Peliala lasten takomista yllätyslaskuista: Ei kenenkään etu

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää ilmaispeleissä tehtäviä ostoksia, jotka vauhdittavat myös suomalaista pelialaa.

Virasto on saanut yhteydenottoja satojen eurojen yllätyslaskuista, joita nuoret pelaajat ovat aiheuttaneet vanhempiensa tietämättä.

– Tällaiset yllätykset eivät ole kenenkään etu. Ne luovat huonoa ilmapiiriä koko pelialaa kohtaan, sanoo suomalaisen pelialan keskuksen Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

Suomalaisten kuluttajaviranomaisten käsityksen mukaan laskujen kohtuullistaminen on tällaisissa tilanteissa yleensä onnistunut.

Suosituimpia lisäostoja suomalaispeleissä

Clash of Clans:

Pile of Gems 4,49 €

Bag of Gems 8,99 €

Sack of Gems 17,99 €

Box of Gems 44,99 €

Chest of Gems 89,99

Angry Birds:

Unlimited use Mighty Eagle 0,89 €

All-in ONE Power-Up bundle x20 1,79 €

All-in ONE Power-Up bundle x60 3,59 €

Birdquake x30 1,79 €

Birdquake x80 4,49 €

Super Seed x30 1,79 €

All-in ONE Power-Up bundle x140 8,99 €

King Sling x30 1,79 €

Birdquake x10 0,89 €

Super Seed x80 4,49 €

Virtuaaliraha tuli mobiililaitteisiin

Hiltusen mukaan samankaltaisia ongelmia alettiin ratkoa jo 2000-luvun alkupuolella, kun virtuaalisten esineiden kauppa yleistyi Habbo Hotelissa. Nyt virtuaaliraha on tullut mobiililaitteiden peleihin, mikä on usean menestystarinan takana.

– Pelien sisäiset ostot ovat olleet mahdollistava tekijä Hay Dayn ja Clash of Clansin tuoman valtavan liikevaihdon takana.

Supercellin on raportoitu tekevän hittipeleillään 1,8 miljoonaa euroa päivässä.

Hiltunen kertoo, että lisäostoihin perustuvien pelien osuus on jo 71 prosenttia koko ansainnasta. Kehityksestä kertoo sekin, että Angry Birds oli alkujaan vain kertamaksulla ostettava peli, .

Hiltunen mainitsee poikkeuksena hiljattain julkaistun Badland-pelin. Sitä kaupataan pelaajille perinteisesti kertamaksulla ja hyvillä arvosteluilla.

Pelialalla kaksi äärinäkemystä

Hiltunen muistuttaa, että peliala muuttuu nopeasti. Vielä jokin aika sitten Facebook-peleillä tehtiin paljon rahaa, mutta nyt niiden suunta on alaspäin.

Pelien sisäisistä ostoksista on alalla kaksi äärinäkemystä.

– On satunnaisten pelaajien puoli, joka pitää sisäisiä ostoksia luonnollisena osana. Vanhan koulukunnan porukka on sitä mieltä, että se turmelee koko pelimekaniikan. Menestyspelejä löytyy kummastakin päästä.

Lue myös:

    Uusimmat