Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oma kriisi teki parikymppisenä vammautuneesta Janista auttajan – erityisesti yksi puhelu on jäänyt mieleen: "Sinä et tuominnut"

4:28Kriisipuhelinpäivystäjä auttaa, oli kriisi pieni tai suuri – Jani Verho kertoo, miten kohdata itsetuhoinen ihminen puhelimessaJani Verho kohtaa lähes jokainen päivystyskerta itsetuhoisen ihmisen. Videolla Jani kertoo, kuinka auttaa itsetuhoista puhelimessa.
Julkaistu 03.01.2021 07:39
Toimittajan kuva
Terhi Romo

terhi.romo@mtv.fi

Itsetuhoisten soittojen määrä on lähes tuplaantunut korona-aikana. Jani Verho, 40, on toiminut Mieli ry:n Kriisipuhelimen vapaaehtoisena kuusi vuotta. Hän sai kipinän muiden auttamiseen oman elämänsä kriisistä. 

– Olen tässä työssä sellainen hetken rinnalla kulkija, joka elää soittajan kanssa pienen hetken ja antaa tunteen siitä, että loppujen lopuksi tästä selvitään kyllä.

Nyt on kulunut jo kuukausia siitä, kun Jani Verho on viimeksi päässyt pistäytymään Helsingin Pasilassa sijaitsevan MIELI Suomen Mielenterveys ry:n tiloissa. 

Korona on vaikuttanut myös Kriisipuhelimen toimintaan ja tänä vuonna Verho on vastannut soittoihin lähes poikkeuksetta omasta kotoaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että puheluita olisi vähemmän, päinvastoin.  

Kuinka kohdata itsetuhoinen ihminen puhelimessa? Jani Verho kertoo Kriisipuhelimessa työskentelystä MTV Uutiset Liven videohaastattelussa. 

Verhon mukaan poikkeusajan puheluiden perimmäiset syyt ovat samat kuin ennen koronaa. Sen sijaan puhelimen päässä on entistä useammin ensimmäistä kertaa kriisipuhelimeen soittava henkilö. 

– Olen oppinut, että ihminen pystyy sietämään kriisejä sen tiedon avulla, että tämä tulee loppumaan jossain vaiheessa. Se ahdistaa monia, kun emme tiedä kauanko korona kestää. 

– Puheluissa korostuu myös se, että ei haluta vaivata omia läheisiä, koska hekin ovat samassa tilanteessa.

Kriisejä ei luokitella tärkeysjärjestykseen

Parikymppisenä Verho kävi läpi oman elämänsä kriisin, kun perinnöllisen geenimuunnoksen vuoksi hänestä tuli sänkypotilas. Sairaus ehti tuhota pysyvästi jalkojen verisuonistoa. 

Nyt Verho on oppinut elämään sairauden ja kyynärsauvojen kanssa. Vaikka oman sairauden etenemistä ei voi pysäyttää, hän haluaa valaa muihin toivoa siitä, että kaikesta voi selvitä.  

– Kun aikaa kuluu, niin asiat usein helpottuu. Puhelimessa haluan sanoa ihmisille, että vaikka nyt on hankalaa, usko minua, kyllä se helpottaa. 

"Tämä taisi nyt olla elämäni tärkein puhelu."

"Kiitos, piti vain kuulla hetken aikaa jonkun ääni."

"Pitkään puntaroin, että soitanko ja onneksi soitin."

Palautteita soittajilta vuoden 2020 aikana.

Verho muistuttaa, että vaikka monessa kriisipuhelimeen tulleessa soitossa käsillä on akuuttitilanne, apua voi ja tulee pyytää pienemmissäkin kriiseissä.    

– Kun menen päivystämään, niin annan jokaiselle mahdollisuuden tulla kuulluksi. En ole se henkilö, joka sanoo, että tuo sinun kriisisi on pieni, älä välitä siitä. Kenenkään ei pidä jäädä yksin. 

Yksi palaute jäänyt mieleen

Ennen korona-aikaa puheluiden taustalla oli useimmiten ihmissuhdeongelmat tai huoli läheisestä. Tänä vuonna paha olo, erityisesti ahdistuneisuus, on noussut yleisimmäksi soiton syyksi. Itsetuhoisten soittojen määrä on lähes tuplaantunut korona-aikana. 

"Ilman teidän apua olisin tehnyt itsarin."

"Tämä keskustelu auttoi pahalla hetkellä."

"Hyvä, että kuuntelet. Saan huutaa tuskani ilmoille."

Palautteita soittajilta vuoden 2020 aikana.

Vaikka Verho joutuu kohtaamaan lähes joka vuorossa itsetuhoisen ihmisen, puhelu päättyy lähes poikkeuksetta aina hyvin.  

– Niissäkin tilanteissa on tärkeintä, että ihminen tulee kuulluksi ja on saanut purkaa jollekin sen akuutin pahan olon. 

Vaikka puhelut nostavat välillä Verhon tunteet pintaan, vapaaehtoistyö on hänelle henkireikä. 

– Tämä työ tuo aivan hirveästi elämääni. On hienoa huomata, että pystyn auttamaan.

Lue myös: Paula-Sirkka on vastannut korona-aikana yli 800 kriisipuheluun – joka päivystyskerta hän kohtaa ainakin yhden itsetuhoisen: "Rankimpia ovat sellaiset, että puhelu loppuu kesken" 

Erityisesti yksi puhelu on jäänyt mieleen, kun puhelun lopuksi soittaja halusi antaa Verholle spontaanin palautteen.

– Kun itsellä on tunne, että onkohan osannut auttaa, ja sitten kun kuulee sen, että se on auttanut todella paljon. Se jäi mieleen. 

Verho muistaa edelleen palautteen sanasta sanaan.

"Kiitos, että sinä et tuominnut ja että autoit minua jaksamaan eteenpäin."

Apua vailla? MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelin palvelee suomeksi 24/7 numerossa 09 2525 0111. Ruotsin- ja arabiankieliset linjat ovat auki arkisin. Arabiankieliselle linjalle voi soittaa myös englanniksi. mieli.fi/kriisipuhelin.

Lisää aiheesta:

Näin kriisipuhelimessa toimitaan, kun itsetuhoinen soittaa"Jollakin nuorella ei ole ketään, joka uskoisi häneen"Joka kymmenes nuori aikuinen on vakavasti harkinnut itsemurhaa kuluneen vuoden aikana – Hannele kertoo henkensä riistäneen poikansa tarinanKorona-aika ruuhkautti mielenterveyspalvelut, nyt suurimmassa hädässä ovat nuoret aikuiset: "Voisime kysyä ihmisiltä enemmän, mitä kuuluu, miten voit"Paula-Sirkka on vastannut korona-aikana yli 800 kriisipuheluun – joka päivystyskerta hän kohtaa ainakin yhden itsetuhoisen: "Rankimpia ovat sellaiset, että puhelu loppuu kesken"Korona lisäsi itsetuhoisia ajatuksia – kriisipuhelujen määrä tuplaantui: "Osa lapsista sanoo, että olisi parempi kun heitä ei olisi edes olemassa"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:43
    Vapaaehtoistyö

    Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan

  • Eilen21:47
    Kadonneet

    Poliisi etsii Siikajoelta kadonnutta miestä – on ehkä nähty kävelemässä kohti Raahea tiellä 8

  • Eilen21:02
    Liikenneonnettomuudet

    Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa

  • Eilen20:47
    Halloween

    Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä

  • Eilen20:28
    Sää

    Eurooppaan luvassa intiaanikesä