"Olemme pystyneet ja halunneetkin maksaa" – Aki Ajo on toistaiseksi välttynyt lomautuksilta, promoottori tukee MotoGP-talleja vaikeassa tilanteessa

Ratamoottoripyöräilyn Moto2- ja Moto3-luokissa kilpailevan Red Bull KTM Ajon tallipäällikkö Aki Ajo kertoi MTV Urheilun haastattelussa, miten tallit kitkuttelevat koronaviruspandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa.

Moto2- ja Moto3-kausi ehdittiin aloittaa maaliskuun alussa Qatarissa, ja Ajon tallia edustava Tetsuta Nagashima avasi Moto2-kauden voitolla. MotoGP-kausi on yhä korkkaamatta.

– Onhan tämä ollut odottelua siitä, mitä tuleman pitää. Kalenteria on pikkuhiljaa päivitetty. Promoottori on varmasti tehnyt kaikkensa sen eteen, että kausi aloitettaisiin mahdollisimman aikaisin, Ajo sanoo MTV Urheilulle.

– Onhan se realismia, että ei sitä täyttä 20 kilpailun kalenteria varmaan pystytä viemään läpi.

Ajo myöntää poikkeustilanteen aiheuttaneen taloudelliselta kannalta harmaita hiuksia, mutta toistaiseksi talli on selvinnyt kuivin jaloin ilman lomautuksia tai muita vastaavia toimenpiteitä.

– Tällaisessa toiminnassahan on melko paljon alihankkijoita. Monet niin formula- kuin MotoGP-piireissäkin ovat itsenäisiä yrittäjiä. Me olemme tähän saakka pystyneet ja halunneetkin maksaa heille normaalisopimuksen mukaan. On selvää, että tämän tilanteen pidentyessä varmasti monessakin yrityksessä joudutaan tekemään kompromisseja.

– Yritetään sopeutua tilanteeseen. Onhan se selvää, että bisneksen tavoitteet ovat muuttuneet. Pitäisi pystyä tekemään taloudellistakin tulosta, että pystytään pitämään urheilulliset tavoitteet korkealla ja tuote kunnossa. Tämä on jatkuvaa laskemista ja valmistautumista erilaisiin skenaarioihin.

Sarjan promootori, Dorna, on tukenut talleja ja tukee vastedeskin.

– He auttoivat kuukausi takaperin jonkin verran, ja nyt sitten tulee ennakkomaksuja toukokuusta siihen asti, kunnes tilanne selkiytyy – siihen tyyliin kuin tulisi kilpailuistakin, jos niitä ajettaisiin.

Ajo maalailee, että jos kausi päästäisiin käynnistämään elokuussa, tilanne olisi vielä "ihan hyvä". Todennäköistä kuitenkin on, että ainakin ensimmäiset kisat jouduttaisiin tässä tapauksessa ajamaan tyhjille katsomoille ja muutenkin rajoitetulla henkilömäärällä.

– Meillä Moto2- ja Moto3-talleissa ei tulisi kovin suuria muutoksia. Olemme liikkeellä niin paljon pienemmällä henkilökunnalla kuin MotoGP-tallit. Se olisi ehkä muutama, maksimissaan 2–3 henkilöä vähemmän per talli. Meillä on kokonaisuudessaan sellainen 30 hengen porukka, joka kiertää.

– Suurin asia on yleisö ja kaikki vieraat, vähän ehkä enemmän ulkopuoliset toimijat siellä. Voi olla, että mediaakin joudutaan karsimaan tai että media ei pääse lainkaan osallistumaan.

Pienennetyllä miehityksellä varikolla liikkuisi Ajon arvion mukaan noin 1 500–2 000 henkilöä.

Jos kausi käynnistyy elokuussa, Ajo pitää mahdollisena, että kisoja voitaisiin ajaa vielä 8–10.

– Vaikea sanoa, miten se jakautuu. Luulen, että yleiset ja eri maissa olevat matkustusrajoitukset ovat sellaisia, että tässä tarvitaan vielä muutamia viikkoja, että pystyy lyömään mitään lukkoon sinne loppuvuodelle.

Lue myös:

    Uusimmat