Pakolaisten kotouttamista pitäisi nopeuttaa omakielisellä ja yhdenmukaisella opetuksella suomalaisesta yhteiskunnasta, sanoo Suomen Pakolaisapu.
Maahanmuuttajien työvoimapoliittinen kotoutumiskoulutus sisältää jo nyt opetusta suomalaisesta yhteiskunnasta. Tällä hetkellä suomenkielen opetus ja yhteiskuntaopetus on kuitenkin nivottu yhteen, ja käytännössä opiskelijat kuulevat yhteiskunnallisista asioista suomeksi. Myös omaehtoiset, esimerkiksi kuntien tai kolmannen sektorin järjestämät ja yhteiskuntaan liittyvät kotouttamiskoulutukset ovat Pakolaisavun mukaan lähinnä suomenkielisiä.
Pakolaisavun mukaan vasta Suomeen tulleiden kielitaito riittää harvoin yhteiskunnallisen tiedon omaksumiseen. Kansalaisjärjestön mukaan opetussisällöt tulisi eriyttää, jotta Suomeen muuttaneet voisivat jo alkuvaiheessa keskustella uudessa ja vieraassa yhteiskunnassa toimimisesta omalla kielellään.
– Kun puhutaan aikuisista ihmisistä, joiden elämänkokemus on kertynyt toisenlaisesta yhteiskunnasta, he tarvitsevat mahdollisuuden keskustella saamastaan tiedosta ja käydä dialogia, sanoo yhteisötyön päällikkö Milla Mäkinen Suomen Pakolaisavusta STT:lle.
Mäkinen muistuttaa, että aikuisten onnistunut perehdyttäminen heijastuu edelleen esimerkiksi lasten koulunkäyntiin ja koulumenestykseen. Hänen mukaansa opetus ja keskustelu käytäisiin ideaalitilanteessa omakielisesti, mutta esimerkiksi pienten kieliryhmien kohdalla opetus voitaisiin antaa tulkatusti.
Oppisisällöistä valtakunnallisia
Pakolaisavun mielestä omakielisestä yhteiskuntaorientaatiosta tulisi myös tehdä lakisääteistä ja opetussisältö pitäisi määrittää valtakunnallisesti tiettyjen laatukriteerien mukaisesti.
