Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjausryhmä esittää yli 40:ää uutta tointa vastaamaan turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien lisääntyneeseen koulutustarpeeseen.
Ohjausryhmä nostaa opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle tänään luovuttamassaan raportissa esiin huolen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja opiskelijoiden kantaväestöä heikommista oppimistuloksista ja ehdottaa, että asiaa selvitetään tarkemmin tutkimuksilla.
Raportissa painottuvat suomen tai ruotsin kielen taidon vahvistamiseen liittyvät esitykset. Ryhmä uskoo, että tukemalla suomen ja ruotsin taitojen kehittämistä varhaisessa vaiheessa voitaisiin parantaa oppimistuloksia.
Valtion tuettava kielen oppimista
Ohjausryhmä esittää, että valtio tukisi vieraskielisten suomen tai ruotsin kielen oppimista jo varhaiskasvatuksessa. Lisäksi se ehdottaa, että koulutuksen järjestäjille myönnettävän tuen enimmäisaikaa pidennettäisiin kahdella vuodella, jolloin se riittäisi perusopetuksen lisäksi tarvittaessa myös lukioon.
– Tutkimukset osoittavat, että kielen oppimisen ja muun oppimisen välillä on selvä yhteys ja suomalaiseen yhteiskuntaan on vaikea päästä kiinni, ellei osaa kieltä, ministeri Grahn-Laasonen arvioi.
– Meidän on jatkossa tuotava kielen oppiminen osaksi kaikkea koulutusta, ennen kaikkea ammatillista koulutusta ja työssäoppimista. Kieltä on voitava opiskella samaan aikaan kun opitaan muita taitoja, tai muuten polut koulutukseen ja työelämään venähtävät liian pitkiksi. Tämä vaatii asenteiden ja toimintatapojen muutosta.