Osallistuitko sinä vegaanihaasteeseen? MTV Uutiset Live selvitti: Näin tammikuun ruokavaliokampanjat vaikuttivat kuluttajien ruokakoreihin

Lihanvälttelykuukaudet nostavat kasvisruokien menekkiä osassa kauppoja – kasvisruokavalio ei silti innosta kaikkia 6:26
Katso MTV Uutiset Liven lähetys aiheesta yläpuolelta!

Kasvisruokavaliokampanjat, kuten Lihaton lokakuu ja juuri päättynyt tammikuun vegaanihaaste näkyvät selvästi päivittäistavarakauppojen myynnissä.

Kiinnostus kasvisruokaa kohtaan on kaupan alan toimijoiden mukaan kasvanut jo muutaman vuoden ajan.

S-Ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo MTV Uutiset Liven haastattelussa, että isot hittilanseeraukset, kuten nyhtökaura ja härkis ovat saaneet ihmiset kiinnostuneeksi kasvisruokavaliosta.

Oksa törmää tällä hetkellä kuluttajissa neljään erilaiseen luokkaan.

– Jonkinlaista kasvisruokavaliota noudattaa muutama prosentti ihmisistä. ”Flexaamista”, eli jotka painottavat kasvipohjasta ruokavaliota, mutta syövät silloin tällöin kalaa tai kanaa, heitä onkin jo iso määrä, eli luokkaa 8 prosenttia.

– Seuraava porras on ihmisiä, jotka pyrkii vähentämään punaisen lihan syöntiä, heitä on sellaiset 30% ihmisiä. Yli puolet on ihmisiä, jotka eivät ole tähän ilmiöön tarttumassa, Oksa kertoo.

Tammikuu on elämäntaparemonttien aikaa

Tammikuussa laajasti huomiota saanut vegaanihaaste kutsui ihmiset kokeilemaan kasvisruokavalioa kuukauden ajaksi. 

Helsingissä sijaitsevan K-Supermarket Triplan kauppias Petri Miettinen kertoo, että hedelmien, vihannesten ja eläinproteiinia korvaavien tuotteiden myynti nousee selkeästi tammikuussa. 

– Ihmiset etsii sellaisia tuotteita, joita he eivät ole aikaisemmin käyttäneet. Katsovat tosi tarkkaan tuoteselosteita, Miettinen kertoo.

Hän ei kuitenkaan pysty varmuudella sanomaan, liittyykö tämä välttämättä nimenomaan juuri vegaanihaasteeseen vai johonkin muuhun.

– Tammikuussa on vaikea arvioida, mikä sen varsinaisen vegaanihaasteen rooli on suhteessa siihen muuhun elämäntaparemonttiin mitä ihmiset tammikuussa tekee.

Vegaanihaaste ohjannut koko perheen ruoanlaittoa

Kauppias kertoo huomanneensa joulun alla, että perheet rupesivat entistä enemmän kiinnittämään huomiota myös siihen, että juhlapöydässä voi olla tarjolla myös kasvisruokaa.

Miettisen mukaan myös vegaanihaasteella on ollut tammikuussa vaikutuksia perheiden ostoskoreihin.

– Kun perheessä on joku vegaanihaasteessa mukana, niin se ohjaa koko perheen ruoanlaittoa ja ruokakorin sisältöä.

Kysyntää kasvisruokaan on kauppiaan mukaan havaittavissa koko maassa, mutta kiinnostus on suurinta edelleen pääkaupunkiseudulla.

Katso koko MTV Uutiset Liven lähetys aiheesta yläpuolelta.

Lue myös:

    Uusimmat