Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Peliala lasten takomista yllätyslaskuista: Ei kenenkään etu

Clash of Clans -pelin tuotto perustuu pelin sisäisiin ostoksiin.
Clash of Clans -pelin tuotto perustuu pelin sisäisiin ostoksiin.
Julkaistu 19.05.2013 14:41(Päivitetty 19.05.2013 14:44)
Toimittajan kuva

Ville Juutilainen

ville.juutilainen@mtv.fi

vjuutilainen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää ilmaispeleissä tehtäviä ostoksia, jotka vauhdittavat myös suomalaista pelialaa.

Virasto on saanut yhteydenottoja satojen eurojen yllätyslaskuista, joita nuoret pelaajat ovat aiheuttaneet vanhempiensa tietämättä.

– Tällaiset yllätykset eivät ole kenenkään etu. Ne luovat huonoa ilmapiiriä koko pelialaa kohtaan, sanoo suomalaisen pelialan keskuksen Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

Suomalaisten kuluttajaviranomaisten käsityksen mukaan laskujen kohtuullistaminen on tällaisissa tilanteissa yleensä onnistunut.

Suosituimpia lisäostoja suomalaispeleissä

Clash of Clans:

Pile of Gems 4,49 €

Bag of Gems 8,99 €

Sack of Gems 17,99 €

Box of Gems 44,99 €

Chest of Gems 89,99

Angry Birds:

Unlimited use Mighty Eagle 0,89 €

All-in ONE Power-Up bundle x20 1,79 €

All-in ONE Power-Up bundle x60 3,59 €

Birdquake x30 1,79 €

Birdquake x80 4,49 €

Super Seed x30 1,79 €

All-in ONE Power-Up bundle x140 8,99 €

King Sling x30 1,79 €

Birdquake x10 0,89 €

Super Seed x80 4,49 €

Virtuaaliraha tuli mobiililaitteisiin

Hiltusen mukaan samankaltaisia ongelmia alettiin ratkoa jo 2000-luvun alkupuolella, kun virtuaalisten esineiden kauppa yleistyi Habbo Hotelissa. Nyt virtuaaliraha on tullut mobiililaitteiden peleihin, mikä on usean menestystarinan takana.

– Pelien sisäiset ostot ovat olleet mahdollistava tekijä Hay Dayn ja Clash of Clansin tuoman valtavan liikevaihdon takana.

Supercellin on raportoitu tekevän hittipeleillään 1,8 miljoonaa euroa päivässä.

Hiltunen kertoo, että lisäostoihin perustuvien pelien osuus on jo 71 prosenttia koko ansainnasta. Kehityksestä kertoo sekin, että Angry Birds oli alkujaan vain kertamaksulla ostettava peli, .

Hiltunen mainitsee poikkeuksena hiljattain julkaistun Badland-pelin. Sitä kaupataan pelaajille perinteisesti kertamaksulla ja hyvillä arvosteluilla.

Pelialalla kaksi äärinäkemystä

Hiltunen muistuttaa, että peliala muuttuu nopeasti. Vielä jokin aika sitten Facebook-peleillä tehtiin paljon rahaa, mutta nyt niiden suunta on alaspäin.

Pelien sisäisistä ostoksista on alalla kaksi äärinäkemystä.

– On satunnaisten pelaajien puoli, joka pitää sisäisiä ostoksia luonnollisena osana. Vanhan koulukunnan porukka on sitä mieltä, että se turmelee koko pelimekaniikan. Menestyspelejä löytyy kummastakin päästä.

Näin syntyvät ilmaispelien pahimmat yllätyslaskut

Lisää aiheesta:

Muumit pääsevät suosittuun nettipeliin – pelaajia kymmeniä miljooniaSupercell julkaisee ensimmäisensä pelinsä yli viiteen vuoteen – tältä se näyttääAltistavatko videopeleissä myytävät yllätyslaatikot ja mikromaksut uhkapelaamiseen? – raja on häilyvä, mutta Suomessa ei ole vielä riittävästi tutkimustietoa asiastaSuomalaisilla pelifirmoilla menee edelleen lujaa – viimeisimpänä taidonnäytteenä helsinkiläisstudion jättituotanto Play Station 5:lle: "Peliä tehtiin kuusi vuotta"Ostitko sinäkin? Joulun trendilelu sai äidit pöyristymään: "Tämä on ryöstö päivänvalossa"PC:ltä ja konsoleilta mobiiliin: viisi legendaarista pelisarjaa älypuhelimeen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:55
    Finlandia-palkinto

    Tässä ovat Finlandia-ehdokkaat

  • 11:11
    Sää

    Etelän ensilumi näkyy sääennusteessa – "Kaiken meteorologien sanoman voi unohtaa"

  • 10:54
    Sanna Marin

    Asiantuntija Sanna Marinin viestinnästä: "Taustalla suunnitelma, se on aivan selvä"

  • 07:30
    Matti Vanhanen

    Pyöreitä vuosia täyttävällä Matti Vanhasella on sanansa sanottavana Orpon hallituksesta: "Väärään aikaan"

  • 06:01
    Ukrainan sota

    Kysely: Lähes puolet suomalaisista pelkää suursodan alkavan