Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Esittelyssä Mercedes-Benz CLA – se linjakkaampi vaihtoehto

Julkaistu 04.04.2019 20:55
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Mercedes laajentaa kompaktien autojensa valikoimaa odotetusti CLA-malleilla. Pääsimme tutustumaan lähemmin ensimmäisenä markkinoille tulevaan nelioviseen versioon.

Hinta ei tiedossa

Nykyään monet autonvalmistajat viljelevät coupé-lisänimeä hyvin monenlaisissa autoissa. Niin tekee myös Mercedes ja CLA:n mallinimestä löytyy tämä aikoinaan kaksiovisiin kovakattoisiin autoihin viittaava sana. Olipa asiasta mitä mieltä tahansa on CLA on varsin tyylikäs ilmestys kompaktien premium-autojen luokassa.

CLA:n muodoissa on paljon samaa tyyliä kuin isoveli CLS:ssä. Keulan ilmettä hallitsee leveä maski, jota valmistaja nimittää uudeksi hainkeulamaskiksi. Leveyden lisäksi maski sijaitsee huomattavan alhaalla. Konepellin pokkaukset hakevat viitteitä historiasta ja korostavat auton voimakasta keulailmettä. Sivuprofiilin puolelle siirryttäessä huomio kiinnittyy kokonaismittoihin nähden varsin pitkiin koriylityksiin. Akseliväli on yhtenevä A-sarjan sedanin kanssa, joten 14 sentin lisäpituus sedaniin verrattuna on tuotu nimenomaan akseleiden ulkopuolelle. A-sarjan viisioviseen versioon verrattuna CLA on jopa 27 senttiä pidempi. Kyljen muodot ovat pehmeän pyöreät, eikä esimerkiksi kylkilinjaa korosteta A-sarjan sedanin tapaan terävällä pokkauksella. Selkeästi kyljen puolelle ulottuvassa takavalossa on CLS:n tapaista kulmikkuutta ja takaluukun ulkolaita on isomman mallin tapaan vahvasti viisto. Perä nousee varsin jyrkästi ja diffuusori on yllättävän korkealla maasta. Takaviistosta tarkasteltuna muodot vaativat eniten totuttelua.

Valmistaja kertoo CLA:n olevan myös sisarmallejaan urheilullisempi ajettava. Alustaan onkin tehty muutoksia ja merkittävin ajettavuuten vaikuttava tekijä on raideleveyden kasvattaminen 45 millillä. Tämä yhdessä matalamman painopisteen kanssa lupailee hauskoja hetkiä ratin takana.

Sisätilojen tyylissä eroavaisuuksia A-sarjalaisiin ei ole. Kuljettajan edestä löytyy kahdella näytöllä toteutettu mittariston ja MBUX-multimediajärjestelmän kokonaisuus. Kuljettajan paikalla saa säädettyä hyvän ajoasennon, mutta myös A-sarjalaisesta tuttuun tapaan istuinosalta toivoisi hieman parempaa tukea. Takapenkille kulku ei ole helpoimmasta päästä loivasti pitkältä matkalta laskevan kattolinjan ansiosta. Mutta tämähän on tuttuja coupé-tyylisille autoille. Takapenkillä mahtuu istumaan kohtuullisesti noin 180 senttisen kuljettajan takana, mutta varpaille ja päälle ei jää juurikaan ylimääräistä tilaa. Tavaratila on selkeän mallinen, mutta muotoilun vuoksi kymmenen litraa pienempi kuin edeltäjässä (460 l). Käyttöä rajoittaa pienehkö lastausaukko sekä korkea nostokynnys, mutta tavaratila ei todennäköisesti tule olemaan pääroolissa tätä autoa harkitsevalla. Myöhemmin mallisto toki täydentyy monikäyttöisemmällä Shooting Brake -versiolla.

Myös moottorivalikoima noudattaa Mercedeksen uuden sukupolven kompaktien mallien valikoimaa yhtä pienintä bensakonetta lukuunottamatta. Tarjolle tulee siis neljä bensakonetta ja kolme dieseliä. Kaksi pienintä bensakonetta on tarjolla manuaalivaihteistolla, kun muut ovat aina automaattivaihteisia. Vaihteistona bensakoneiden ja pienimmän dieselin kohdalla on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, ja isompien dieseleiden parina toimii uusi 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Kaksi isompaa bensakonetta tulee alusta lähtien tarjolle myös nelivetoisina. 2,0-litraiset dieselit tosin tulevat markkinoille vasta loppuvuodesta. Kaikki moottorivaihtoehdot löytyy oheisesta taulukosta.

Uusi CLA jatkaa Mercedeksen linjakkaiden neliovisten mallien perintöä. Tyylikkäällä ulkonäöllä halutaan houkutella etenkin nuorempaa asiakaskuntaa, jotka ovat myös helpommin valmiita tekemään kompromissin käytettävyyden suhteen. Vaikka A Sedan ja CLA ovat periaatteellisesti lähellä toisiaan, on kyseessä henkisesti hyvin erilaiset autot.

Palaamme CLA:n pariin ensituntumien muodossa 17. huhtikuuta.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 17. tuotantokauden tv-jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Audi A6 Avant – uusinta farkkumuotia Audin tapaanKoeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolleEnsituntuma: BMW X2 – raskaan taakan kantajaMercedes esitteli uuden A-sarjan sisustan – huima harppaus tyylikkäämpään suuntaanEnsituntuma: Opel sai ranskalaista verta suoniinsa – lopputulos vakuuttaaEnsituntuma: Uusi Volvo XC60 – kuumaa kamaa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski