Itsetuhoisten soittojen määrä on lähes tuplaantunut korona-aikana. Jani Verho, 40, on toiminut Mieli ry:n Kriisipuhelimen vapaaehtoisena kuusi vuotta. Hän sai kipinän muiden auttamiseen oman elämänsä kriisistä.
– Olen tässä työssä sellainen hetken rinnalla kulkija, joka elää soittajan kanssa pienen hetken ja antaa tunteen siitä, että loppujen lopuksi tästä selvitään kyllä.
Nyt on kulunut jo kuukausia siitä, kun Jani Verho on viimeksi päässyt pistäytymään Helsingin Pasilassa sijaitsevan MIELI Suomen Mielenterveys ry:n tiloissa.
Korona on vaikuttanut myös Kriisipuhelimen toimintaan ja tänä vuonna Verho on vastannut soittoihin lähes poikkeuksetta omasta kotoaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että puheluita olisi vähemmän, päinvastoin.
Kuinka kohdata itsetuhoinen ihminen puhelimessa? Jani Verho kertoo Kriisipuhelimessa työskentelystä MTV Uutiset Liven videohaastattelussa.
Verhon mukaan poikkeusajan puheluiden perimmäiset syyt ovat samat kuin ennen koronaa. Sen sijaan puhelimen päässä on entistä useammin ensimmäistä kertaa kriisipuhelimeen soittava henkilö.
– Olen oppinut, että ihminen pystyy sietämään kriisejä sen tiedon avulla, että tämä tulee loppumaan jossain vaiheessa. Se ahdistaa monia, kun emme tiedä kauanko korona kestää.
– Puheluissa korostuu myös se, että ei haluta vaivata omia läheisiä, koska hekin ovat samassa tilanteessa.
Kriisejä ei luokitella tärkeysjärjestykseen
Parikymppisenä Verho kävi läpi oman elämänsä kriisin, kun perinnöllisen geenimuunnoksen vuoksi hänestä tuli sänkypotilas. Sairaus ehti tuhota pysyvästi jalkojen verisuonistoa.
