Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko 100 000 euroa ylimääräistä? Polestar 3 pikavisiitillä Suomessa – tältä se näyttää

1:44Tältä Polestar 3 näyttää livenäKävimme katsomassa, miltä lähes 100 00 euron Polestar 3 näyttää livenä. Katso videolta, millainen auto on niin ulkoa kuin sisältäkin.
Julkaistu 16.08.2023 14:29

Ville Järveläinen

Polestarin ensimmäinen aito SUV on yli 90 000 euron hintalapulla varustettu Polestar 3.

Volvon tytäryhtiö Polestarin seuraava markkinoille saapuva malli, Polestar 3, on parhaillaan ensimmäisellä vierailullaan Suomessa. MTV Uutiset kävi tutustumassa autoon tuoreeltaan.

Polestar Suomen toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi kertoi, että merkittävin ero designin lisäksi sisarmalli Volvo EX90:een on Polestar 3:n viisipaikkaisuus. Polestaria ei saa lainkaan seitsenpaikkaisena, kun taas samalle arkkitehtuurille perustuva EX90 on aina tarjolla kolmella penkkirivillä.

Luopajärvi ei usko, että Polestar 3 ja EX90 tulevat syömään toistensa myyntiä, koska autojen kohderyhmä on sen verran eri. EX90 on edustusluokkaan asemoitu perhekuljetin, kun taas Polestar 3 pyrkii vetoamaan sporttisuutta ja veistoksellisen minimalistista designia arvostaviin. Vaikka tämän kokoluokan katumaasturit harvemmin ovat nuorempien ostajien hankintalistalla, voi Polestar 3 olla poikkeus.

Lue myös: Polestar 4 on katumaasturi, jossa ei ole lainkaan takaikkunaa – tältä yllättävä ratkaisu näyttää

Iso, mutta ei möhkö

Polestar 3 on aina nelivetoinen, ja aktiivinen ilmajousitus on vakiovarusteena. Järjestelmä alentaa myös ilmanvastusta laskemalla autoa kovemmilla nopeuksilla, ja kuljettaja voi valita eri jousitustiloja keskinäytön avulla.

Vaikka Polestar 3 on iso auto, on se luonnossa jopa hieman pienemmän näköinen kuin kuvissa. Vahvasti laskeva kattolinja sekä tietynlainen farmarimaisuus tekevät autosta varsin sulavan näköisen. Takapenkillä on luiskamaisesta katosta huolimatta mukavasti pääntilaa myös yli 180-senttiselle matkustajalle. Sen sijaan reisitukea ei takapenkillä ole kovinkaan runsaasti yhtään pitkäkoipisemmalle.

Säilytystilaa ei kuitenkaan ole tarjolla niin paljon kuin ulkomitat saattavat vihjata. Takapenkkien takana on lattiasta kattoon yhteensä 597 litraa tilaa, kun mukaan lasketaan tavaratilan lattian alla olevat 90 litraa. Kokonaistilavuus takaistuinten selkänojiin asti on Polestarin mukaan 484 litraa. Suurikokoisen keulan voisi myös odottaa kätkevän sisäänsä suuremmankin kuin 32 litran frunkin.

Ensi vuonna Suomeen

Ensimmäiset kolmoset toimitetaan asiakkaille näillä näkymin ensi vuoden keväällä.

610 kilometrin WLTP-toimintamatkaan yltävän pitkän toimintamatkan mallin hinnat lähtevät Suomessa 92 700 eurosta. Performance-paketilla varustettuna toimintamatka on 560 kilometriä. Performancen hinnat alkavat 99 300 eurosta. Performance-paketti myös ottaa kiihtyvyydestä viimeisetkin löysät pois ehtien nollasta sataan 4,7 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia perusversiota nopeammin.

Polestar 3:n voi odottaa kilpailevan samoista ostajista muun muassa saksalaisvalmistajien sähkömaastureiden tehokkaampien painosten kanssa. Esimerkiksi Audin SQ8 e-tron ja BMW iX xDrive50 tarjoavat Performance-mallin kanssa vastaavanlaista suorituskykyä noin 110 000 euron hintaluokassa.

Lue myös: Koolla on väliä: Volvo esitteli täysin uuden automallin, jonka hintalappu voi olla kova paikka kilpailijoille

Lisää aiheesta:

Esittelyssä Mercedes-Benz CLA – se linjakkaampi vaihtoehtoKoeajossa Volvo XC40 – palikat kohdillaanKoeajossa ensimmäinen BMW X2 – yliyrittäjä?Koeajossa kartanon pihan uusi isäntä – ja mukana annos lifestyleaEnsituntuma Seatin kauan odotetusta katumaasturistaMercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksi
SähköautotAutouutuudetPolestarAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"