Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko tarkoituksena kiusata autoilijoita? Liikenne voi tietöiden kohdalla suorastaan madella

3:02Tietyöt ruuhkauttavat juhannusliikennettä – katso asiantuntijan vinkit ruuhkien välttämiseksiTietyöt ruuhkauttivat liikennettä myös viime juhannuksena. MTV Uutiset Live kävi kysymässä parhaat vinkit ruuhkien välttämiseksi.
Julkaistu 12.10.2020 14:14

Ville Järveläinen

Liikenneturvan mukaan nopeusrajoituksia alennetaan tietyömaiden kohdalla turvallisuussyistä, ei tienkäyttäjien kiusaksi.

Väliaikaiset liikennejärjestelyt tietyömailla herättävät monenlaisia tunteita. Alemmat nopeusrajoitukset ja hidasteet aiheuttavat ärtymystä, vaikka tavoitteena onkin rakentaa parempaa liikenneympäristöä.

Liikenneturva muistuttaa tiedotteessaan, että tietyömaiden kohdalla tulisi kiinnittää erityisen paljon huomiota oikeaan tilannenopeuteen, sillä työmaa-alueella liikkuu raskaita koneita sekä työtään tekeviä ammattilaisia.

– Turvallisuuden kannalta tärkeää olisi se, että kuljettajat laskevat ajonopeuden sellaiseksi, mitä liikennemerkeillä osoitetaan. Näin voi myös paremmin varautua poikkeaviin tilanteisiin, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa muistuttaa tiedotteessa.

LUE MYÖS: Tietyö valmistunut aikoja sitten, mutta nopeusrajoitusta ei nosteta – ärsyttääkö? Toimi näin!

Kunnon opasteet turvana

Myös pyörällä ja jalkaisin kulkevien on syytä olla tarkkaavaisina työmaiden lähettyvillä, vaikka suurin osa onnettomuuksista tapahtuukin autoilijoille. 

Työmaiden kohdalla saattaa kuitenkin kohdata totutusta poikkeavia tilanteita, sillä esimerkiksi tuttua pyörätietä tai jalkakäytävää ei välttämättä pääsekään käyttämään joko normaalisti tai lainkaan. Myös työvälineet voivat haitata kulkemista.

Koska työmaiden merkintöjä tehdään usein autoliikennettä silmälläpitäen, voivat ne olla jalankulkijan tai pyöräilijän näkökulmasta riittämättömiä. Liikenneturva muistuttaa, että urakoitsijan vastuulla on huomioida työmaamerkinnöissä kaikki liikennemuodot. Mutta mikäli työ on oikeasti jo tehty, ei työmaalla pitäisi olla enää siihen viittaavia liikennemerkkejäkään.

– Jos opasteet ovat loogisia ja selkeitä, vaaratilanteita ja hermojen kiristymistä voidaan välttää. Vähemmän kiireelliset palautteet voi antaa Väyläviraston Liikenteen asiakaspalveluun tai kunnan palautekanaviin. Kiireellisissä asioissa toimii ainakin maanteiden osalta tienkäyttäjän linja, Piippa vinkkaa.

Poliisin tietoon tulee vuosittain keskimäärin kolme tietyöalueilla tapahtuneissa onnettomuuksissa menehtynyttä. Loukkaantuneita on vuosittain keskimäärin 150.

– Tietyömaa on työpaikka. Noudattamalla liikenteenohjausta turvaat ja kunnioitat näiden työntekijöiden työturvallisuutta – siellä on isejä ja äitejä töissä, ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoi Liikenneturvan tiedotteessa pari vuotta sitten.

Lähde: Liikenneturva

LUE MYÖS: Liikennemerkit muuttuvat sukupuolineutraaleiksi – tältä ne näyttävät

Lisää aiheesta:

Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?F1-kisoista tuttuun käytäntöön voi törmätä myös Suomen kesässä: "Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja"Kuka rakensi giljotiinin Kehä ykköselle? – "Hengenvaarallinen järjestely, jatkossa ajan eri reittiä"Miksi nopeusrajoitusta ei palauteta normaaliksi, jos tietyömaalla ei enää tehdä mitään? – "Ohjeet on, että..."Suomen teillä yleistyy formularadoilta tuttu toimintatapa: "Erityisen tärkeää olla tarkkaavainen"Tietyö valmistunut aikoja sitten, mutta nopeusrajoitusta ei nosteta – ärsyttääkö? Toimi näin!
LiikenneTietyötYlinopeusLiikennemerkitLiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetAutot
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen06:38
    Pyöräily

    Yli satatuhatta ihmistä osoitti mieltään palestiinalaisten puolesta Madridissa, ympäriajon päätösetappi peruttiin

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"