Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pilvipalvelut surkastuttavat tallennemarkkinoita – myynti laski lähes kolmanneksen

MTV3
Julkaistu 04.12.2015 15:14

MTV UUTISET

Video- ja äänitallenteiden myyntiluvut jatkoivat alamäkeään vuonna 2014. Tilastokeskuksen mukaan blu-ray ja DVD-levyjen myynnin arvo laski lähes kolmanneksen edellisvuodesta 75 miljoonaan euroon.

CD-levyjen, vinyylilevyjen sekä äänitiedostojen myynnin kokonaisarvo laski puolestaan 14 prosenttia 58 miljoonaan euroon.

Taustalla on verkon suoratoistopalvelujen nousu. Finnpanelin tilastojen mukaan Suomessa ylivoimaisesti suosituimman videoiden suoratoistopalvelun Netflixin käyttäjäkunta lähes tuplaantui viime vuonna. Viime vuonna Suomessa 400000 kotitaloutta käytti Netflixiä.

Musiikin suoratoistopalvelut ovat myös kasvattaneet suosiotaan kohisten. Viime vuoden aikana suoratoistopalvelujen suosio kasvoi Musiikkituottajien tilastojen mukaan 38 prosenttia.

Viime vuonna digitaalinen musiikkimyynti ohitti fyysisen musiikkimyynnin markkinaosuudessa. Tämän vuoden syyskuun lopussa digitaalisen musiikkimyynnin osuus koko musiikkimyynnistä oli yli 70 prosenttia.

Lisää aiheesta:

Vinyylit pesivät CD-levyt myyntitilastoissa Yhdysvalloissa ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin
Vinyylien myynti voimakkaassa kasvussa – helsinkiläinen Joonas hurahti vinyyleihin ja hankki levysoittimen: "Musiikki on paljon mukavampaa, kun se on fyysistä"
Musiikin suoratoistopalvelujen suosio kasvaa edelleen – suomalaisia käyttäjiä jo lähes kaksi miljoonaa
Lehdet hiipuvat, nettimainonta kasvaa
Suoratoistopalveluiden menestys jo historiallista – ohittivat kaapelikanavat suosiossa Yhdysvalloissa
Suomalaisten äänitteiden vienti kasvoi lähes 30 prosenttia – taustalla suoratoistopalveluiden suosio
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:12
    Teatteri

    Kuolema odotti tuhansia suomalaisia Neuvostoliitossa – näytelmä nostaa esiin vaietun historian

  • Eilen22:07
    Kadonneet

    Nainen katosi Inarissa: Etsinnät lopetettu tuloksettomina

  • Eilen21:21
    Tulipalot

    Kerrostalopalo saatu sammutettua Ikaalisissa: 18 asukasta evakuoitu

  • Eilen19:59
    Viro

    Viron ruokojoukkue valmis auttamaan Suomea himmeliennätyksessä

  • Eilen18:22
    Sää

    Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"