Liki neljännes yläkoulun opettajista näkee häiritsevää kännykän räpläämistä luokassaan jokaisella oppitunnillaan. Kotitehtävät unohtuvat, kirjat jäävät kotiin ja tunneille tullaan myöhässä. Suurissa kaupungeissa häiriöt ovat kaksin verroin yleisempiä kuin muissa kunnissa.
MTV Uutiset kysyi ja opettajat vastasivat. Kyselyn mukaan alakouluissa tunnit sujuvat rauhallisemmin kuin yläkouluissa. Mutta alaluokillakin yli 40 prosenttia vastaajista kertoo että oppilailta puuttuu materiaalia päivittäin, kolmannes vastaajista sanoo että tehtävien tekemättä jättäminen on jokapäiväistä. Joka kuudes kertoo, että toisia oppilaita haukutaan tai nimitellään päivittäin.
Yläkouluissa yleisin häiriötilanne on oppituntiin kuulumaton kännykän räplääminen. 23 prosenttia opettajista näkee sitä luokassa joka ikinen tunti.
– Lähes kaikki tai melkein suurin osa käyttää puhelinta tunnilla, vaikka se ei ole sallittua, sanoo Vantaan Kilterin koulun yhdeksäsluokkalainen Tarya Talla.
- Jos sitä käytetään ystävyyssuhteiden hoitamiseen oppitunnilla, niin sehän on tyhmää, mutta muutenhan se voi olla opiskeluväline, sanoo Kilterissä opettava äidinkielen lehtori Maija Leppänen.
Yläkoulun opettajista joka kolmas kertoo jättäneensä joskus puuttumatta kännykän käyttöön tunnilla. Alakoulussa vastaava luku on alle kymmenen. Kiroiluakin siedetään yläkouluissa paremmin; joka viides on jättänyt puuttumatta siihen, alakouluissa vastaava luku 7 prosenttia.
Kaikkiin näihin kertoo puuttuvansa aina yläkouluissa 60 prosenttia opettajista, alakouluissa 80 prosenttia. Puuttumista pidetään olennaisena.
– Työrauhaa on, kun siihen koko ajan puuttuu eli ei anna tilanteiden karata käsistään, sanoo yksi vastanneista.

