Opettaja: Aika ajoi jälki-istuntojen ohi - "Ne olivat teatteria"

Jälki-istunnot ovat aikansa elänyttä teatteria. Näin ajatellaan Vantaan Koivukylän yläkoulussa. Mitä on tullut tilalle?

Koivukylässä ei välitunneilla juuri pihalla käydä. Liikuntasalin sisävälitunnit ovat suosittuja varsinkin poikien keskuudessa.

– Ehkä tämä on parempi tapa purkaa paineita kuin istua paikallaan ja olla hiljaa, tuumaa rehtori Heikki Hirvonen

Sama ajatus pätee kasvatuskeskusteluihin. Niistä tuli keino vaikuttaa lapsen käytökseen, kun koulu päätti lopettaa kokonaan jälki-istuntojen käytön muutama vuosi sitten. 

Kuulostaa radikaalilta, mutta ei ole sitä. Rehtori huomasi, että jälki-istunnoista oli tullut ennemminkin teatteriesityksiä.

– Aika ajoi jälki-istuntojen ohi. Vaikuttavuus meni enemmän pakkasen puolelle. Se oli sellainen esiintymistilaisuus osalle oppilaista. Ja ne, jotka saivat paljon jälki-istuntoa, niillä oli niitä suorittamatta aika monta, eivät tulleet paikalle, Hirvonen jatkaa. 

Keskustelut tuloksekkaita

MTV Uutisten opettajakyselyn mukaan kolmisenkymmentä prosenttia vastanneista opettajista käy kasvatuskeskustelun viikottain. Vantaalla keskustelu käydään samana päivänä, kun rike kuten myöhästely, koulun alueelta poistuminen tai tupakointi on tapahtunut. Opettajan johdolla oppilas joutuu soittamaan kotiin ja kertomaan, mitä on tullut tehtyä. 

Muitakin keinoja on – rehtorin puhuttelut ja kirjalliset varoitukset, mutta kasvatuskeskustelut ovat pääsääntöinen rangaistuskeino ja ne tuntuvat toimivan. Kun keskusteluja pidettiin vuoden 2012 syksyllä yli 170 opetusjaksossa, nyt määrä on noin sata vähemmän per jakso. 

– Ideana on, että ollaan välittömästi saman päivän aikana yhteydessä kotiin. Me ollaan saatu huoltajat paljon lähemmäksi koulua. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on nyt tiivimpää, rehtori kiittelee.

Kotiin soittaminen kova paikka

Kun oppilas kuulee, että edessä on soitto äitille tai isälle, monella nousee pala kurkkuun.

– Saattaa kyynel vierähtää poskelle, kun oppilas rupeaa miettimään sitä, että joutuu äidille tai isälle kertomaan asiasta, sanoo rehtori.

– Ei se kauhean kivalta tunnu myöntää virheitään omille vanhemmilleen, kertoo seitsemäsluokkalainen Samuel Clarén.

Onko niistä ollut hyötyä?
– On. Opin, etten enää poistu koulun alueelta, jatkaa Samuel. 

– Kotiin soittaminen tuntui ikävältä. Kotona puhuttiin ja en ole enää tullut myöhässä enkä ole poistunut koulualueen ulkopuolelle, sanoo Abdirahman Hussein.

"Yhä pienemmät käyttäytyvät uhkaavasti"

MTV Uutisten opettajakyselyn mukaan kasvatuskeskustelut ovat jälki-istuntoa yleisempi toimintatapa ala- ja yläkouluissa.  Kuitenkin jälki-istunnon antaminen yläkouluissa on yhä melko tavallista. Joka viides vastanneista opettajista antaa istuntoa kuukausittain. Alakoulussa se on harvinaisempaa, mutta ei tavatonta.

– Yhä pienemmät oppilaat käyttäytyvät uhkaavasti toisia oppilaita, mutta myös aikuisia kohtaan täällä koululla. Se on ehkä vähän yllättänyt meidät opettajat. Juuri eilen jouduin antamaan kolme jälki-istuntoa lumipallon heittämisestä, kertoo Joensuun Heinävaaran alakoulun luokanopettaja Roope Mikkonen

 

kasvatuskeskustelu

joka päivä

useita kertoja/vko

kerran viikossa

joka kk

useita kertoja/ lkv

kerran tai harvemmin

ei koskaan

eos

viikottain

alakoulu

4 %

12 %

13 %

20 %

31 %

15 %

4 %

1 %

29 %

yläkoulu

4 %

12 %

11 %

17 %

36 %

13 %

6 %

2 %

26 %

kaikki

4 %

12 %

13 %

19 %

32 %

14 %

6 %

1 %

29 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jälki-istunto

 

 

 

 

 

 

 

 

kuukausittain

alakoulu

 

1 %

1 %

8 %

29 %

47 %

13 %

 

11 %

yläkoulu

 

1 %

3 %

15 %

46 %

28 %

6 %

1 %

19 %

kaikki

 

1 %

2 %

11 %

36 %

39 %

11 %

0 %

13 %

 

 



Lue myös:

    Uusimmat