Oululaisten vanhempien ja lasten Hoplop-vierailulle ikävä päätös Oulussa – "Laskin kahdeksan lapsen jalkaparia ilman kenkiä"

Oululaisen Anne Kurkelan ja hänen lapsensa vierailu marraskuun alussa lasten sisäseikkailupuisto Hoplopiin päätyi pahaan mieleen, kun lähtiessä he huomasivat pienen lapsen kenkien kadonneen teille tietämättömille. Kurkelan lapsen lisäksi kenkiä ja vaatteita katosi muiltakin paikassa leikki-iltaa viettäneiltä asiakkailta.

Kurkela kertoo, että he pohtivat ensimmäisenä vaihtoehtona vierailua uimahalliin. Hetken mielijohteesta he päättivät kuitenkin vierailla ennestään tutussa Oulun Limingantullissa sijaitsevassa Hoplopissa.

Hoplopit ovat niin sanottuja sisäleikkipuistoja, joita on yrityksen verkkosivujen perusteella Suomessa yhteensä 22 eri paikassa.

– Menimme sinne noin kello 17.30. Vietimme aikaa ihan normaalisti välillä syöden. Paikalla oli myös meidän ystäväperhe.

Uudet talvikengät hävisivät

Kurkelat päättivät lähteä kotiin puiston sulkemisaikaan noin kello kahdeksalta. Lapsen kenkiä ei kuitenkaan löytynyt vaatesäilytyksestä.

– 6-vuotiaan aivan uusia talvikenkiä ei kuitenkaan näkynyt missään, Kurkela kertoo.

Lopulta paikalle kerääntyi muitakin asiakkaita ja hekin kohtasivat samanalaisen ongelman. Kurkela kertoo laskeneensa kahdeksan lasta, joilta puuttuivat ulkokengät.

Ainakin yhdeltä lapselta oli myös takki kadoksissa. Niin ikään sisäänkäynnin vieressä ollut löytötavarapiste oli Kurkelan mukaan tyhjennetty vaatteista.

– Siihen jäi joukkio ihmettelemään asiaa. Hekin kertoivat, että lasten kadonneet kengät olivat tunnettujen valmistajien malleja ja uudehkoja, sillä tähän juuri tähän aikaan vuodesta lapsille hankitaan uusia ulkovaatteita. Kaikki ottivat kuitenkin tilanteen hyvin rauhallisesti, Kurkela muistelee.

Tilanteeseen tuli myös kaksi Hoplopin työntekijää, jotka olivat kadonneista tavaroista ihmeissään. Työntekijöiden mukaan heidän puistosta ei ole aiemmin vastaavalla tavalla kadonnut vaatteita.

Työntekijäkaksikko oli ilmeisesti ottanut yhteyttä esimieheensä ja kysynyt kuinka tilanteessa menetellään. Puiston työntekijät ottivat ylös asiakkaiden tiedot – mitä ja mistä kohtaa tavaroita oli kadonnut.

Puistovastaava oli ehtinyt jo poistua työpäivän päätteeksi, joten häneltä ei ollut mahdollista heti paikan päällä kysyä neuvoa.

– Työntekijät kertoivat selvittelyn jälkeen, ettei yritys vastaa asiakkaiden vaatteista. Totesin, ettei missään näkynyt tästä käytännöstä ilmoitusta. Siihen he eivät oikein reagoineet mitenkään, Kurkela kummastelee.

Yksi vanhemmista on Kurkelan mukaan käynyt myöhemmin tarkistamassa tilan. Hänen mukaansa tilassa, jossa vaatteet riisutaan ei ole tyypillistä ilmoitusta, jossa yritys irtisanoutuu vastuusta asiakkaiden vaatteista.

– Ilmeisesti myöhemmin sisälle kulkiessa tulee ilmoitustaulu, jossa on muitakin paperitulosteita. Siellä yhdellä A4-paperilla on maininta, jossa varoitetaan, että naulakkoon jätetyt vaatteet saattavat vahingossa vaihtua. Sen alapuolella on aika pienellä kirjoitettu, ettei yritys vastaa asiakkaiden vaatteista, Kurkela kertoo. Se on siis eri tilassa, kuin missä vaatteita säilytetään ja se jää helposti huomaamatta muiden lappujen seasta, Kurkela kummeksuu.

– Tilassa on poleteilla toimivia lokerikoita, mutta ei niihin mahdu tarpeeksi tavaroita, ellei sitten varaa useampaa. Eikä lumisia ulkovaatteita oikein voi kanniskella sisälläkään.

Kurkela kertoo, että yksi vanhemmista on ollut yhteydessä yrityksen edustajaan ja poliisiin.

– Aiomme tehdä tästä ryhmärikosilmoituksen. Tässä ei selvästi ollut kyse mistään yksittäisestä tilanteesta, vaan joku on suunnitelmallisesti tullut ja valinnut uusia vaatteita. Että sillä tavalla törkeä teko.

Tiloissa kameravalvonta

Kurkela kertoo yhden vanhemmista selvittäneen tapausta Oulun Hoplopin edustajan kanssa, mutta yhteydenotosta oli jäänyt vaisu mielikuva.

– Meillä on sellainen vaikutelma, että Hoplopissa on aloitettu tarkistamaan tallenteita, mutta he eivät tiedä mitä sieltä katsoa. Siinä oli sellainen ongelma, että yksi meistä oli yhteyksissä Hoplopiin ja omistaja oli lähtenyt kotiin. 

– Se, että joku varastaa ei ole yrityksen vika. Mutta tässä tilanteessa tuntuu, että olisimme toivoneet yritykseltä parempaa yhteistyötä. Luulisi, että jos siellä on kamerat sisäänkäynnillä, niin sieltä näkyisi kuka nappasi esimerkiksi sisäänkäynnin löytötavarat mukaansa. Yksi kysymys on myös, onko tekijöitä useampi, vai onko kuitenkin joku toinen asiakas vahingossa ottanut tavaroita mukaansa.

Yritys ottanut yhteyttä poliisiin

Hoplopin HR- ja viestintäpäällikkö Tiina Riihola kertoo sähköpostin välityksellä, että tapaus on yrityksen tiedossa ja he ovat myös olleet tapauksen tiimoilta poliisiin yhteydessä.

– Oulun puistossamme on kyseisenä iltana kadonnut viidet kengät ja yksi collegepaita naulakkoalueelta, joista asiakkaat kertoivat henkilökunnalle heti samana iltana. Henkilökunta kirjasi tapahtuneen ja ottivat asiakkaiden yhteystiedot ylös. Puistoesimiehemme oli heti seuraavana aamuna asiasta yhteydessä viranomaisiin ja kysyi toimintaohjeita. Tämän jälkeen puistoesimies oli tapauksesta yhteydessä kaikkiin asianomaisiin puhelimitse ja antoi ohjeet rikosilmoituksen tekemiseksi.

Riihola vastaa kysymykseen empatian puutteesta, että vastaavissa tilanteissa yritys on antanut selkeät toimintaohjeet työntekijöilleen.

– Henkilökuntamme on ohjeistettu selvittämään faktat, antamaan toimintaohjeet asiakkaille ja olemaan asiallisia ja ystävällisiä. Ilman muuta kyseessä on asiakkaan ja meidänkin kannalta valitettava tapahtuma.

Vaatteiden säilytyksestä ilmoitetaan Riiholan mukaan asiakkaille. Hän muistuttaa myös, että puistoissa on tarjolla polettikäyttöisiä lokerikkoja asiakkaiden tavaroita varten. Yrityksen puistoissa on myös tallentava kameravalvonta.

– Puistoissamme on tallentava kameravalvonta. Annamme videotallennemateriaalin vain viranomaisten tutkintakäyttöön. Teemme parhaamme viranomaisten auttamiseksi, Riihola kommentoi.

Yrityksen viestintäpäällikkö ei kerro tarkkaa lukua selkeistä varkaustapauksista, mutta puistoa kohden tapausten määrä ei ole mittava.

– Hoplopissa leikitään ja seikkaillaan vuosittain yli miljoona kertaa. Puistokohtaisesti tietoon tulee vuosittain kymmenkunta tapausta, joissa asiakkaan vaatteita on kadoksissa. Useimmissa tapauksissa asiakkaiden vaatteet ovat vahingossa vaihtuneet.

Riihola pahoittelee tapahtunutta ja kertoo yrityksen selvittävän asiaa yhdessä asiakkaiden kanssa.

– Olemme hyvin pahoillamme tapahtuneesta. Selvitämme asiaa vielä näiden asiakkaiden kanssa. Hyvitykset sovitaan aina tapauskohtaisesti.

Lapsi pahoitti mielensä vasta autossa

Kurkela kertoo, että hän on käynyt tapausta läpi pienen lapsensa kanssa ja muistuttaa, ettei uusien vaatteiden hankkiminen ole kaikille arkinen itsestäänselvyys.

– Olen lapseni kanssa kahdestaan ja se ei aina ole niin yksinkertaista vain käydä ostamassa uusia. Vaatteet ovat lapsillekin tärkeitä. Kannoin oman lapseni autoon, jossa hän sitten lopulta pahoitti mielensä. Olemme käyneet asiaa läpi, ettei tapahtunut ollut lapsen vika. 

Hoplopin aluepäällikkö on Kurkelan mukaan ollut myöhemmin yhteydessä yhteen vanhemmista vielä tapahtuneen jälkeen, ja hän on suhtautunut asiaan ymmärtäväisesti ja vastaanottavasti.

–  Hän oli todella ymmärtäväinen tilanteen aiheuttamasta mielipahasta ja pahoitteli tapahtunutta yrityksen puolesta. Hän jopa otti parannusehtoduksia vastaan ja kertoi, että niitä harkitaan, kun uusia puistoja avataan, Kurkela kiittelee. 

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja