Onko peräkärryssäsi tällainen vaijeri? Amatöörimoka voi johtaa katastrofiin

Miten peräkärryn turvavaijeri kiinnitetään? 1:17
Miten ja mihin peräkärryn turvavaijeri pitää kiinnittää? Katso videolta Teppo Vesalaisen vinkit vakavan vahingon välttämiseksi.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mihin peräkärryn turvavaijeri pitää kiinnittää? Mitä voi käydä, jos vaijerin kanssa ei ole tarkkana?

Vastaus: Koska turvavaijereita ja vetokoukkuja on erilaisia, myös oikeaoppiset kiinnitystavat vaihtelevat. Huolimattomasti kiinnitetty vaijeri ei toimi suunnitellulla tavalla. 

Perävaunuista löytyy tänä päivänä periaatteessa kahdenlaisia turvavaijereita – siitä riippuen – onko kyseessä jarruton vai jarrullinen perävaunu.

Osassa jarruttomia perävaunuja turvavaijeria ei ole ollenkaan. Niissä, missä on, sen tarkoitus on estää lisävahinkoja pitämällä perävaunu omalla kaistalla, mikäli se pääsee irtoamaan vetoautosta. 

Työntöjarruilla varustetuissa perävaunuissa turvavaijeri sen sijaan on aina. Niissä turvavaijeri kytkee hätäjarrutuksen eli perävaunun seisontajarrut päälle, jos vaunu pääsee irtoamaan vetoautosta. Lisävahinkojen estämiseen siis pyritään tälläkin toteutustavalla.

Jarruttoman perävaunun turvavaijeriin ja sen kiinnityspisteeseen kohdistuu perävaunun irrottua pidempiaikaisempi rasitus kuin painavamman jarrullisen perävaunun vaijeriin tai sen kiinnityspisteeseen. Tämä johtuu siitä, että jarruttomassa perävaunussa koko vaunun massa jää turvavaijerin varaan siinä, missä jarrullisessa perävaunussa heppoisempi vaijeri vain nykäisee jarrut päälle ja sitten usein katkeaa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Näin peräkärry kytketään autoon 5:00
Peräkärryä vuokraamassa tai oma kaivettu talviteloilta? Katso videolta, miten ammattilainen kytkee peräkärryn autoon.

Jarruttoman perävaunun turvavaijerin kiinnitys

Jarruttoman perävaunun turvavaijerissa on pääsääntöisesti vain vaijerista tehty silmukka. Koska silmukka on usein sopivasti vetokuulan kokoinen, näkee tyypillisimmin, että silmukka pujautetaan vetokuulan ympärille ennen kuin perävaunun vetopää kytketään kuulaan. Näin asennettuna turvavaijeri saattaa estää perävaunun sähköjohdon ja -pistokkeen vaurioitumisen lähdettäessä liikkeelle huolimattomasti kytketyn perävaunun kanssa.

Jos perävaunu sen sijaan irtoaa vauhdissa, muljahtaa myös vaijerin lenkki mitä todennäköisimmin pois kuulan ympäriltä ja perävaunu karkaa omille teilleen.

Omassa autossani pujautan tällaisen turvavaijerin edellä kuvaamallani tavalla vetokuulan ympärille, mutta varmistan sen pysymisen kuulan ympärillä pujottamalla riippulukon sangan vaijerin lenkin ja sopivalla etäisyydellä olevan turvavaijerin kiinnityspisteen läpi.

Vaijerin pysymisen vetokuulan ympärillä voi varmistaa myös käyttämällä isompaa riippulukkoa, jonka sanka on sen kokoinen, että se mahtuu juuri vetokoukun ympäri, mutta vetokuula ei kuitenkaan mahdu pujahtamaan sangan läpi. Molemmilla kiinnitystavoilla veto perävaunun irrotessa kohdistuu vaijerin kautta vetokoukkuun – ei siis riippulukkoon tai usein varsin heppoiseen vaijerin kiinnityspisteeseen.

Turvavaijerin voi myös kiinnittää riittävän vahvan sakkelin avulla kiinni vetokoukkuun. Tällöin tosin tarvitaan työkalua sekä perävaunua kytkettäessä että irrotettaessa ja aikaa kuluu muutamia kymmeniä sekunteja enemmän. Sakkelin on oltava sen kokoinen, että se mahtuu vetokoukun ympärille, mutta vetokuula ei mahdu tulemaan sen läpi.

Vetokoukun muoto ja paksuus vaikuttavat valittavan sakkelin kokoon ja asennuskohtaan. Lähes jokaiseen koukkumalliin uskoisin löytyvän sopivan ratkaisun – ja vieläpä suhteellisen huokeasti.

Jarrullisen perävaunun turvavaijerin kiinnitys

Jarrullisen perävaunun turvavaijerin päässä on jousihaka, joka on helppo kytkeä sille tarkoitettuun kiinnityspisteeseen. Mikäli tällaista kiinnityspistettä ei ole, voi vetokoukkuun asentaa turvavaijerin kiinnitystä varten sakkelin, kuten jo edellä neuvoin.

Pelkästään vetokuulan ympärille ei jarrullisenkaan perävaunun turvavaijeria pidä kietaista, koska näin toimittaessa on aina olemassa riski, että turvavaijeri pullahtaa pois vetokuulan ympäriltä vaunun vetopään irrotessa kuulasta. Tällöin vaijeri ei kiristy eikä kytke perävaunun jarruja päälle suunnitellusti.   

Osassa jarrullisia perävaunuja on turvavaijeri jätetty tarpeettoman pitkäksi, jolloin se helposti laahaa maata. Maata laahatessaan vaijeri kuluu, haurastuu ja lopulta katkeaa.

Vaijeria ei kuitenkaan pidä kieputtaa perävaunun vetopään ympärille sitä ”lyhentääkseen”. Mikäli näin toimii, perävaunun irrotessa vaijeriin kohdistuva veto tulee vetopään ja auton välille sen sijaan, että se välittyisi suunnitellusti perävaunun seisontajarrukahvaan saakka. Tällöin hätäjarrutustoiminto ei kytkeydykään suunnitellusti.

Mikäli vaijeri on liian pitkä, on järkevintä vaihtaa se kokonaan uuteen, lyhyempään.

Huollossa, huolellisuudessa ja tarkastuksissa ei pidä tinkiä

Perävaunun irtoaminen on mahdollista, mikäli se kytketään huolimattomasti. Myös vetopään osien kuluminen saattaa aiheuttaa sen, että vetokuula luiskahtaa pois vetopään käpälien välistä. 

Perävaunun vetopään lukittuminen auton vetokuulaan on syytä tarkastaa silmämääräisesti lukituskahvan asennosta sekä mahdollisesta lukittumismerkistä. Perävaunua kytkettäessä kannattaa myös kuunnella vetopäästä kuuluvaa ääntä lukittumishetkellä. Yleensä tavallisuudesta poikkeava ääni kielii siitä, ettei vetopää ole lukittunut kuulaan kunnolla. 

Aina lopuksi on ehdottoman tärkeää vielä varmistaa vetopään lukittuminen nostamalla vetoaisasta pari- kolme kertaa ylöspäin. Tällöin auton perän on noustava aisan mukana. Varmistus on syytä tehdä aina myös tauon jälkeen, mahdollisen ilkivallan poissulkemiseksi. Vetopään lukitseminen riippulukolla tai avaimella estää ilkivaltaa tehokkaasti. 

Kun vetopään lukittumista vetokuulaan tarkastaa aisasta nostamalla, pystyy samalla arvioimaan vetokuulan ja vetopään mahdollista väljyyttä. Vetopään lukituskäpälät saattavat kulua yllättävän nopeasti.

Perävaunun irtoaminen vetoautosta on mahdollinen myös niin, että koko vetokoukku irtoaa autosta. Tällöin ei koukkuun kiinnitetty turvavaijerikaan enää auta. 

Irrotettavien koukkujen kohdalla tulisikin muistaa irrottaa koukku säännöllisesti; käyttää asianmukaisia suojatulppia, kun koukku ei ole kytkettynä, sekä huoltaa koukun kiinnitysmekanismi säännöllisesti.

Koukkuhuoltoa ei välttämättä tehdä automaattisesti määräaikaishuollon yhteydessä vaan se on muistettava tilata erikseen. Irrotettava vetokoukku on aina kiinnitettävä paikalleen erityisen huolellisesti, täsmälleen sen käyttöohjeessa ohjeistetulla tavalla. 

Myös kiinteät koukut saattavat irrota esimerkiksi ruostevaurioiden vuoksi. Niidenkin säännöllinen tarkastaminen on siis erittäin tärkeää.

Lue myös:

    Uusimmat