Opel päätyi keväällä osaksi ranskalaista PSA-konsernia. Nyt valmistaja julkaisi strategisen lähitulevaisuuden PACE!-suunnitelman.
Opelin oston jälkeen PSA-konserni on markkinaosuudella mitattuna Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja. Yhteensä konsernilla on 40 tehdasta ja noin 200 000 työntekijää, ja globaalisti konserni valmistaa vuosittain noin 4,3 miljoonaa autoa. Isojen yhtiöiden yhteenliittymällä luonnollisesti tavoitellaan toimintojen tehostamista, ja Opelin nyt julkaisemat luvut ovat tavoittelemisen arvoisia. Vuoteen 2020 mennessä Groupe PSA tavoittelee konsernitasolla 1,1 miljardin euron vuosittaisia synergiaetuja, ja vuoteen 2026 mennessä luku yritetään kasvattaa 1,7 miljardiin euroon.
Käytännön esimerkkinä säästöjä synnyttävistä synergiaeduista käy autojen pohjalevyratkaisut. Tällä hetkellä konsernin sisällä käytetään yhteensä yhdeksää erilaista pohjalevyä, kun vuoteen 2024 mennessä tämä luku tippuu kahteen (CMP ja EMP2). Sama supistus tulee myös voimanlähteille, kun nykyisen kymmenen moottoriperheen sijaan vuonna 2024 on käytössä neljään perusratkaisuun pohjautuvia voimanlähteitä.