Koti- ja etämyynti aiheuttavat päänvaivaa niin kuluttajille, yrityksille kuin myös riitoja ratkoville tahoille.
Kotimyynnillä tarkoitetaan kaupantekotapaa, jossa kaupasta sovitaan muualla kuin myyjän toimitiloissa. Kyseessä voi olla asiakkaan kotona tai esimerkiksi messutapahtumassa tehty kauppa.
Kuluttajariitalautakunta antoi helmikuussa 2017 ratkaisunsa tapauksessa, joka koski käytetyn Subaru Forester -henkilöauton myyntiä.
Asiakas oli halunnut perua kaupan noin kuukauden jälkeen, koska ajoneuvossa oli ollut sekä vikoja että maalipintavaurioita, joita hän ei ollut kaupantekohetkellä huomannut.
Lue myös: Olisiko auton kallis moottoriremppa mennyt takuuseen, jos omistaja ei olisi lähtenyt ratkomaan asiaa omin päin? Sitä emme saa kenties koskaan tietää
Osapuolet olivat kuitenkin erimielisiä siitä, missä kauppa tehtiin. Auton myyneen yrityksen mukaan kauppa tehtiin katsastusketjun toimipisteessä, ostajan mukaan tämän kotona.
Todisteita kummankaan väitteen puolesta ei ollut, mutta lautakunnan ratkaisun kannalta sillä ei ollut merkitystä. Kauppaa ei tehty yrityksen myyntipisteessä, joten sitä käsiteltiin kotimyyntinä.
Peruutusehdoista ei kerrottu
Lautakunta suositti myyjää palauttamaan kauppahinnan korkojen kera, vaikka tavanomainen 14 vuorokauden palautusaika oli päättynyt. Suositukseen päädyttiin sen vuoksi, ettei asiakkaalla ollut tietoa peruutusehdoista kaupantekohetkellä.