Kävin kampaajalla, ja kampauksen malli ei nyt miellytäkään. Saanko valittaa? MTV Lifestyle selvitti, miten toimia kauneudenhoitopalveluihin liittyvissä pulmatilanteissa!
Sekä kuluttajalla että myyjällä on oikeuksia ja velvollisuuksia. Siinä missä kuluttaja maksaa saamastaan tuotteesta tai palvelusta sovitun hinnan sovittuna aikana, myyjän täytyy toimittaa tuote sovittuun hintaan. Tuotteen tai palvelun täytyy myös olla sovitunlainen.
Milloin palvelua sitten voi pitää virheellisenä? Riittääkö se, ettei uusi hiusmalli tunnukaan kivalta? Kyseessä on virhe, jos palvelua ei ole tehty niin kuin on sovittu tai työn jälki ei ole ammattitaitoista ja huolella tehtyä.
Lakimies Mirja Kapraalin mukaan valitukset esimerkiksi kampaajan tekemistä virheistä menevät kuluttajaneuvontaan, jossa kuluttajaoikeusneuvojat sovittelevat yksittäisiä riitatilanteita. Kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksia kampaamo- ja kauneudenhoitopalveluiden osalta ei juuri tule.
Koska sitten saa valittaa: pitääkö kampauksessa olla selkeä virhe vai riittääkö, että malli ei miellytäkään silmää? Mirja Kapraali antoi vastauksia kysymyksiin!
Kävin kampaajalla, ja kampauksen malli ei nyt miellytäkään. Saanko valittaa?
Kapraalin vastaus: Totta kai aina voi valittaa ja reklamoida kampaajalle, mieluiten viivytyksettä. Se, mitä on ennen palvelun suorittamista pyytänyt kampaajalta, on myös oleellista. Vastaako jälki sitä, mitä on sovittu tehtäväksi?
Kampaus alkoi harmittaa vasta kotona. Vieläkö ehdin mennä takaisin valittamaan?
Kapraalin vastaus: Laissa ei ole määritelty aikarajaa tarkasti, vaan kehotetaan reklamoimaan kohtuullisessa ajassa. Asia kannattaa mieluiten hoitaa heti, ellei ole mitään erityistä syytä odottaa.
Pyysin kampaajaa leikkaamaan vain vähän, mutta tukasta lähti puolet! Mitä teen?
Kapraalin vastaus: Jälleen on oleellista se, mitä asiakas on sanonut kampaajalle ennen kuin palvelua on alettu suorittaa. Jos on selkeästi sanonut "minä haluan hiuksista kaksi senttiä pois" ja niistä on lähtenyt huomattavasti enemmän, silloinhan tulos ei vastaa sitä, mitä on sovittu. Silloin palvelussa on virhe ja voit pyytää hinnanalennusta.
Valitin pieleen menneestä kampauksesta vain kaverilleni, en kampaajalle. Olisiko pitänyt?
Kapraalin vastaus: Totta kai on hyvä antaa palaute suoraan tekijälle. Näin toimimalla voit saada virheen korjatuksi tai hinnanalennusta.
Kävin kasvohoidossa ja sain allergisen ihoreaktion. Onko kosmetologi vastuussa tästä?
Kapraalin vastaus: Jos asiakas saa allergisen reaktion, on hyvä heti ottaa yhteyttä kosmetologiin ja selvittää, mistä ihoreaktio on voinut johtua. Kosmetologi voi myös arvioida, mitä allergiselle reaktiolle voisi tehdä. Asiakkaan on toki hyvä jo ennen hoidon aloittamista kertoa, jos on aiemmin saanut kasvohoidossa allergisen reaktion.
Kävin ottamassa irtoripset. Ne kestivät silmissä päivän. Onko tämä selkeä virhe?
Kapraalin vastaus: Irtoripsien huoltoväli on käsittääkseni lähtökohtaisesti 2-4 viikkoa, eli jos ne parin päivän päästä putoavat pois ja niiden on luvattu kestävän pidempään, kyllä niissä silloin on virhe.
Pitääkö minun siis pyytää lupaus ripsien kestosta?
Kapraalin vastaus: Kannattaa kysyä, mikä yleinen käsitys ripsien laittajalla on siitä, kuinka kauan ripset kestävät. Samalla selviää ripsien huoltoväli. Jos ripset putoavat ennen tätä, palvelussa saattaa olla virhe.
Menin valittamaan ripsistä ja myyjä haluaa tehdä ne uudelleen. Pitääkö tämä tarjous hyväksyä?
Kapraalin vastaus: Ensisijaisesti palveluntarjoajalla on oikeus ehdottaa työn korjaamista tai palvelun uusimista. Tämäkin on tapauskohtaista: jos ripset on laitettu erityisen ammattitaidottomasti ja kuluttaja ei enää uskalla suostua uudelleen laittamiseen, voidaan miettiä hinnanalennusta.
En halua saman ihmisen käsittelyyn, saako vaatia toista kosmetologia korjaamaan työn?
Kapraalin vastaus: Ensin pyritään menemään samaan liikkeeseen. Jos siellä on useampia kosmetologeja, pystyisikö joku muu tekemään korjauksen? Se on tapauskohtaista, minkälainen virhetilanne on kyseessä.
Lue myös:
Maria Aarnio
Taustalähteet: Kuluttajavirasto, Kuluttajaliitto