Kasvisruokavaliokampanjat, kuten Lihaton lokakuu ja juuri päättynyt tammikuun vegaanihaaste näkyvät selvästi päivittäistavarakauppojen myynnissä.
Kiinnostus kasvisruokaa kohtaan on kaupan alan toimijoiden mukaan kasvanut jo muutaman vuoden ajan.
S-Ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo MTV Uutiset Liven haastattelussa, että isot hittilanseeraukset, kuten nyhtökaura ja härkis ovat saaneet ihmiset kiinnostuneeksi kasvisruokavaliosta.
Oksa törmää tällä hetkellä kuluttajissa neljään erilaiseen luokkaan.
– Jonkinlaista kasvisruokavaliota noudattaa muutama prosentti ihmisistä. ”Flexaamista”, eli jotka painottavat kasvipohjasta ruokavaliota, mutta syövät silloin tällöin kalaa tai kanaa, heitä onkin jo iso määrä, eli luokkaa 8 prosenttia.
– Seuraava porras on ihmisiä, jotka pyrkii vähentämään punaisen lihan syöntiä, heitä on sellaiset 30% ihmisiä. Yli puolet on ihmisiä, jotka eivät ole tähän ilmiöön tarttumassa, Oksa kertoo.


