Osaatko hinata toista autoa, jos tarve vaatii? Paina nämä vinkit mieleesi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten toista autoa hinataan oikeaoppisesti?

Vastaus: Kotikonstein hinattaessa syntyy usein vaaratilanteita. Ajattelemattomalla toiminnalla saattaa aiheuttaa myös lisävahinkoja joko hinaavaan tai hinattavaan autoon.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 14 § määrittelee pelisäännöt hinaukselle, jossa käytetään hinausköyttä tai -tankoa:

  • Ajoneuvojen välin tulee olla 3–6 metriä.
  • Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu.
  • Jarruvikaista ajoneuvoa saa hinata vain tankoa, puomia tai apuvaunua käyttäen.
  • Ohjausvikaista ajoneuvoa saa hinata vain apuvaunun avulla tai puomin varaan nostettuna.
  • Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty.
  • Hinattava ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi.
  • Myös hinattavan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

Lisäksi tieliikenneasetuksen 4 § tiukentaa ohjeistusta moottori- ja moottoriliikenneteillä:

  • Ajoneuvon hinaaminen käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty.
  • Edellisen estämättä, moottoritiellä rikkoontuneen ajoneuvon saa kuitenkin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.

Toiminta hinatessa

Tutustu autosi käyttöohjekirjaan ennen sen hinaamista. Joidenkin – usein automaattivaihteisten autojen – hinaaminen on kielletty kokonaan niin, että vetävät pyörät pyörivät.

Hinattaessa kokeneempi kuljettaja tulisi laittaa hinattavaan autoon. Myös hinaavan auton kuljettajalta edellytetään rauhallisuutta, pelisilmää ja liikenteenlukutaitoa.

Mikäli hinattavan auton moottoria voi käyttää, on tämä järkevää myös hinauksen aikana. Moottorin käydessä on käytettävissä ohjaus- ja jarrutehostimet sekä auton lämmityslaite. Mikäli vika taas on sellainen, ettei moottoria voi käyttää, on hinattavaan autoon kuitenkin kytkettävä sytytysvirta päälle. Näin varmistetaan, ettei ohjauslukko ole päällä eikä se pääse lukittumaan ajon aikana. Myös suuntamerkkien käyttö edellyttää virran päällä oloa.

Valitettavan usein näkee, että hinattavassa autossa on hätävilkut päällä. Näin ei kuitenkaan tulisi olla. Tieliikennelain 37 § määrittelee, milloin hätävilkkuja saa käyttää:

Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.

Hätävilkkuja saa siis käyttää tarpeen vaatiessa vain pysähtyneessä ajoneuvossa. Jos hätävilkut ovat päällä hinauksen aikana, autojen liikkuessa, eivät hinaava tai hinattava auto pysty viestimään suuntamerkillä, minne hinausyhdistelmä on aikeissa kääntyä.

Hätäisellä liikkeellelähdöllä tai kiihdytyksellä hinausköyden saa helposti poikki. Äkkinäisellä jarrutuksella taas yllättää hinattavan auton kuljettajan, mikä puolestaan johtaa herkästi hinaajan ja hinattavan väliseen peräänajoon.

Liikkeelle lähdettäessä on hinaavan auton ensin rauhallisesti vedettävä hinausköysi tiukalle. Yhdistelmän liikkuessa, nopeuden hiljentyessä, on hinattavan auton kuljettajan puolestaan huolehdittava kevyesti jarruttamalla siitä, että köysi pysyy kireänä. Jos hinattava auto ajautuu liian lähelle hinaavaa, katoaa köydestä jännitys. Tämä aiheuttaa ikävän nykäyksen tai pahimmillaan hinausköyden katkeamisen seuraavassa liikkeellelähdössä tai kiihdytyksessä.

Risteyksessä on odotettava riittävän pitkä väli, jotta myös hinauksessa oleva pääsee liittymään turvallisesti liikennevirtaan. Hinattavan paino verottaa myös osansa hinaavan auton suorituskyvystä ja kiihtyvyydestä.

Pakkasen tuomat haasteet

Mikäli autoa joutuu hinaamaan, on sen puskurista avattava muovinen luukku hinauskoukun asentamista varten. Väännettäessä pakkasella muovisesta puskurista heiveröistä hinausluukkua auki, jää käsiin erittäin helposti kasa epämääräistä muovisilppua – varsinkin, jos ei ihan tarkkaan tiedä, mitä on touhuamassa. Vähintä mitä voi tehdä vaurioiden välttämiseksi, on auton käyttöohjekirjaan tutustuminen.

Hinauksen aikana on syytä huomata, ettei auton moottori tuota lämpöä sammuksissa ollessaan. Tämä johtaa helposti ikkunoiden huurtumiseen sateella tai jopa jäätymiseen pakkaskelillä. Onkin tärkeää, että kuljettajat sopivat keskenään merkkikielen, jonka avulla hinattavan auton kuljettaja pystyy viestittämään hinaajalle, että nyt on syytä pysähtyä puhdistamaan lasia. Vaikka normaalisti kehotankin välttämään puhelimen käyttöä ajettaessa, hinattaessa se on perusteltua asianmukaisia handsfree-laitteita käyttäen. Näin hinaavan auton kuljettaja saa kerrottua aikomuksistaan (esim. tuon punaisen auton jälkeen mennään) ja vastaavasti hinattavan auton kuljettaja pystyy kertomaan mahdollisista ongelmista (esim. ikkunan huurtuminen tai jäätyminen).

Turvaudu ammattiapuun

Järkevintä on ehdottomasti välttää tee-se-itse-hinauksia – erityisesti liikenteellisesti vilkkaammissa ja vaarallisissa paikoissa.

Tällaisten tilanteiden varalta kannattaakin selvittää, onko omassa autossa liikkumis- tai hinausturva ja millaisissa tilanteissa ne ovat käytettävissä. Autoliiton Plus-jäsenillä on käytössään kattavat matkanjatkamispalvelut veloituksetta sopimusehtojen mukaisesti.

Ammattimaisessa hinauksessa auto siirtyy korjaamolle omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta. Aina autoa ei ole tarpeen edes hinata vaan ammattitaitoinen tiepalvelumies pystyy usein korjaamaan auton myös tien päällä.

***

Osaatko peruuttaa perävaunun kanssa? 1:42


Lue myös:

    Uusimmat