusi latauskertaa

Tulos leikkasi joka tapauksessa 35 minuuttia Polestar 2:n perusmallilla kolmea päivää aiemmin ajetusta pohja-ajasta. Etuvetoinen 64 kWh:n akkupaketilla varusteltu pohjantähti taittoi tuhannen kilometrin taipaleen 11 tunnissa ja 15 minuutissa.

Pohja-aikaan yltänyt auto on Performance Pack -versio, jonka energiahuollosta vastasi 78 kWh:n akkupaketti. Akkua kyettiin esilämmittämään ennen saapumista navigaattorista valitulle pikalatausasemalle.

Tuoreen testiajon kuluessa autoa ladattiin pikalatauspisteissä yhteensä kuusi kertaa. Lataukset suoritettiin keskimäärin 120–150 ajokilometrin välein ensimmäistä latausta lukuun ottamatta.

Alhaisille tehoille ajettu akku latautui johdonmukaisesti ja tehokkaasti 150 kilowatin tietämille, mistä se sai runsaasti kiitosta koeajon suorittaneelta norjalaiselta Bjørn Nylandilta.

Keskilämpötila kokeen aikana oli +4 astetta, joten korkeammissa lämpötiloissa tulos olisi saattanut olla vieläkin parempi. Toisaalta Polestar osoittautui melkoiseksi sähkörohmuksi muihin tuhannen kilometrin kokeeseen osallistuneiden mallien rinnalla.

Sähkönnälkää

Auto ahmi 300 wattituntia kilometrillä. Näyttäisi siltä, että suurempaa sähkönnälkää potevat ainoastaan aerodynaamisesti vaatimattomammat katumaasturi- ja crossover-mallit.

Tämä perusteella tuoreen Polestarin pikalatausominaisuudet ovat enemmän kuin tarpeen.

Vuodessa on kuitenkin tapahtunut paljon. Tuolloin mallin suoritusvoimaisin versio käytti samaan tuhannen kilometrin matkaan 11 tuntia 30 minuuttia.

Nyland tunnetaan Norjassa innokkaana sähköautomiehenä, jonka kehittämässä tuhannen kilometrin testissä ovat vierailleet käytännössä kaikki varteenotettavat sähköautomallit.

Toistaiseksi lähimmäksi mittatikkuna toimivan Kia Ceed PHEV -lataushybridin tasan 9 tunnin aikaa ovat päässeet Tesla Model 3 Long Range (9 t 20 min), Audi e-tron GT (9 t 35 min) Tesla Model Y Long Range -neliveto (9 t 45 min) ja Tesla Model S Long Range (9 t 50 min).

Lue myös: Kutkutteleva kuva julki: Tässä ovat Polestar 3, 4 ja 5

Lisää aiheesta:

Tesla sai kuonoonsa 1 600 kilometrin tappotestissä – tässä on uusi kunkkuMoottori selvitti, kuinka pitkälle eri sähköautoilla pääsee, jos laturille ei halua jäädä asumaan – latausnopeuksissa isoja erojaKuinka paljon hitaampi sähköauto on tuhannen kilometrin matkalla kuin bensahybridi? Vastaus voi yllättääLuulitko, että Teslat ja Porschet latautuvat nopeasti? Tässä sähköautojen todellinen latauskuningas!Oho! Jos uutuus-Tesla kulkisi bensalla, olisi sen kulutus alle kaksi litraa satasellaKotimaan koeajossa Jaguar I-Pace – sähkökissaperheen esikoinen
SähköautotAuton lataaminenPolestarAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"