Mainos

Päänsärky hallintaan ilman lääkkeitä näillä vinkeillä

Särkylääke on helppo ja nopea apu pääkipuun, mutta jos kipu on toistuva ongelma, kannattaa kiinnittää enemmän huomiota sen aiheuttajaan.

Päänsärky voi vetää jopa sänkypotilaaksi ja vaikeuttaa elämää huomattavasti. Se on kuitenkin tila, jonka kanssa ei tule oppia elämään, vaan jonka vuoksi on opeteltava näkemään elämä uudella tavalla.

Mikäli kipu on jatkuvaa tai toistuu usein, on ehdottomasti suunnattava lääkärin juttusille. Syy voi olla jopa vakava sairaus, mutta useimmiten syynä ovat esimerkiksi niska-hartiaseudun jäykkyys tai stressaava elämäntilanne. Jos särkylääkkeitä on napsittava jatkuvasti, voi kiputila johtua myös itse lääkkeestä.

Kahvia vai teetä?

Suomalaiset juovat huomattavasti enemmän kahvia kuin muut kansallisuudet. Jos juot yleensä paljon kahvia ja olet koukussa, voi kahvittelun vähentäminen tuntuna kipuna.

Kokeile kahvin vähentämistä tai vaikkapa lopettamista kokonaan.

Ole hiljaa!

Milloin viimeksi olit ihan hiljaa? Nykyään olemme jatkuvasti erilaisten äänimaailmojen ympäröimänä, elämä voi olla kiireistä eikä omaa hetkeä muista aina ottaa.

Kipu voi olla kehon tapa pyytää hiljaisuutta ja rauhoittumista, suuntaa siis vaikkapa metsän hiljaisuuteen rauhoittavalle kävelylle ja vietä kokonainen ilta hiljaisuudessa ilman matkapuhelinta, televisio tai tietokonetta. Se tekee yllättävän hyvää.

Opettele rentoutumaan

Rentoutuminen on tehokas tapa hallita kipua. Kun keho on rento, jännitystilan säilyttäminen ei ole mahdollista. Kokeile erilaisia harjoituksia tai ota vaikkapa päiväunet.

Huolehdi itsestäsi

On sanomattakin selvää, että syömättömyys ja väsymys aiheuttavat päänsärkyä. Huolehdi siis säännöllisestä elämänrytmistä ja syö vähintään neljän tunnin välein. Aloita aamupalalla, syö kevyt lounas ja vielä välipala lounaan ja päivällisen välissä. Iltapalaksi sopii kevyt ateria, kuten vatsaa rauhoittava kaurapuuro, mutta vältä liian raskaita aterioita iltaa varten, sillä ne voivat vaikuttaa uneen.

Pidä hauskaa!

Näe ystäviä ja tee elämästäsi elämisen arvoista. Kun nautit elämästä ja unohdat kiireen rentoudut, jolloin kehosi voi paremmin.

Hikiliikuntaa ja venyttelyä

Huolehdi, että kehosi verenkierto toimii ja poista jännitystiloja liikunnan ja venyttelyn avulla. Esimerkiksi sauvakävely ja kevyt voimaharjoittelu on apu lihasjännityksestä johtuvien kiputilojen hoidossa.

Hoitolasta apua

Moni kertoo saaneensa avun esimerkiksi akupunktiosta tai vyöhyketerapiasta. Myös erilaiset hemmotteluhoidot tekevät kipupotilaalle hyvää, sillä ne auttavat rentoutumaan ja vähentämään lihasjännitystä. Suuntaa siis hyvällä omallatunnolla vaikkapa rentouttavaan kuumakivihierontaan tai kasvohoitoon.

Jos uskot päänsärkysi johtuvan jännittyneistä lihaksista, suuntaa hierojan tai fysioterapeutin juttusille. Ei ole järkevää nappailla särkylääkkeitä kipuun, vaan hoitaa sen alkulähde.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.