Dacia esitteli "markkinoiden halvimman" sähköauton – olisiko tässä riittävästi autoa sinun tarpeisiisi?

1:26
Tältä näyttää Dacian ensimmäinen sähköauto. Spring Electricin on määrä olla Euroopan-markkinoiden halvin täyssähköauto.

Dacian ensimmäinen sähköauto ei tarjoa räjähtävää kiihtyvyyttä tai futuristisia lisävarusteita, vaan keskittyy olennaiseen. Valmistaja itse tituleeraa autoa Euroopan-markkinoiden edullisimmaksi sähköautoksi.

Renault-konsernin halpismerkki Dacia on esitellyt historiansa ensimmäisen täyssähköauton. Uusi Spring Electric perustuu keväällä 2020 esiteltyyn konseptiautoon, ja se tulee tarjolle henkilöautoversion lisäksi myös pakettiautona.

Dacia kertoo Springin olevan sen ensimmäinen erityisesti lyhyempiä matkoja varten suunniteltu auto. Akuston koko onkin maltilliset 26,8 kilowattituntia. Toimintamatka yhdellä latauksella on 225 kilometriä – tosin kaupungissa kilometrejä puristetaan irti jopa 295.

Auto on suorituskyvyltäänkin mallia kaupunkilainen, sillä sen sähkömoottori tuottaa 33 kilowatin eli noin 45 hevosvoiman tehon. Vääntöä on tarjolla 125 newtonmetriä. Huippunopeus on kuitenkin Suomen teille sopivaan tyyliin 125 kilometriä tunnissa.

Vaatimattomat, mutta monelle riittävät varusteet

Matkustamossa on Dacian mukaan enemmän tilaa kuin Springin kompaktien ulkomittojen perusteella osaisi odottaa. Yhtenä tekijänä on kulmiin sijoitetut pyörät, jotka mahdollistavat 3,7-metriseen autoon varsin mukavan 2,4 metrin akselivälin.

Spring tähtää markkinoiden halvimmaksi sähköautoksi, eikä siinä näin ollen ole mässäilty ylellisillä varusteilla. Autosta tulee myyntiin kaksi eri versiota, joiden vakiovarusteiksi on ilmoitettu sähköinen ohjaustehostin, sähkötoimiset ikkunat, keskuslukituksen kaukosäätö, kuusi turvatyynyä, automaattivalot ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Pikalataus on tarjolla lisävarusteena, ja se mahdollistaa akun täyttämisen 80 prosenttiin vajaassa tunnissa. Tavanomaisesta pistorasiasta ladattuna akku täyttyy 14 tunnissa.

Etuvalot on toteutettu led-tekniikalla, ja latauspistoke on istutettu etusäleikköön. Lisävarustelistalta löytyvät myös ainakin peruutustutka ja -kamera niitä kaipaaville.

Auton ennakkomyynti käynnistyy ensi vuoden aikana, mutta hinnasta ei valitettavasti ole vielä tietoa. Dacian emoyhtiö Renaultin silloinen brändijohtaja Thierry Bolloré kertoi viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä, että konserni pyrkii saamaan markkinoille noin 12 000 euron hintaluokassa olevan sähköauton. Voisikohan tuo auto kantaa nimeä Dacia Spring Electric?

Lähde: Dacia

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja