Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Alle tunnissa Helsingistä Tampereelle? Uuden Suomi-radan linjauksesta esiselvitys

All Over Press
Julkaistu 14.02.2020 07:17

MTV UUTISET – STT

Helsingistä Tampereelle kaavaillun Suomi-radan linjauksesta käynnistetään esiselvitys, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) esikunnasta STT:lle. Linjauksesta ei vielä ollut löytynyt yhteisymmärrystä, kun radan suunnitteluun tarkoitetun hankeyhtiön perustamisesta päästiin eilen sopuun.

Toisessa vaihtoehdossa rata menisi suoraan Helsinki-Vantaan lentokentältä Tampereelle, toisessa taas lentoaseman jälkeen myötäillen nykyistä päärataa. Suora yhteys tekisi mahdolliseksi alle tunnin matka-ajan. Toisessa vaihtoehdossa matka-aika olisi arvioiden mukaan noin tunti ja 18 minuuttia.

Junayhteyden varrella olevat kunnat ovat kiistelleet miljardeja maksavan radan linjauksista. Kuntien innokkuus osallistua rahoitukseen riippuu siitä, palveleeko uusi rata sen asukkaita.

Esimerkiksi Hämeenlinnaa ei kiinnosta rahoittaa sellaista ratayhteyttä, joka kulkisi suorinta reittiä Tampereelle pysähtymättä Hämeenlinnassa. Helsingin näkökulmasta taas on tärkeää, että yhteys Tampereelle on selkeästi nopeampi kuin se nyt on.

Esikunnasta kerrotaan, että torstaina saavutetun sopimuksen mukaan Kanta-Hämeen kunnilla on oikeus vetäytyä Suomi-radan suunnittelusta esiselvityksen jälkeen, jos rata päädyttäisiin linjaamaan suoraan lentoasemalta Tampereelle. Suunnitteluvaiheen hankeyhtiön osakkaita ei myöskään velvoiteta osallistumaan rakennusvaiheen yhtiöön.

Sopu Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnitteluyhtiöstä

Torstaina sekä Suomi-radan että Helsingistä Turkuun kaavaillun Turun tunnin junan neuvotteluryhmät pääsivät periaatteelliseen sopuun hankeyhtiöiden perustamisesta ratojen suunnittelua varten. Neuvotteluryhmissä sopua on sorvannut syksystä lähtien muun muassa raidehankkeiden varrella sijaitsevia tai niistä hyötyviä kuntia ja Finavia.

Ryhmät sopivat eilen myös ratahankkeiden suunnitteluvaiheen maksuosuuksista. Liikenne- ja viestintäministeriöstä on luvassa aamulla tarkempaa tietoa muun muassa siitä, miten osuudet on tarkoitus jakaa osakkaiden kesken.

Hankeyhtiöiden perustaminen on edellyttänyt valtion linjauksen mukaan sitä, että 49 prosenttia pääomasta tulee kunnilta tai muilta toimijoilta.

Lisää aiheesta:

Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydälläPääradan nopeampi linjaus ratkeamassa vasta ensi vuoden syksynä selvityksen jälkeen – radan varren kunnilla vaikeuksia päästä sopuunRadanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"Ministeri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvulla
JunatTampereHelsinkiLentokentätTimo HarakkaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • ma21:40
    Vihti

    Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi Länsiradan osakassopimuksen

  • 28.11.10:02
    Tasoristeysonnettomuudet

    Elokuun tragediasta täyskäännös: Ennätyspitkä tauko tasoristeysturmissa

  • 26.11.19:21
    Pelastusoperaatiot

    Loukkaantunut joutsen pelastettiin junaraiteilta Helsingin keskustassa

  • 21.11.13:22
    Tuhotyö

    Lähijunan vaunuun heitettiin savupommi Malmilla

  • 17.11.22:00
    Julkinen liikenne

    Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan"