Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

"Meillä on kaikilla yksi tiukka ystävä" – Sprite joutui keskeyttämään törkeän mainoskampanjansa

Irlannissa Spriten mainoskampanjaa ei otettu lämmöllä vastaan.
Irlannissa Spriten mainoskampanjaa ei otettu lämmöllä vastaan.Shutterstock
Julkaistu 04.08.2016 13:02

MTV LIFESTYLE

Spriten mainoskampanja on saanut kohun aikaan Irlannissa.

Irlannissa pyörinyt Spriten mainoskampanja on saanut ikävää huomiota. Rohkean kampanjan kaksimielisiä mainoslauseita arvostellaan erityisen seksistisiksi – ja kritiikki on saanut aikaan sen, että koko kampanja on lopetettu, kertoo BBC.

"Raadollisen virkistävä" mainoskampanja hämmästyttää

Miesyleisölle suunnatun kampanjan kerrotaan tähtäävän "niiden juhlimiseen, joilla on pokkaa sanoa asiat niin kuin ne oikeasti ovat". Kampanjan ohessa käytetään hashtagia #BrutallyRefreshing, joka merkitsee vapaasti suomennettuna raadollisen virkistävää.

Tällaisia mainoslauseita kampanjan osana ollaan kummasteltu:

"Hän on nähnyt enemmän kattoja kuin Michelangelo."

"Et ole suosittu, olet helppo."

"Meillä on kaikilla yksi tiukka ystävä."

"Yksi dippaus ei koskaan riitä."

Kampanja on saanut osakseen hurjasti kritiikkiä sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun irlantilainen radiopersoona Louise McSharry lisäsi Twitteriin kuvan irlantilaiselle JOE.ie-sivustolle ilmestyneistä mainoksista. Seksiin viittaavien mainoslauseiden yhteyttä suosittuun Sprite-juomaan on ihmetelty tämän jälkeen avoimesti Twitterissä.


Spriten edustaja pahoittelee tapahtunutta

Spriten omistavan Coca-Cola Companyn edustaja reagoi kohuun pahoittelemalla tapahtunutta. Edustajan mukaan mainoskampanja on saatettu päätökseen, eikä seksistisiksi koettuja mainoksia tulla enää näkemään Irlannissa.

– Olemme pahoillamme kaikesta pahennuksesta, mitä #BrutallyRefreshing-kampanjamme on Irlannissa saanut aikaan. Kampanjan tarkoituksena oli ilmentää eri tilanteita erottuvaan ja humoristiseen tyyliin, edustaja totesi.

– Siitä asti, kun Sprite on ollut Irlannissa, se on yhdistetty yksilöllisyyteen ja itsensä ilmaisemiseen ja olemme tehneet kaikkemme sen varmistamiseksi, että tuotamme kaikkein korkealaatuisinta mainosmateriaalia, edustaja jatkaa.

– Myönnämme, että tässä tapauksessa sisältö ei vastannut asettamaamme standardia ja pahoittelemme tapahtunutta. Kampanja on nyt päätetty ja mainosta ei tulla enää näyttämään, hän totesi.

Lähde: BBC

Lisää aiheesta:

Balenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Tämä kuva oli monille lähes liikaa – mainoksessa näkyy tamponin naru: "Kohtasimme niin paljon esteitä..."Facebook kielsi "liian sokeeraavan" kuukautismainoksen, koska siinä näkyi naisten arkea: "Ei tätä tehty tahallaan sensaatiohakuiseksi tai provosoivaksi"Autokauppa yritti ratsastaa ihmisten koronapaniikilla: "Ennemmin otan viruksen ja vaikka kuolen siihen"Alusvaateyhtiö somemyrskyn keskellä – kyseenalainen mainos herätti raivoa: "Kenen mielestä tämä oli hyvä idea?"Parranajofirma Gilletten mainos haastaa käsityksen miehisyydestä sekä vastustaa häirintää ja kiusaamista – kansa vaatii boikottia
JuomatMitä ihmettä?Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 13.11.08:14
    Sokeri

    Tutkimus paljasti salakavalan sokeri-ilmiön – korostuu erityisesti pienituloisilla

  • 4.11.14:52
    Sairaudet ja taudit

    Tutkimusväite: Jo yksi kevytlimu päivässä voi lisätä maksasairauden riskiä

  • 31.10.11:55
    Kahvi

    Kahvin joukkoon laitetaan nyt supersuosittua seosta: "Syksyn isoimpia trendejä"

  • 9.10.12:02
    Ravintolat

    Top 50 -listaus: Maailman parhaat baarit on valittu

  • 4.10.09:43
    Alkoholi

    Alkon hinnasto paljastaa, mitä Jallu, Koskenkorva ja muut juomat maksoivat vuonna 1993