26 senttiä, tästäkö pitäisi mahtua? MTV testasi Suomen ehkä kapeimman pyöräväylän, joka turhauttaa alueen autoilijoitakin: "Minkä takia niille pitää erikseen tie tehdä?"

1:38
Tunteet kävivät kansalaisilla kuumana, kun toimittajamme lähti tutustumaan mielipiteitä jakavaan pyöräkaistaan. Katso, miten Jere selvisi kapeimmista kohdista!

Helsingissä sijaitseva Itäbaanan remontti herättää voimakkaita tunteita. Toimittajamme kävi kokeilemassa, millaisen kaaoksen keskellä Kulosaaren metroaseman kupeessa liikutaan. 

Helsingin Kulosaaressa sijaitsevan metroaseman edusta on tällä hetkellä yksi iso työmaa. 

Syy on selvä: Kulosaaren puistotie uudistetaan pyöräkaduksi, joka on osa vilkasta pyöräliikenteen pääväylää, Itäbaanaa, kertoo Helsingin kaupunki verkkosivuillaan

Tällä hetkellä ajorata on kaikkea muuta kuin turvallinen: Pyöräilijöitä sinkoilee molempiin suuntiin niin ajo- kuin kävelykadullakin – kuhina on kuin muurahaiskeossa. 

Turvallisuutta on yritetty lisätä pyöräilijöille merkatulla ajoradalla, jonka toteutuksessa on kuitenkin paljon puutteita. 

Helsingin Sanomien mukaan pyöräkaista oli parhaimmillaan – tai pahimmillaan – vain 10 senttimetriä leveä. 

Toimittajamme Jere Silfstén lähti selvittämään, onko todella näin. Katso videolta, miltä paikan päällä todella näytti!

Tästä uudistuksessa on kyse

Uudistuksen tavoitteena on tehdä pääväylästä turvallisempi ja selkeämpi, kun nopeuserot pyöräilijöiden ja ajoneuvojen välillä pysyvät maltillisempina. 

Uudistuksen jälkeen pyöräilijät ja autoilijat käyttävät samaa ajorataa, jolloin ajoneuvot mukailevat pyöräilijöiden vauhtia. 

Uudistuksen on määrä valmistua helmikuussa 2021. 

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja