Raiskausta koskevan pykälän rakentaminen on jäänyt täysin kesken, eikä se vastaa uudistuksen tavoitetta, sanotaan Raiskauskriisikeskus Tukinaisen lausunnossa.
Osa asiantuntijoista pitää esitettyä seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistusta puutteellisena ja näkee siinä jopa uhrin asemaa heikentäviä ehdotuksia. Mietintöä kritisoidaan muun muassa siitä, ettei seksuaalirikoksen uhrin haavoittuvuutta tai tekijän valta-asemaa tunnisteta.
Paljon puhuttu uudistus raiskauspykälän muuttamisesta suostumusperusteiseksi, eli vapaaehtoisuuden puutteen varaan, on monen lausunnonantajan mielestä jäänyt torsoksi.
Esimerkiksi Naisjärjestöjen Keskusliitto katsoo, että ehdotus pitää kirjoittaa kokonaan uudelleen.
Liiton mukaan uudistus on "valovuosien päässä" Ruotsin vuoden 2018 uudistuksesta.
– Nyt esitetty raiskaussäännös ei ole puhdas suostumussäännös, vaan siihen on yhdistetty vanha pakottamissäännös. Naisjärjestöjen Keskusliitto katsoo, ettei ehdotetulla uudistuksella tosiasiassa muuteta nykyistä oikeustilaa paremmaksi vaan otetaan tasa-arvon takapakkia.
Lue myös: Seksuaalirikoslain uudistusta koskeva mietintö julkaistaan – yhdyntä ilman toisen suostumusta luettaisiin raiskaukseksi
Myös Raiskauskriisikeskus Tukinainen kritisoi ehdotusta.
– Raiskauksen tunnusmerkistö ei muutu sillä, että pykälän alkuun lisätään sana ’vapaaehtoisuus’. Raiskausta koskevan pykälän rakentaminen on jäänyt täysin kesken, eikä se vastaa uudistuksen tavoitetta laajentaa raiskauksen määritelmä koskemaan kaikkia niitä sukupuoliyhteyden käsittäviä tekoja, joihin uhrin suostumusta ei ole tai suostumusta ei voida saada, lausunnossa sanotaan.
Syyttäjät: Tulkinnanvaraisuus voi aiheuttaa näyttöongelmia
Myös mahdolliset ongelmat rikosten toteen näyttämisessä herättävät epäilyksiä. Seksuaalirikosten erikoissyyttäjä Pia Mäenpää Itä-Suomen syyttäjäalueelta pitää raiskauksen tunnusmerkistön uudistamista tärkeänä, mutta katsoo, että kaikki esitetyt vaihtoehdot ovat tulkinnanvaraisia.
– Nämä näytölliset ongelmat heikentävät kaikkien asianosaisten oikeusturvaa oleellisesti. Rangaistavuuden ennakointi jää ehdotuksen toteutuessa tulevan oikeuskäytännön varaan.