Pohjoismaisesta mediamarkkinasta käydään kovaa kilpaa - syynä pieni väestö, älypuhelimet ja laajakaistat

Suomen ja Ruotsin mediamarkkinoilla käy nyt kilpailu, joka on kenties kovinta koko maailmassa. Näin arvioi mediakonserni Bonnierin johto. Syynä on mm. pohjoismaisen yleisön teknologiainto.

Rakennemuutos ravistelee medioita kaikkialla,  mutta erityisen kovaa kilpailu on Suomessa ja Ruotsissa. Perinteisten välineiden kanssa kilpailevat paitsi sosiaalinen media eri muodoissaan, myös kansainväliset yhtiöt.

Houkuttimena molemmissa maissa on pienehkö väestö joka käyttää innokkaasti älypuhelimia ja laajakaistoja.

– Kansainvälisille pelureille tämä on mielenkiintoinen kokeilumarkkina: Täältä löytyy yleisö joka on avoin uusille palveluille. Ja jos ei onnistukaan, menetys ei ole niin suuri kuin jossain suuremmassa maassa, arvioi Bonnierin broadcast-liiketoiminta-alueen johtaja Casten Almqvist.

Toisaalta Suomen mediamarkkinoiden turbulenssia selittää tietenkin myös maan vaikea taloustilanne.

Bonnier osti viime syksynä Akateemisen kirjakaupan ja haluaa panostaa vahvasti kirjoihin – tosin Suomi on tässäkin muita Pohjoismaita jäljessä.

– Meillä on kasvua kahdeksassa maassa kirjamarkkinoilla. Ainoa maa jossa kasvua ei näy on Suomi. Tästäkin huolimatta uskon että Suomenkin kirjamarkkinoilla on kasvun mahdollisuus, Bonnierin toimitusjohtaja Tomas Franzén kuvailee.

Ruotsin journalistipalkinto 60-luvulta lähtien

Sekä Franzén että Almqvist ovat Suomessa osallistumassa Bonnierin Suuren Journalistipalkinnon juhlallisuuksiin. Palkinto on jaettu Suomessa 15 vuoden ajan mutta Ruotsissa Bonnier-palkinnon perinne on paljon pidempi. Ensimmäinen Stora Journalistpris jaettiin vuonna 1966.

Franzénin mukaan yhtiö uskoo journalismin merkitykseen erityisesti maailmassa, jossa esimerkiksi sosiaalinen media tuottaa paljon huhuja vailla selkeitä lähteitä.

– Sosiaalisessa mediassa on valtavasti disinformaatiota. Uskon että ihmiset jatkossakin haluavat laatua ja merkitystä, jotakin mihin voi luottaa. Siihen on vaikea laittaa hintalappua, mutta siitä halutaan varmasti tulevaisuudessakin myös maksaa, Franzén uskoo.

MTV uutiset on osa Bonnier-konsernia. 

Lue myös:

    Uusimmat