Pitkä pätkä Tuusulanväylää aiotaan muuttaa kaduksi, rajoitus 50 km/h – valtaavatko kaupunkibulevardit Helsingin?

Yksi pääkaupunkiseudun vilkkaimmista tieosuuksista kokee lähivuosina merkittäviä muutoksia, mikäli uuteen strategiaan kuuluva Tuusulanväylän kaupunkibulevardisointi hyväksytään.

Helsingin kaupungin hiljattain hyväksymässä strategiassa osa tiestä 45 eli Tuusulanväylästä muutetaan moottoritiestä kaduksi. Kyseessä olisi Suomen ensimmäinen kaupunkibulevardiksi muutettava moottoritieosuus. Muutoksen kokisi noin 3,5 kilometrin mittainen pätkä Helsingin Käpylästä Kehä I:n liittymään.

Niin sanottu kaupunkibulevardisointi tarkoittaa käytännössä sitä, että kaistoja vähennetään ja nopeusrajoitusta alennetaan – tässä tapauksessa 50 kilometriin tunnissa. Lisäksi nykyisille melualueille rakennetaan asuinrakennuksia.

"Tuuskin" lisäksi kaupunkibulevardeja suunnitellaan muun muassa Vihdintielle, Länsiväylälle, Itäväylälle, Hämeenlinnanväylälle, Lahdenväylälle ja Turunväylälle.

Helsingin kaupungin mukaan kaupunkibulevardisointi ei kuitenkaan ole mahdollista, ellei autojen määrää saada rajoitettua. Esimerkiksi Tuusulanväylällä kulkee vuorokaudessa noin 80 000 ajoneuvoa. Länsiväylällä vielä enemmän.

Kyseessä on myös melkoinen täyskäännös Helsingin kaupungilta, sillä Ilta-Sanomien mukaan vielä muutama vuosi sitten Tuusulanväylää oli tarkoitus leventää ja jatkaa aina Pasilaan asti.

Kaupunkibulevardeista ei ole vielä tehty tarkempia suunnittelupäätöksiä.

Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

***

Audi hinaa Alfa Romeota 180 km/h 0:21

Lue myös:

    Uusimmat