Helsingin Sanomien yleisönosastokirjoituksessa kerrottiin tänään tilanteesta, jossa soitto hätäkeskukseen ei tuonut apua vahvasti päihtyneen äidin pikkulapselle. Hätäkeskuksen mukaan puheluun vastannut virkailija toimi tilanteessa oikein.
Helsingin Sanomien lukija kertoi lehden yleisönosastossa tänään lohduttomasta tapauksesta, johon hän oli törmännyt helsinkiläisellä lastenvaatekirpputorilla. Myymälässä oli ollut hänen lisäkseen asiakkaana vahvasti päihtynyt äiti, joka oli käyttäytynyt uhkaavasti niin muita asiakkaita kuin lastaankin kohtaan. Lapsi oli kirjoittajan mukaan apaattisen ja alistetun oloinen.
Kirpputorin asiakkaat soittivat hätäkeskukseen, mutta apua ei tullut. Hätäkeskuksesta kerrottiin tunnin päästä ensisoitosta, että heillä oli hoidettavanaan kiireellisempiäkin asioita.
Kirjoittaja kysyy, mitä olisi pitänyt tapahtua, jotta apua olisi saatu ajoissa.
”Hätäkeskus toimi oikein”
Helsingin alueesta vastaavan Keravan hätäkeskuksen päällikön Vesa Sepän mukaan hätäkeskus toimi asiassa oikein. Toisaalta myös kirpputorin asiakkaat olivat tehneet oikein soittaessaan juuri hätäkeskukseen.
– 112 on juuri se numero, johon pitää soittaa, kun kansalainen kokee tarvitsevansa viranomaisen apua. Selvitystemme mukaan myös hätäkeskuspäivystäjä oli toiminut tässä tapauksessa lähtökohtaisesti oikein ja annettujen ohjeiden mukaan, Seppä toteaa.
– Jokaisesta tapauksesta tehdään riskiarvio ja tarvittaessa ilmoitetaan poliisille. Niin tehtiin tässäkin tapauksessa. Kiireysluokka oli valittu ja uhkatilanne tulkittu poliisilta ja sosiaalitoimelta saatujen ohjeiden mukaan.

