Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Päihtynyt äiti uhkaili lastaan, soitto hätäkeskukseen ei auttanut – "Tilanteessa toimittiin oikein"

Jos kansalainen huomaa tuntemattoman lapsen olevan suojelun tarpeessa tai muuten pulassa, hänen on soitettava hätäkeskukseen. Kuvituskuva.
Jos kansalainen huomaa tuntemattoman lapsen olevan suojelun tarpeessa tai muuten pulassa, hänen on soitettava hätäkeskukseen. Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 10.12.2015 18:09
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Helsingin Sanomien yleisönosastokirjoituksessa kerrottiin tänään tilanteesta, jossa soitto hätäkeskukseen ei tuonut apua vahvasti päihtyneen äidin pikkulapselle. Hätäkeskuksen mukaan puheluun vastannut virkailija toimi tilanteessa oikein.

Helsingin Sanomien lukija kertoi lehden yleisönosastossa tänään lohduttomasta tapauksesta, johon hän oli törmännyt helsinkiläisellä lastenvaatekirpputorilla. Myymälässä oli ollut hänen lisäkseen asiakkaana vahvasti päihtynyt äiti, joka oli käyttäytynyt uhkaavasti niin muita asiakkaita kuin lastaankin kohtaan. Lapsi oli kirjoittajan mukaan apaattisen ja alistetun oloinen.

Kirpputorin asiakkaat soittivat hätäkeskukseen, mutta apua ei tullut. Hätäkeskuksesta kerrottiin tunnin päästä ensisoitosta, että heillä oli hoidettavanaan kiireellisempiäkin asioita.

Kirjoittaja kysyy, mitä olisi pitänyt tapahtua, jotta apua olisi saatu ajoissa.

”Hätäkeskus toimi oikein”

Helsingin alueesta vastaavan Keravan hätäkeskuksen päällikön Vesa Sepän mukaan hätäkeskus toimi asiassa oikein. Toisaalta myös kirpputorin asiakkaat olivat tehneet oikein soittaessaan juuri hätäkeskukseen.

– 112 on juuri se numero, johon pitää soittaa, kun kansalainen kokee tarvitsevansa viranomaisen apua. Selvitystemme mukaan myös hätäkeskuspäivystäjä oli toiminut tässä tapauksessa lähtökohtaisesti oikein ja annettujen ohjeiden mukaan, Seppä toteaa.

– Jokaisesta tapauksesta tehdään riskiarvio ja tarvittaessa ilmoitetaan poliisille. Niin tehtiin tässäkin tapauksessa. Kiireysluokka oli valittu ja uhkatilanne tulkittu poliisilta ja sosiaalitoimelta saatujen ohjeiden mukaan.

Sepän mukaan poliisi ei se ehtinyt paikalle muiden, kiireellisempien tehtävien vuoksi.

– Siinä oli runsaasti kiireellisiä tehtäviä päällekkäin. Toisaalta vajaan 10 minuutin päästä soitosta tehtävä välitettiin myös sosiaaliviranomaisille lastensuojelutehtävänä. Eli hätäkeskuksessa tehtiin, mitä pitikin.

Seppä kertoo, että poliisi oli päässyt paikalle noin puolentoista tunnin päästä soitosta, mutta äiti ja lapsi eivät enää olleet paikalla.

– Nämä ovat haasteellisia tilanteita. Viranomaiset ovat määritelleet tällaiset tilanteet tietyn kiireellisyysluokan tehtäviksi. Jos samaan aikaan on taustalla esimerkiksi A-kiireellisyysluokan tehtäviä, ne menevät edelle. Tässä on tietysti keskustelun paikka sen suhteen, miten tilanteita pitää arvioida.

Sosiaalitoimi ei voi auttaa tuntematonta uhria

Myös Helsingin sosiaalipäivystyksestä kerrotaan, että hätäkeskus on oikea paikka soittaa, jos esimerkiksi kadulla kohtaa aggressiivisesti käyttäytyvän tai vahvasti huumeiden vaikutuksen alaisena olevan vanhemman lapsen kanssa.

– Sosiaalitoimi ei tee mitään sellaisella lastensuojeluilmoituksella, jossa ei tiedetä ihmisen henkilöllisyyttä, sosiaalipäivystyksen johtava työntekijä Kaisu Ketola toteaa.

– Paikalle on saatava ensin poliisi paikalle, koska vain poliisi on oikeutettu kysymään esimerkiksi henkilötietoja. Poliisi vastaa sitten tietysti omasta toiminnastaan.

Lisää aiheesta:

Hätäpuheluissa näkyvät yhteiskunnan kasvavat ongelmat – sosiaalitoimelle välitettyjä tehtävien määrä nousi runsaastiLiam-vauvan päiväunet päättyivät kuolemaan – vanhemmat eri mieltä hätäkeskuksen tilannetulkinnasta: "Tuntuu niin raastavalta"Linja-autokuskit huolestuivat pysäkillä öitä viettävästä henkilöstä – Istujan vastaus on aina sama: "Tässä on ihan hyvä"Hätäkeskuspäivystäjän täytyy olla aina valmiudessa, oli kyseessä pilapuhelu tai kuolintaistelu: "Välillä jää miettimään, teinkö kaikkeni"Pihalle kantautuneet huudot paljastivat yksinäisen vanhuksen hädän – Krista hämmentyi avun tulon kestämisestä: "Tuntui, että tilannetta vähäteltiin"Sosiaalipäivystys varoittaa lastensuojelutilanteista: "Älä mene väliin ilman poliisia"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:01
    Raitiovaunut

    Otkes vuodentakaisista ratikkaturmista: Työvuorojärjestelmää parannettava

  • Eilen21:11
    Kalat ja vesieläimet

    Kymijoesta löytyi uusi matolaji

  • Eilen20:36
    Sampo Terho

    AL: Tampereen kulttuurijohtaja Sampo Terho saa potkut

  • Eilen20:21
    Kulttuuri

    Värikkäistä maalauksistaan tunnetulla Soile Yli-Mäyryllä ensimmäinen lasiteosten näyttely Suomessa

  • Eilen20:07
    Sote

    Millaisia hoitoja suomalaiset saavat tulevaisuudessa? Uusi sotea koskeva laki lausuntokierroksella