Väärinymmärrys aiheutti myrskyn koulujen tasa-arvo-ohjeesta – "Kukaan ei ole sanonut, ettei poikia saisi kutsua pojiksi"

Ohjeistus koulujen tasa-arvosuunnitelmista nostatti tiistaina tunteita sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla. Sankat ihmisjoukot perussuomalaisten puheenjohtajaa, ulkoministeri Timo Soinia myöten sanoutuivat irti siitä, että poikia ei saisi enää kutsua pojiksi ja tyttöjä tytöiksi. 

Missä näin oli sitten ohjeistettu? 

Ei missään. Kyse oli väärinkäsityksestä, joka sai alkunsa Helsingin Sanomien Nyt-liitteen jutun lähdettyä leviämään sosiaalisessa mediassa. 

Kyse ei ole myöskään mistään uudistuksesta, vaan tasa-arvosuunnitelmia koskeva laki tuli voimaan perusopetuksessa jo kaksi vuotta sitten. Lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa laki oli voimassa jo aiemmin. 

Vuodenvaihteessa loppuu siirtymäaika, jonka loppuun mennessä koulujen pitää tehdä tasa-arvosuunnitelmat. Tätä varten kouluille tehtiin vajaa vuosi sitten opaskirjanen, jonka tarkoitus oli toimia apuna tasa-arvotyön suunnitelmien laatimisessa. 

Tämä ohjeistus ei ole pakottava. 

– Opasta on väärinymmärretty ihan olan takaa. Kukaan ei ole sanonut, ettei poikia saisi kutsua pojiksi, eikä opetushallitus voisi tällaista säätääkään. Opas on virikemateriaalia, jota voi käyttää, jos kouluilla ja opettajilla ei ole omia ajatuksia aiheesta, kertoo opetusneuvos Satu Elo Opetushallituksesta STT:lle. 

Elon tietojen mukaan aihe ei ole nostattanut tunteita kouluilla. 

– Tasa-arvoasioissa Suomessa on selvästikin vielä kipukohtia, kun tästä täytyy joidenkin niin kauheasti vouhkata. 

Nettivideot oppitunneilta puhuttavat 2:07

Sukupuolikäsitykset juurtuvat kouluissa

Elon mukaan tasa-arvoasiat ovat Suomessa ja Suomen kouluissa keskimäärin hyvällä tolalla. Kaksi isoa ongelmaa kuitenkin on. Miesten ja naisten palkkaerot ovat Suomessa yhä merkittäviä, ja miehet ja naiset hakeutuvat eri ammatteihin. Jälkimmäisen juuret ovat koulutuksessa. 

– Käsitykset siitä, missä tytöt ovat hyviä ja missä pojat ovat hyviä, alkavat muotoutua jo varhaisella iällä. Esimerkiksi vielä ensimmäisellä luokalla kaikki kuvittelevat osaavansa matematiikkaa hyvin, mutta jo kolmannella luokalla pojat kuvittelevat osaavansa sitä erittäin hyvin ja tytöt ovat epävarmempia kyvyistään. 

Elon mukaan kouluissa pitäisi pystyä vaikuttamaan siihen, ettei tällaisia jakoja tulisi. Sen vuoksi pitäisi välttää luomasta asetelmia, jotka tukevat käsityksiä siitä, että tytöt olisivat jonkinlaisia ja pojat jonkinlaisia. Tähän kouluille tehdyssä tasa-arvo-oppaassakin oli tarkoitus puuttua. 

– Tyttöjä ja poikia ei esimerkiksi pitäisi jakaa erillisiin ryhmiin, ellei sille ole jotain erityistä perustetta.  

Lue myös:

    Uusimmat