Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko neliveto yliveto? Nelivetoisten autojen suosio kasvaa tasaiseen tahtiin

Julkaistu 29.01.2018 09:00
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Etuveto, takaveto, neliveto. Kaikille on paikkansa ja kannattajansa. Pääsimme tutustumaan Seatin nelivetomalleihin Itävallan lumisissa maisemissa.

Nelivetoisten autojen suosio kasvaa Euroopassa tasaiseen tahtiin. Kun vuonna 1990 nelivetoisia autoja kaikista myydyistä oli 2,7 prosenttia, oli vastaava luku vuonna 2016 jo 13 prosenttia. Kasvu on ollut hyvin tasaista muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta.

Suosion kasvuun on varmasti monia tekijöitä, mutta tärkeimpänä on luonnollisesti tekniikan tarjoaminen laajasti eri autoluokkiin. Neliveto oli pitkään pääasiassa isojen ja kalliimman luokan autojen varuste, mutta tilanne on muuttunut dramaattisesti kehityksen myötä. Huomattavasti pienentyneen hintaeron lisäksi esimerkiksi kulutuksessa ei ole enää kovin merkittäviä eroja.

Nelivetoisuus parantaa etenemiskykykä etenkin liukkailla pinnoilla.

Nykyisin neliveto on toteutettu etenkin pienemmän kokoluokan autoissa yleisesti haldex-tyylisellä sähköhydraulisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Järjestelmä lukitsee kytkimen ja siirtää etuvetopohjaisessa autossa voimaa taka-akselille eturenkaiden alkaessa luistaa. Järjestelmien toiminta on vuosien saatossa muuttunut huomattavasti ripeämmäksi ja hienostuneemmaksi. Oikeista maastoautoista toki löytyy vielä jatkuva neliveto, ja tarvittaessa etenemiskyvyn varmistavat tasauspyörästöjen lukot.

Nelivedon hyvät puolet tulevat luonnollisesti parhaiten esille liukkaissa olosuhteissa. Talvella eteneminen on huomattavasti vaivattomampaa kaikkien pyörien vetäessä. Paremman etenemiskyvyn lisäksi nelivetoisuus myös parantaa vakautta esimerkiksi haastavissa olosuhteissa maantieajossa ja ohitustilanteissa.

Nelivetoinen Leon Cupra 4Drive on varsin hauska ajopeli jääradalla.

Seat on hyvä esimerkki suhteellisen tuoreesta nelivetovalmistajasta. Espanjalaiset esittelivät ensimmäisen kerran nelivetoisen version Leonista vuosituhannen vaihteessa. Silloin kyseessä oli malliston yläpäätä edustava versio. Vuosien myötä tarjonta on kasvanut vauhdilla. Esimerkiksi Leonistakin on nykyään tarjolla viisi 4Drive-nimellä kulkevaa nelivetoisia versioita. Samaa tekniikkaa hyödynnetään niin ikään Seatin ensimmäisessä katumaasturissa Atecassa, minkä lisäksi nelivetoisia malleja löytyy myös Alhambra-tila-autosta.

Pääsimme haastamaan nelivetoisten mallien ominaisuuksia Alppimaisemissa Itävallassa. Kenties yleisimpiä tilanteita, joissa nelivedosta on selkeää hyötyä ovat jyrkät nousut, joissa kaksivetoiset autot alkavat helposti sutimaan ja kiipeäminen pysähtyy. Nelivedolla eteneminen luonnollisesti jatkuu pidempään.

Rankemmassa käytössä vastaan voi myös tulla tilanteita, joista kaksivetoisella olisi erittäin haastavaa selviytyä. Pääsimme kokeilemaan Leonin maastofarkkuversiolla ristiriipuntatilannetta, jossa auton kaksi vastakkaista pyörää ovat ilmassa tai koskettavat maata vain hyvin kevyesti.

Nelivedon turvin hieman normaalia korkeampi Leon X-Perience selvittää myös ristiriipuntatilanteen.

Nelivetoisuuden etujen lisäksi on kuitenkin tärkeä muistaa fysiikan lakien mukaiset rajoitukset. Vaikka nelivetoinen auto kiihtyy liukkaalla pinnalla paremmin, ei se pysähdy yhtään kaksivetoista autoa nopeammin. Tästä syystä nelivetoisen auton kuljettajalle voi syntyä virheellinen käsitys vallitsevista olosuhteista, ja jarrutustilanteessa liukkaus saattaa yllättää.

Nelivetoisten autojen myynnin lisääntyminen on siis hyvin ymmärrettävissä. Niiden lisäkustannus verrattuna kaksivetoiseen autoon on tippunut tekniikan kehittymisen myötä. Pienemmästä hintaerosta huolimatta nelivetoisuus parantaa ennen kaikkea turvallisuutta mutta myös mukavuutta haastavissa olosuhteissa.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Tiedätkö mikä on Suomen myydyin nelivetoauto? Saatat yllättyä
Koeajossa nelivetoinen Leon Cupra jääradalla – helppo ja ennakoitava kokonaisuus​​​​​​​

Lisää aiheesta:

Ensituntumat Audin ensimmäisestä sähköauto e-tronista – hiottu kokonaisuusAlppikoeajossa Citroen C3 Aircross – ranskalainen symppis suosikkiluokkaanEnsituntuma: Mercedes-Benz X-sarja – uuden alueen valtaajaEnsituntumat Audin uudesta suosikkimaasturista – tylsän hyvä suoritusEnsikoeajossa Alpeilla Skoda Octavia RS 4x4Koeajossa Mercedeksen monipuolinen retkeilyauto
SeatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Seat
  • 07.08.202213:55
    Autot

    Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."

  • 08.04.202217:54
    Autot

    Saksalaisjätti luopuu valtaosasta bensa- ja dieselautojaan – haluaa takoa enemmän rahaa

  • 15.11.202106:29
    Autot

    Näitä driftaavia katumaastureita saadaan Suomeen vain kymmenen – osto-oikeudet arvotaan

  • 05.08.202106:41
    Sähköautot

    Katso kuvat hurmaavasta vauhtipedosta – sporttimerkin ensimmäinen täyssähkö on pian myös Suomessa

  • 04.12.202017:03
    Volkswagen

    Volkswagen ei todennäköisesti saavuta ajoissa EU:n päästömääräyksiä – uhkana jopa satojen miljoonien sakot