Palaavatko klassiset viivakoodit Ferrarin väritykseen? F1-tiimi taipuu hätäratkaisuun Australian tupakkalain takia

Tupakkamainonnan kanssa vaikeuksiin joutunut Ferrarin F1-tiimi on  saanut kaiken kiireen keskellä miettiä ratkaisua Australian GP:n tiukkojen rajoitusten selvittämiseen.

Ferrari oli poistanut kaikessa hiljaisuudessa tupakkayhtiö Philip Morrisin brändeihin kuuluvan Mission Winnow -nimen Kansainvälisen autoliiton FIA:n kauden julkaiseman osallistujalistan virallisesta nimestään.

Seuraava ongelma tiimille on kauden avaava Australian GP, jossa minkäänlainen tupakkamainonta ei ole mahdollista maan lain tuomien rajoitusten takia.

Näin ollen Ferrari joutuu jättämään Mission Winnow’n merkit ja logot pois autoistaan, kuskien ajohaalareista ja tiimin henkilökunnan vaatteista.

Motorsport.comin mukaan Ferrari on päättänyt mennä helpoimman kautta ja saapua Melbourneen viime vuoden asusteissaan.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, kuinka merkittävästi logojen poistaminen muuttaa auton ulkonäköä, jossa sponsorin merkit hallitsevat tällä kaudella tuntuvasti.

1990-luvulta lähtien kiristynyt tupakkamainonnan rajoitus muun muassa EU:n alueella pakotti Ferrarin korvaamaan silloisen Marlboro-merkkinsä viivakoodilla. Ratkaisu herätti tuolloin närää, sillä tupakkamerkin pystyi edelleen hahmottamaan autosta. Tämän jälkeen tilalle ilmestyivät toisinaan tyhjät valkoiset tilat mainosten kohdille.


Lue myös:

    Uusimmat