Liki neljännes yläkoulun opettajista näkee häiritsevää kännykän räpläämistä luokassaan jokaisella oppitunnillaan. Kotitehtävät unohtuvat, kirjat jäävät kotiin ja tunneille tullaan myöhässä. Suurissa kaupungeissa häiriöt ovat kaksin verroin yleisempiä kuin muissa kunnissa.
MTV Uutiset kysyi ja opettajat vastasivat. Kyselyn mukaan alakouluissa tunnit sujuvat rauhallisemmin kuin yläkouluissa. Mutta alaluokillakin yli 40 prosenttia vastaajista kertoo että oppilailta puuttuu materiaalia päivittäin, kolmannes vastaajista sanoo että tehtävien tekemättä jättäminen on jokapäiväistä. Joka kuudes kertoo, että toisia oppilaita haukutaan tai nimitellään päivittäin.
Yläkouluissa yleisin häiriötilanne on oppituntiin kuulumaton kännykän räplääminen. 23 prosenttia opettajista näkee sitä luokassa joka ikinen tunti.
– Lähes kaikki tai melkein suurin osa käyttää puhelinta tunnilla, vaikka se ei ole sallittua, sanoo Vantaan Kilterin koulun yhdeksäsluokkalainen Tarya Talla.
- Jos sitä käytetään ystävyyssuhteiden hoitamiseen oppitunnilla, niin sehän on tyhmää, mutta muutenhan se voi olla opiskeluväline, sanoo Kilterissä opettava äidinkielen lehtori Maija Leppänen.
Yläkoulun opettajista joka kolmas kertoo jättäneensä joskus puuttumatta kännykän käyttöön tunnilla. Alakoulussa vastaava luku on alle kymmenen. Kiroiluakin siedetään yläkouluissa paremmin; joka viides on jättänyt puuttumatta siihen, alakouluissa vastaava luku 7 prosenttia.
Kaikkiin näihin kertoo puuttuvansa aina yläkouluissa 60 prosenttia opettajista, alakouluissa 80 prosenttia. Puuttumista pidetään olennaisena.
– Työrauhaa on, kun siihen koko ajan puuttuu eli ei anna tilanteiden karata käsistään, sanoo yksi vastanneista.
– Meillä on sellainen käsitys, että puuttumalla pieniin asioihin, ihan hirveästi isoja ei synny, kertoo toinen vastannut.
60 prosenttia yläkoulun opettajista vastaa kyselyssä että kotitehtävien tai kirjojen unohtaminen on jokapäiväistä. Läksyjen, unohdusten ja kännykän käytön osalta isoissa kunnissa meno on kaksinkertaisesti huolettomampaa kuin muissa kunnissa. Opettaja on avainroolissa.
– Jos opettaja on siitä kiinnostunut, että läksyt on tehty, niin kyllä he tekevät ne tunnollisesti, Leppänen väittää.
– Kokeneemmat opettajat hallitsevat usein ryhmänsä paremmin kuin vasta valmistuneet, joille jo oppiaineen hallinta teettää työtä, sanoo eräs opettaja.
"Jos tulee myöhässä, ei pääse tunnille ollenkaan"
Opettajakysely paljastaa paljon muutakin. Puolet yläkoulun opettajista näkee esimerkiksi läksyjen laiminlyöntiä ja myöhästelyä päivittäin.
– Meidän luokassa suurin osa on aina myöhäs. Harva tulee ajoissa, Talla kertoo.
– Jos myöhästyy, niin ei pääsisi ollenkaan tunnille, ehdottaa yhdeksäsluokkalainen Jussi Siitonen samaisesta koulusta.
Viihtyvyyteen vaikuttaa myös kellonaika.
– Jos on viimeiset kaksi iltapäivätuntia, niin oppilaat ovat usein levottomia, sanoo opettaja, joka ei halua nimeään julkisuuteen.
Ja vielä ne resurssit. Onhan niilläkin selkeä merkitys.
– Työrauha on suhteellisen hyvä. Siihen kuitenkin vaikuttaa paljon aikuisten määrä luokassa. Onneksi minulla on paljon avustavaa henkilökuntaa käytössäni, kertoo kyselyyn vastannut opettaja.
Opettajakyselyyn vastasi 650 peruskoulun opettajaa. Kysely tehtiin yhteistyössä Opettajien ammattijärjestö OAJ:n kanssa. Alla tarkempia tuloksia.
Suuret kaupungit, % vastaajista | joka tunti | joka päivä | muutamia kertoja viikossa |
Oppilas tulee myöhässä | 5 | 30 | 37 |
Oppilaalta puuttuu tarvittavaa materiaalia | 17 | 56 | 16 |
Oppilas ei ole tehnyt kotitehtäväänsä | 12 | 42 | 28 |
Oppilas käyttää oppituntiin kuulmattomasti kännykkää/tablettia yms. | 14 | 20 | 14 |
Oppilas kieltäytyy tekemästä annettua tehtävää | 1 | 10 | 20 |
Oppilas kiroilee tunnilla | 3 | 17 | 15 |
Oppilas haukkuu tai nimittelee toista oppilasta | 0 | 20 | 23 |
Oppilas nimittelee tai haistattelee sinulle | 0 | 2 | 3 |
Muut kunnat, % vastaajista | joka tunti | joka päivä | muutamia kertoja viikossa |
Oppilas tulee myöhässä | 1 | 21 | 30 |
Oppilaalta puuttuu tarvittavaa materiaalia | 9 | 46 | 31 |
Oppilas ei ole tehnyt kotitehtäväänsä | 6 | 42 | 36 |
Oppilas käyttää oppituntiin kuulmattomasti kännykkää/tablettia yms. | 7 | 20 | 9 |
Oppilas kieltäytyy tekemästä annettua tehtävää | 1 | 8 | 16 |
Oppilas kiroilee tunnilla | 2 | 13 | 14 |
Oppilas haukkuu tai nimittelee toista oppilasta | 1 | 14 | 22 |
Oppilas nimittelee tai haistattelee sinulle | 0 | 1 | 2 |
Alakoulut, % vastaajista | joka tunti | joka päivä | muutamia kertoja viikossa |
Oppilas tulee myöhässä | 1 | 11 | 32 |
Oppilaalta puuttuu tarvittavaa materiaalia | 8 | 43 | 31 |
Oppilas ei ole tehnyt kotitehtäväänsä | 3 | 34 | 43 |
Oppilas käyttää oppituntiin kuulmattomasti kännykkää/tablettia yms. | 0 | 2 | 7 |
Oppilas kieltäytyy tekemästä annettua tehtävää | 0 | 9 | 13 |
Oppilas kiroilee tunnilla | 1 | 5 | 6 |
Oppilas haukkuu tai nimittelee toista oppilasta | 0 | 16 | 23 |
Oppilas nimittelee tai haistattelee sinulle | 0 | 1 | 2 |
Yläkoulut, % vastaajista | joka tunti | joka päivä | muutamia kertoja viikossa |
Oppilas tulee myöhässä | 4 | 49 | 32 |
Oppilaalta puuttuu tarvittavaa materiaalia | 17 | 60 | 16 |
Oppilas ei ole tehnyt kotitehtäväänsä | 14 | 59 | 18 |
Oppilas käyttää oppituntiin kuulmattomasti kännykkää/tablettia yms. | 23 | 50 | 17 |
Oppilas kieltäytyy tekemästä annettua tehtävää | 1 | 11 | 26 |
Oppilas kiroilee tunnilla | 4 | 29 | 29 |
Oppilas haukkuu tai nimittelee toista oppilasta | 1 | 18 | 24 |
Oppilas nimittelee tai haistattelee sinulle | 0 | 1 | 2 |
Mihin olet jättänyt joskus puuttumatta? | % vastaajista |
Alakoulut | |
Oppituntiin kuulumaton kännykän/tabletin/soittimen käyttö | 8 |
Oppituntia häiritsevä keskustelu | 22 |
Ruma kielenkäyttö tunnilla | 7 |
Puutun aina, jos jotain ylläolevista tapahtuu | 79 |
Yläkoulut | |
Oppituntiin kuulumaton kännykän/tabletin/soittimen käyttö | 35 |
Oppituntia häiritsevä keskustelu | 30 |
Ruma kielenkäyttö tunnilla | 20 |
Puutun aina, jos jotain ylläolevista tapahtuu | 60 |