"Paikkausryhmät eivät pysy perässä" – tuhansilta autoilijoilta ELY:lle palautetta teiden kunnosta

Tämä karu näky on nyt yleinen: sää runtelee teitä poikkeuksellisella laajuudella 4:45

Pakkasen ja suojasään vaihtelu aiheuttaa nyt poikkeuksellisen paljon ongelmia tienpidolle Etelä-Suomessa.

Huonossa kunnossa ovat sekä kaupunkien kadut että isommat liikenneväylät. Uudenmaan ely-keskus ilmoitti keskiviikkona, että nopeusrajoituksia lasketaan ongelmallisimmilla tieosuuksilla tilapäisesti.

Vuorotellen jäätyvä ja sulava vesi murentaa nyt päällysteitä Etelä-Suomen teillä.

– Kyllä tilanne paikka paikoin on todella huono. Erityisesti vilkkaimmin liikennöidyillä pätkillä paikka paikoin tiet hajoavat nyt todella vauhdilla, toteaa kunnossapitopäällikkö Tuomas Vasama Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Tänä vuonna poikkeuksellista on vaurioiden laajuus.

"Nopeusrajoituksia joudutaan laskemaan"

– Aika laajasti noita vaurioita esiintyy ja useimmilla teillä varoitetaan teiden huonosta kunnosta ja joudutaan harkitsemaan jopa nopeusrajoitusten alentamista, kertoo Vasama.

Huonoin tilanne on pääkaupunkiseudun länsipuolella.

– Pääkaupunkiseudun länsipuolen rampeilla, valtatiellä 25 ja kantatiellä 51on näitä kohtia, joissa nopeusrajoituksia ollaan laskemassa tien huonosta kunnosta johtuen, listaa Vasama.

"Paikkausryhmät eivät pysy perässä"

Tilanne ei ole yhtään parempi kaupunkien kaduilla. Niin Helsingissä kuin Vantaallakin myönnetään, että monet kadut ja jalkakäytävät ovat huonossa kunnossa eikä kaupunki pysty kunnostamaan niitä riittävän nopeasti. Kunnossapito ei pysy vaurioiden perässä.

– Kyllä niitä vaurioita syntyy nyt niin vauhdilla, että paikkausryhmät eivät pysy perässä, vaikka aika ympäri vuorokauden näitä hommia nyt hoidetaan, vakuuttaa Vasama.

Kuoppiin ajaminen aiheuttaa esimerkiksi renkaiden ja vanteiden rikkoutumista. Pelkästään Uudenmaan ELY-keskus on saanut tuhansia palautteita teiden huonosta kunnosta. Myös korvausvaatimuksia on tullut. 

– Tienkäyttäjällä on oma vastuunsa, jos on varoitettu ja tien kunto on heikko, mutta sitten jos on kyse siitä, että vastuuta voisi olla tienpitäjän puolella, se perustuu johonkin laiminlyöntiin ja siitä on käytännöt, miten vahingonkorvausta haetaan, selittää Vasama.

Lue myös:

    Uusimmat