Insinööri huudatti ranskalaisautoa kuin omaansa – sitten kuului paha ääni, eikä moottori enää käynnistynyt

16:01
Veimme 300 000 kilometriä ajetun Mitsubishin leimalle selvittääksemme, mitä auton katsastuksessa oikeasti tapahtuu.

Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei katsastuksen päästömittauksen aikana vaurioituneen auton omistaja ole oikeutettu korvauksiin, koska katsastusinsinööri oli noudattanut ohjeita ja toiminut muutenkin huolellisesti. Tapauksesta uutisoi aiemmin Iltalehti.

10 vuotta vanhan Citroen C4:n moottori päästi oululaisella katsastuskonttorilla suoritetun päästömittauksen aikana pahan äänen. Mittausta kuitenkin jatkettiin, kunnes moottori sammui, eikä enää suostunut käynnistymään.

Ongelmien syyksi paljastui hajonnut EGR-venttiili ja vioittunut jakohihna.

Asiakkaan mukaan syynä oli katsastusinsinöörin toiminta. Hän katsoi, että katsastaja oli ollut huolimaton ja toiminut tilanteessa virheellisesti. Asiakas koki olevansa oikeutettu saamaan katsastusasemalta 1 000 euron korvauksen, joka piti sisällään auton 800 euron korjauskustannukset, käyttöhyödyn menetyksen sekä asian hoitamisesta syntyneet kustannukset.

Kun katsastusasema kiisti asiakkaansa vaatimukset ja katsoi, ettei katsastaja ollut toiminut väärin, vaan moottorin hajoaminen päästömittauksen aikana oli puhdas sattuma, ja että ehjä auto kestäisi kyllä päästömittauksen, päätyi asia lopulta kuluttajariitalautakunnan pöydälle.

Kuluttajariitalautakunnalle toimitettujen dokumenttien mukaan katsastaja oli hoitanut päästömittauksen ohjeiden mukaisesti ja huolellisesti. Koska auton rikkoutuminen ei lautakunnan mukaan johtunut yrityksen virheestä, ei se myöskään suosittanut asiakkaan vaatimuksiin suostumista.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja