Suomesta löytyy paljon vankkaa osaamista erikoisajoneuvoihin. Yksi alan nuorista toimijoista on Protolab Oy, joka on suunnitellut kuusipyöräisen sotilaskäyttöön soveltuvan miehistönkuljetusajoneuvon.
Tällä hetkellä testausvaiheessa oleva Protolab PMPV 6x6 tunnetaan tuttavallisemmin nimellä MiSu. Kyseessä on vahvasti panssaroitu ja suojattu miehistönkuljetusajoneuvo, joka pystyy kuljettamaan 2+10 henkeä, ja soveltuu myös alustaksi erilaisille järjestelmille.
Teknavi haluaa luonnollisesti tutustua kotimaiseen erikoistuotantoon. Ja kukapa olisi parempi henkilö suorittamaan ajoneuvon testiä kuin kuorma-autoilla Dakarin kokenut Markku Alén. Leikkikenttänä toimii Suomen Puolustusvoimain alueet Helsingin edustalla Santahaminassa.
Ajoneuvon tarjoama kyyti on omalla tavallaan vähintään yhtä hurjaa kuin nopeimpien vauhtilaitteiden kanssa. Kyyti on röykkyistä ja mukavuudesta ei ole tietoakaan. Viisipistevyöt pitävät matkustajat tiukasta penkeissä, mutta kersantti Terva-ahon kommenttia mukaillen ”peräpukamat räjähtelee ja paukkuu tällä menolla”.
Voimanlähteenä toimivan 6,7-litraisen Cumminsin rivikuutosen 285 hevosvoimaa eivät kuitenkaan tunnu riittävän sotamies Alénin tarpeisiin.
– Kyllä näihin aina sais laittaa vähä enemmän, kuuluu kommentti Alénin suusta matkan taittuessa koko ajan kaasu pohjassa.
Lisää Markku Alénin Protolab-testistä tänään keskiviikkona Teknavin tv-ohjelmassa. Teknavin 11. tuotantokausi alkaa MTV3:lla klo 22.40.


