Päihtynyt äiti uhkaili lastaan, soitto hätäkeskukseen ei auttanut – "Tilanteessa toimittiin oikein"

Helsingin Sanomien yleisönosastokirjoituksessa kerrottiin tänään tilanteesta, jossa soitto hätäkeskukseen ei tuonut apua vahvasti päihtyneen äidin pikkulapselle. Hätäkeskuksen mukaan puheluun vastannut virkailija toimi tilanteessa oikein.

Helsingin Sanomien lukija kertoi lehden yleisönosastossa tänään lohduttomasta tapauksesta, johon hän oli törmännyt helsinkiläisellä lastenvaatekirpputorilla. Myymälässä oli ollut hänen lisäkseen asiakkaana vahvasti päihtynyt äiti, joka oli käyttäytynyt uhkaavasti niin muita asiakkaita kuin lastaankin kohtaan. Lapsi oli kirjoittajan mukaan apaattisen ja alistetun oloinen.

Kirpputorin asiakkaat soittivat hätäkeskukseen, mutta apua ei tullut. Hätäkeskuksesta kerrottiin tunnin päästä ensisoitosta, että heillä oli hoidettavanaan kiireellisempiäkin asioita.

Kirjoittaja kysyy, mitä olisi pitänyt tapahtua, jotta apua olisi saatu ajoissa.

”Hätäkeskus toimi oikein”

Helsingin alueesta vastaavan Keravan hätäkeskuksen päällikön Vesa Sepän mukaan hätäkeskus toimi asiassa oikein. Toisaalta myös kirpputorin asiakkaat olivat tehneet oikein soittaessaan juuri hätäkeskukseen.

– 112 on juuri se numero, johon pitää soittaa, kun kansalainen kokee tarvitsevansa viranomaisen apua. Selvitystemme mukaan myös hätäkeskuspäivystäjä oli toiminut tässä tapauksessa lähtökohtaisesti oikein ja annettujen ohjeiden mukaan, Seppä toteaa.

– Jokaisesta tapauksesta tehdään riskiarvio ja tarvittaessa ilmoitetaan poliisille. Niin tehtiin tässäkin tapauksessa. Kiireysluokka oli valittu ja uhkatilanne tulkittu poliisilta ja sosiaalitoimelta saatujen ohjeiden mukaan.

Sepän mukaan poliisi ei se ehtinyt paikalle muiden, kiireellisempien tehtävien vuoksi.

– Siinä oli runsaasti kiireellisiä tehtäviä päällekkäin. Toisaalta vajaan 10 minuutin päästä soitosta tehtävä välitettiin myös sosiaaliviranomaisille lastensuojelutehtävänä. Eli hätäkeskuksessa tehtiin, mitä pitikin.

Seppä kertoo, että poliisi oli päässyt paikalle noin puolentoista tunnin päästä soitosta, mutta äiti ja lapsi eivät enää olleet paikalla.

– Nämä ovat haasteellisia tilanteita. Viranomaiset ovat määritelleet tällaiset tilanteet tietyn kiireellisyysluokan tehtäviksi. Jos samaan aikaan on taustalla esimerkiksi A-kiireellisyysluokan tehtäviä, ne menevät edelle. Tässä on tietysti keskustelun paikka sen suhteen, miten tilanteita pitää arvioida.

Sosiaalitoimi ei voi auttaa tuntematonta uhria

Myös Helsingin sosiaalipäivystyksestä kerrotaan, että hätäkeskus on oikea paikka soittaa, jos esimerkiksi kadulla kohtaa aggressiivisesti käyttäytyvän tai vahvasti huumeiden vaikutuksen alaisena olevan vanhemman lapsen kanssa.

– Sosiaalitoimi ei tee mitään sellaisella lastensuojeluilmoituksella, jossa ei tiedetä ihmisen henkilöllisyyttä, sosiaalipäivystyksen johtava työntekijä Kaisu Ketola toteaa.

– Paikalle on saatava ensin poliisi paikalle, koska vain poliisi on oikeutettu kysymään esimerkiksi henkilötietoja. Poliisi vastaa sitten tietysti omasta toiminnastaan.

Lue myös:

    Uusimmat