Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Pikapaluu F1-auton rattiin on Nico Hülkenbergille kivikova haaste – asiantuntija muistuttaa yhdestä merkittävästä edusta: "En olisi yhtään ihmeissäni"

xpbimages.com
Julkaistu 31.07.2020 15:16
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Viime kauden päätteeksi ilman työpaikkaa F1-sarjassa jäänyt Nico Hülkenberg tuuraa Sergio Péreziä viikonloppuna ajettavassa Britannian GP:ssä. Racing Point -tallin meksikolaiskuljettajalla todettiin torstaina koronavirustartunta, ja 10 vuorokauden karanteenista johtuen on todennäköistä, että Hülkenberg ajaa Pérezin tilalla myös toisessa Silverstonessa ajettavassa osakilpailussa viikon kuluttua.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Viime hetken vahvistus: F1-talli sai tuuraajan autoonsa juuri ennen harjoitusten alkua

LUE MYÖS: Koronavirukseen sairastunut F1-kuski Sergio Pérez selittää matkustamistaan: "Äitini joutui isoon onnettomuuteen"

Hülkenberg oli Racing Pointilta luonteva tuuraajavalinta, sillä hänen oli joka tapauksessa määrä olla Silverstonessa paikalla saksalaisen RTL:n kommentaattorina. Lisäksi Hülkenbergillä, 32, on kokemusta kaikkiaan 177 F1-osakilpailusta, ja hän ajoi aikanaan viiden kauden ajan Racing Pointin edeltäjän, Force India -tallin riveissä.

Koronakriisin viivästettyä F1-kauden alkua lähes neljällä kuukaudella Hülkenberg palaa F1-auton rattiin verrattain tuoreena ex-kuskina. Hän on ollut sivussa vain kolmesta osakilpailusta.

– Se miten hyvin Hülkenberg ajaa, voidaan tuomita lauantaina. Hänellä on edessään kovat pari päivää. Kisamitalla Hülkenberg on ollut aina äärimmäisen hyvä, mutta aika-ajot eivät ole olleet se helpoin paikka hänelle. Tänä viikonloppuna aika-ajojen kolmanteen osioon pääsy olisi jo pieni voitto hänelle. Jos hän pystyy pistämään kampoihin Lance Strollille, se olisi hyvä juttu. Ensi viikonloppuna voi sitten yrittää jo enemmän, tänä viikonloppuna pitäisi saada vain tasaisen hyvä tulos ja pisteitä tallille, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen paketoi Hülkenbergin lähtökohdat viikonloppuun.

Perjantain ensimmäisissä harjoituksissa Hülkenberg kellotti yhdeksänneksi nopeimman kierrosajan. Hän hävisi pohjat tehneelle Red Bullin Max Verstappenille 1,170 sekuntia. Tallikaverilleen Strollille Hülkenberg hävisi 0,588 sekuntia.

Harjoitukset olivat 184-senttiselle Hülkenbergille jossain määrin tukalat, sillä hän joutui hyppäämään suoraan 173-senttisen Pérezin mukaan säädettyyn ohjaamoon ja istuimeen. 

– Oikea kankkuni alkaa puutua, Hülkenberg viestitti Racing Pointin varikkomuurille ennen kuin kurvasi varikolle toviksi palautumaan.

LUE MYÖS: Missä koronaviruksen saanut F1-kuski oli kisojen välissä? Vaimo poisti hätäisesti perheen lomakuvat tartunnan paljastuttua

Tällaiset ongelmat eivät Oikarisen mukaan ole millään tavalla yllättäviä.

– Auton ohjaamon muokkaaminen niin, että kuski saadaan oikeaan asentoon ja varsinkin alaselkä suoraksi loukkaantumisriskin hillitsemiseksi, on yllättävän suuri urakka. Siinä on monta pientä yksityiskohtaa. Urakka alkaa siitä, että ohjauspyörän napit pitää tulla tutuiksi, ja istuimen kohdilleen saamisessa menee kuljettajalla yleensä jo muutama ajopäivä testeissä. Hülkenbergillä se pitäisi saada periaatteessa tässä yhden ajosession aikana sellaiseen tikkiin, että hän voi kisan ajaa.

Kun tämän ja ensi viikon kilpailut ajetaan kaikista maailman paikoista juuri Silverstonessa, Racing Pointilla ja Hülkenbergillä on yksi merkittävä etu puolellaan: tallin tehdas sijaitsee vain noin puolen kilometrin päässä Silverstonen radan pääportilta.

– Erittäin paljon on töitä. Varoitusaika oli hyvin lyhyt, kun uutinen Perezistä tuli vasta eilen. Nyt pitäisi saada Hülkenbergille tehtyä penkki, polkimet ja ratti. Sen jälkeen aletaan vasta ihmetellä muita proseduureja. Hybridiautolla ajaminen on hänelle tuttua, mutta Mercedeksen voimalähde ja siihen liittyvät asiat eivät ole.

– En olisi yhtään ihmeissäni, jos hän menisi tuohon kadun toiselle puolelle tehtaalle näiden sessioiden jälkeen simulaattoriin ajamaan. Urakka on iso, mutta kokemusta löytyy.

Hülkenbergin kropalle oman haasteensa tuottaa se, että Silverstonen radalla on tunnetusti paljon huippunopeita mutkia, ja tästä johtuen myös g-voimat ovat melkoiset.

– Jos kenelle tahansa ajopaikkaa kärkkyvälle kuskille sanotaan, että lähdetkö ajamaan, niin vaikka ei olisi aivan ykköstikissä, he lähtevät syöttämään. On vain purtava hammasta, jos ei kunto riitä. Luulen, että Hülkenberg on saanut ainakin jonkin verran treeniä tehtyä. Se on kuitenkin fakta, että jos ei näillä autoilla aja, niskan harjoittaminen on hiukan hankalaa. Loppusilaus kunnolle tulee vasta autossa.

Lisää aiheesta:

F1-kuskin sairastelu herätti koronaepäilykset – tapahtumaketju johti tv-kommentaattorin pikahälytykseenNico Hülkenberg avasi hurjaa F1-paluutarinaansa: "Join aamukahvia, kun puhelin soi"F1-tallin pomo lausui kauden kohutuimmasta autosta muiden kannalta pelottavaa tekstiä: "Olemme nähneet vain välähdyksiä"Harvinainen ongelma pilasi F1-kuskin odotetun paluun jo ennen starttia ؘ– tallipäällikkö selitti hämmentyneenä teknisen vian syytä: "Oliko pultti hauras?"Pikahälytyksellä F1-kuljettajaksi palanneen Nico Hülkenbergin yöunet jäivät lyhyiksi – kommentit enteilevät kovaa paukkua: "Autossa on valtavasti potentiaalia"Tallipäällikkö kertoo: Racing Pointilla alkoi hurja kuhina, kun Sergio Pérezin koronatesti osoittautui positiiviseksi – varasuunnitelma varmistui vasta aivan viime minuuteilla
F1Britannian GPRacing PointUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"